המסע האמריקאי של קרן גשם לקידום השקעות זרות בסטארט־אפים ישראלים

קרן גשם הוקמה בצל המלחמה, ומאגדת בתוכה 11 חממות וקרנות הון סיכון • המייסד, טלאור זקש: "בתקופה שבה פחות משקיעים מגיעים לישראל, החלטנו שאנחנו נגיע אליהם" • ישראל מתגייסת

מימין: תום סודו, אליאב בנימין, טלאור זקש וסטיב שפירו במשלחת קרן גשם לארה''ב / צילום: באדיבות קרן ההון סיכון  eHealth Ventures
מימין: תום סודו, אליאב בנימין, טלאור זקש וסטיב שפירו במשלחת קרן גשם לארה''ב / צילום: באדיבות קרן ההון סיכון eHealth Ventures

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

משלחת של נציגים מתעשיית ההייטק הישראלית הגיעה בחודש האחרון לארה"ב במטרה לקדם שיתופי־פעולה והשקעות - וזאת במסגרת קרן "גשם" שהקימו, המאגדת בתוכה 11 חממות וקרנות הון סיכון. בין היתר הם ביקרו בשלושה משרדי עורכי דין בניו יורק, וושינגטון ובוסטון, המתמחים בגיוסים לסטארט־אפים ישראלים לצד הנפקות, מיזוגים ורכישות עם ארגונים אמריקאים.

במשלחת השתתפו מספר סטארט־אפים לצד דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, חנן ברנד, סמנכ"ל רשות החדשנות, ואליאב בנימין סגן שגריר ישראל בארה"ב. בסך הכול נערכו מפגשים עם כ־100 משקיעים.

לאבד רבעונים

הקרן הוקמה בצל המלחמה, שאחת ההשלכות שלה היא פגיעה בגיוסים של חברות סטארט־אפ צעירות. "די מהר הבנו בתעשייה שיש השפעה מאוד משמעותית על סטארט־אפים ישראלים", מספר המייסד טלאור זקש, מייסד ושותף־מנהל של קרן ההון סיכון eHealth Ventures.

"גם ככה המצב היה קשה, בגלל כל מגמות המאקרו שהתרחשו והמצב הפוליטי המקומי, שהרחיק משקיעים. המלחמה גרמה להרבה משקיעים להתכווץ בכיסא - ישראלים עצרו, וזרים התעופפו מפה. הבנו שכל סטארט־אפ ישראלי יאבד בין רבעון לשניים באופק השרידותי שלו, והחלטנו לאגד סביבנו עוד קרנות שדומות לנו, כמו גם חממות, וקראנו לעצמנו 'גשם'".

לפי זקש, זו הפעם הראשונה שחממות טק בישראל, אשר בימים רגילים מתחרות זו בזו, משתפות פעולה כגוף אחד למען קהילת הסטארט־אפים המקומית. במקביל, קרן גשם מקבלת תמיכה אקטיבית מרשות החדשנות, מכון היצוא ומערך הנספחים המסחריים של ישראל בעולם.

"פיזור בין 20־30 חברות"

המפגשים שערכה המשלחת בארה"ב, אומר זקש, הם רק ההתחלה. "אנחנו ממשיכים להיפגש עם עוד אנשים, ואני חושב שיצרנו הזדמנות השקעה מאוד מיוחדת. בעצם, כל מי שישקיע בגשם, ההשקעה שלו תתפזר בין 11 קרנות, שכל אחת מהן תחלק את הכסף בין חברות הפורטפוליו שלה, כך שבעצם מתקבל פיזור מיוחד של 20-30 חברות, שהן בטופ של כל אחת מהקרנות המשתתפות".

זקש מסביר כי הוא מאמין ב"גישה פרואקטיבית ויצירת הזדמנויות השקעה ושיתופי־פעולה עבור החברות. בתקופה שבה פחות משקיעים מגיעים לישראל, החלטנו שאנחנו נגיע אליהם. ההשתתפות של בכירי רשות החדשנות והשגרירות הקרינה בפני המשתתפים את התמיכה האקטיבית של המדינה במיזם, וחזרנו עם התחייבויות ראשונות להשקעה".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קק"ל-בלגיה

השבוע התקיים במועצה האזורית שער הנגב טקס חנוכת פרויקט במסגרתו יוקמו שלושה מתחמים טיפוליים בקיבוצים דורות, רוחמה וברור חיל, הודות לתרומת קק"ל בלגיה בהיקף של כ-700 אלף שקל. המטרה: לאפשר לילדי האזור לקבל טיפולים במוזיקה ובאמנות, טיפול רגשי ופסיכולוגי, טיפול רפואי אלטרנטיבי ומתחמי שהייה ושיח.

לטקס החניכה הגיעה משלחת סולידריות מבלגיה, בראשות נשיא קק"ל בלגיה, ז'קי בן זינו, כמו גם סגן יו"ר קק"ל, רוברט טיבייב וכן מ"מ ראש המועצה האזורית שער הנגב יוסי קרן, שהחליף בתפקידו את אופיר ליבשטיין שנרצח במהלך אירועי השבת השחורה. ל]ני הטקס ביקרה המשלחת בכפר עזה, כמו גם במתחם הזיכרון שהוקם בשטח בו התקיימה מסיבת הנובה ברעים.

משלחת הסולידריות של קק''ל בלגיה / צילום: יוסי איפרגן, ארכיון הצילומים של קק''ל
 משלחת הסולידריות של קק''ל בלגיה / צילום: יוסי איפרגן, ארכיון הצילומים של קק''ל

המשלחת צפויה גם לבקר בכיכר החטופים ובמרכז החוסן בשדרות, ולהתנדב בחקלאות בקיבוץ מפלסים, כמו גם לטובת חיילים וביקור חיילים פצועים בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

"מאז ה-7 באוקטובר אני תוהה איך אנחנו, יהודי התפוצות, יכולים לעזור ולתמוך", אומר בן זינו. "זה כבוד גדול בשבילי לעמוד פה בשם קק"ל בלגיה, ואנחנו גאים בזה שאנחנו יכולים לעזור. אנחנו עם אחד ויש לכם על מי לסמוך".

מבשלת בירבזאר

מבשלת בירבזאר יוצאת במיזם בירות צבאיות למען חיילי צה"ל. במסגרת היוזמה, תחת השם "חיות רעות", נוצרה סדרה של 13 בירות שכל אחת מהן מוקדשת לאחת מחילות וחטיבות צה"ל הלוחמות.

לכל בירה שם מיוחד שקשור ליחידה, וטקסט נלווה, אשר נבחרו ונכתבו על ידי מילואימניקים. בין שמות הבירות: שרוולים למטה (גולני), מגע (שריון), יחידת סגולה (גבעתי), ואח"י בירה (חיל הים).

בנוסף, ניתן לרכוש מארז בירות תחת השם "אמץ חייל בודד", אשר יישלח לחיילים בודדים לכשיחזרו מהלחימה, בשיתוף עם המרכז לחיילים בודדים על שם מייקל לוין. במסגרת המיזם ייתרמו 10 שקלים מכל מכירת מארז לאגודה למען החייל.

להזמנת בירות מסדרת "חיות רעות": www.beerbazaar.co.il

וידר משכנתאות

חברת וידר משכנתאות יזמה ימים ייעודיים לפגישות ייעוץ והכוונה בנושא משכנתאות, לאנשי ונשות כוחות הביטחון ומשפחותיהם. במסגרת היוזמה, יתקיימו מספר אירועים כאלו בימי שישי.

"אנו מבינים את הצורך בהנגשת ימים נוספים למען אלו שמגיעים רק לעיתים רחוקות הביתה, או רק לסופי שבוע, במיוחד בזמן לחימה", אומר המייסד והמנכ"ל מאיר וידר. "לכן החלטנו להוסיף יום עבודה שיוקדש רק לכוחות הביטחון שזקוקים להכוונה, ייעוץ או כל עזרה אחרת בהתנהלות כלכלית מול הבנקים".

את הפגישות ניתן לתאם מראש, דרך אתר וידר משכנתאות: www.vider.co.il. המשרדים ממוקמים בז'בוטינסקי 33, רמת גן