בעלי רכב חשמלי? החוק שיחייב אתכם בתשלום על כל ק"מ יוצא לדרך

לפי תזכיר חוק מס הנסועה שפורסם באתר החקיקה הממשלתי, החל משנת 2026 בעלי רכב חשמלי ישלמו 15 אגורות לכל קילומטר נסועה • המס צפוי להכניס לקופת המדינה 2.4 עד שנת 2028

טעינת רכב חשמלי / אילוסטרציה: Shutterstock, guteksk7
טעינת רכב חשמלי / אילוסטרציה: Shutterstock, guteksk7

תזכיר חוק מס נסועה פורסם הערב (ה') באתר החקיקה הממשלתי והוא נועד להסדיר תשלום של 15 אגורות לכל קילומטר נסועה ברכב חשמלי, החל משנת 2026.

הרפורמה במשק החשמל: השחקנים נערכים לכניסה לשוק הטעינה לרכב
השבוע בענף הרכב | הסנקציות החדשות על כלי רכב מסין, וההשלכה על ישראל

"למעבר לרכב חשמלי ישנן תועלות סביבתיות וכלכליות. אולם, בהיבטים רבים, רכבים חשמליים זהים לחלוטין לרכבי מנוע בעירה פנימית המונעים על־ידי בנזין או סולר, כך שהשימוש בהם צפוי לגרום לאותן השפעות חיצוניות וקשיים, ובראשם בעיות הגודש בכבישים ותאונות הדרכים", נכתב בתזכיר.

עוד צוין כי "עם זאת, נכון להיום, נסועת רכבים חשמליים איננה ממוסה, בניגוד לנסועת רכבי מנוע בעירה פנימית, שממוסה בעקיפין באמצעות מס הבלו על הדלק הנצרך ברכב; מצב זה, בו השפעות שליליות של השימוש ברכב אינן מתומחרות, עלול לעודד שימוש רב יותר ברכב, וכך להעצים את העלויות לחברה ולמשק בגינן. לנוכח האמור, מוצע לתקן מצב זה ולקבוע מיסוי מקביל, למיסוי הנסועה של רכבים חשמליים ולסוגי רכבים נוספים שאינם משתמשים בבנזין או סולר".

כמו כן, מובהר כי בהצעת החוק מוצע לקבוע מיסוי של 15 אגורות בגין כל קילומטר נסועה של רכב חשמלי. "שיעור המס המוצע נמוך משיעור מס הבלו לק"מ הממוצע אותו משלמים רכבי בנזין או סולר, והוא משקף את היתרונות היחסיים של הרכב החשמלי", נכתב בתזכיר החוק. הגבייה תעשה באמצעות רשות המסים ובאמצעות חברה ממונה על הגבייה.

במשרד האוצר מנסים לקדם את המהלך במשך שנים

המס צפוי להכניס לקופת המדינה 1.5 מיליארד שקל בשנת 2026, שיגיע בשנת 2028 ל-2.4 מיליארד שקלים. חישוב הנסועה יעשה על־פי דיווח לרשות הרישוי וסכום המס יעודכן בתחילת כל שנה. התשלום יהיה דו־חודשי והמס ישולם בתוך 45 יום מהודעת החיוב. לאחר 15 ימים מהמועד האחרון לתשלום יתווספו הפרשי הצמדה, כאשר בחלוף שלושה חודשים גם תוספת פיגור ובהמשך אף ריבית פיגורים.

תזכיר החוק גם מציג ענישה במקרה של מסירת מידע לא מדויק והיא שנת מאסר אחת. בעבור מי שיפעל במטרה להביא לכך שאדם אחר ישתמט מתשלום המס - הענישה תעמוד על חמש שנות מאסר.

נוסף על כך, מוצע לקבוע כי בעלי רכב יוכלו להגיש ערר על הודעת החיוב לוועדת ערר.

החלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים היא מהלך שבמשרד האוצר מנסים לקדם במשך שנים, ועל רקע המלחמה והצורך בהגדלת הכנסות המדינה, הקשב הממשלתי לנושא עלה. ההערכות דיברו על כך שהחוק יועבר בכנסת כבר במושב הנוכחי, אך לנוכח הפצת התזכיר, כעת נראה שהדבר יידחה, אולי אף לחוק ההסדרים הבא.