אפל | ניתוח

המניה של אפל מדשדשת, ואנליסטים מעריכים: לוורן באפט תפקיד מפתח בעתידה

אפל החזיקה באחרונה בתואר החברה בעלת השווי הגבוה בעולם, ואז העניינים הסתבכו • מיקרוסופט עקפה אותה, ואפילו בשוק הסיני היא איבדה את הבכורה • הערכות: התחתית עוד לפניה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Richard Drew
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Richard Drew

וול סטריט רשמה פתיחת שנה נפלאה, בעיקר הודות למניות הטכנולוגיה שחלקן כבר מציגות תשואה דו־ספרתיות. אנבידיה , מטא פלטפורמס (פייסבוק) , מיקרוסופט ויתר חברות השבבים בולטות במיוחד. מי שבינתיים נותרה מחוץ לחגיגה היא אפל , שעד לפני מספר שבועות בלבד החזיקה כמעט ללא עוררין בתואר "החברה בעלת השווי הגבוה בארה"ב", במשך יותר מעשור. אמנם לתקופות קצרות מיקרוסופט עקפה אותה על רקע חששות שיצרה הקורונה, אבל היא מיד חזרה למקומה.

30 שנה אחרי שהוקמה: המניה שהפכה לסנסציה החדשה של וול סטריט
תשואה של 85% בשנה: כך תיחשפו לטרנד שמדהים את וול סטריט

הפעם זה נראה אחרת. הפער בין השתיים הולך וגדל, ובעוד שמיקרוסופט מחזיקה בשווי של שלושה טריליון דולר, אפל נסחרת בכעשרה אחוזים פחות ובינתיים הצרות שלה הולכות ונערמות. בבחודש ינואר, חברות המסחר פיייפר סנדלר וענקית ההשקעות ברקליס הורידו את התחזיות שלהם למניית אפל, כשהצפי הוא ירידה משמעותית במחיר המניה. ברקליס אף צפתה שמחיר המנייה של אפל ירד ל־160 דולר, זאת לעומת 180 דולר, מחיר המנייה בעת הורדת הדירוג. נכון להיום, המחיר אכן ירד, המנייה עומדת על 170 דולר, והחשש הוא שתמשיך לצנוח. ברקע, היעדרותה הכמעט מוחלט של אפל משוק ה־AI.

החדשות הרעות: כבר לא מובילה בסין

נתונים חדשים שפורסמו השבוע חושפים כי מכירות מכשיר הדגל של אפל, האייפון, צנחו בסין ב־24% מתחילת השנה. זאת בין היתר לאור איסור על אחזקת אייפונים של עובדי ממשל סינים ובמקביל לכך רכישה מוגברת של מותגים מקומיים. בכך הדרדרה אפל לחברה הרביעית בלבד במכירות בשוק הטלפונים הסיני, לאחר תקופה שבה שלטה במקום הראשון ללא עוררין. עד כמה מהותי השוק הסיני עבורה? הוא אחראי ל־17.4% מהכנסות החברה.

"החולשה בסין היא עניין רציני", מסביר לגלובס סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר מבית ההשקעות אופנהיימר. "באופן כללי, הבעיה של אפל היא שזו חברה שהגיעה למובילות שוק, לשוק רווי, בלי צמיחה. שוק המכשירים הסלולריים אינו שוק צומח". לדבריו של וסצ'ונוק, בכדי שאפל תוכל להגיע למצב של צמיחה, עליה למצוא מנוע צמיחה חדש או לחלופין, להעלות את מחירי המכשירים שלה בכ־20% - מהלך שלא בהכרח יתקבל בברכה על ידי הצרכנים.

הקנסות בדרך וההכנסות בסכנה

אם כל הבעיות לא מספיקות, בשבוע האחרון הטיל האיחוד האירופאי קנס בגובה של כ־1.8 מיליארד דולר על אפל, זאת בין היתר בשל תביעה שמתנהלת נגד הענקית מצד חברת הסטרימינג המוזיקלי ספוטיפיי, תביעה שראשיתה בשנת 2019. במסגרת התביעה, ספוטיפיי טוענת בין היתר כי אפל מונעת ממנה ומחברות אחרות להציע חלופות תשלום זולות יותר לרכישת השירות שהיא מציעה, ובכך מאלצת תשלום בעבור השירות דרך האייפון רק על ידי חנות האפליקציות של אפל.

במקביל, פורסמה תביעה צרכנית חדשה שהוגשה כנגד אפל, בטענה שאפל "כופה" על לקוחותיה להשתמש בשירותי האחסון שלה, ה־Icloud, "אחסון בענן במכשירים ניידים של אפל היא תעשייה המגלגלת מיליארדי דולרים, שאפל שולטת בה כיום", נכתב בתביעה. הצעדים שאפל לכאורה נוקטת מול הלקוחות, כמו גם האסטרטגיה שלה, כך נאמר, "ניתנים להסבר קוהרנטי רק כניסיון לחנוק את התחרות", כך פורסם ברויטרס. אנליסטים מסבירים כי סקטור השירותים הוא מרכזי עבור רווחיות החברה, וכי יש לה מיליארד מנויים משלמים ברחבי העולם. הגבלות רגולטוריות חדשות יכבידו על מנוע ההכנסות הזה ויפגעו במודל העסקי שלה.

וורן באפט, מחזיק את המפתחות לעתיד אפל / צילום: Associated Press, Nati Harnik
 וורן באפט, מחזיק את המפתחות לעתיד אפל / צילום: Associated Press, Nati Harnik

תחזיות פסימיות לעתיד הקרוב

מילות המפתח היום בוול סטריט הן "בינה מלאכותית", והתחושה היא שאפל לא מספיק פעילה בתחום. השווי המצרפי של מיקרוסופט, אנבידיה ואלפבית (חברת האם של גוגל) עלה בשנה החולפת ב־2.5 טריליון דולר, זאת במקביל לכך שהביצועים של שלושת החברות הללו עלו על אלו של אפל, שרשמה עלייה קטנה יותר במחיר המניה שלה ב־2023, כך פורסם בינואר השנה בניו יורק טיימס. במסגרת אותו פרסום נכתב כי הכל מסתכם בבינה מלאכותית ג'נרטיבית. בראד ריבק, אנליסט שהתראיין לאותה הכתבה אמר כי "אצל אפל אין הרבה בינה מלאכותית". וסצ'ונוק אומר לגלובס כי "אני חושב שיהיו גם חברות אחרות שיעקפו את אפל. היא חברה טובה עם מוצרים מצויינים אבל זאת כבר לא צומחת ובסופו של דבר הולכת אחורה, או לפחות לא מעלה את השווי שלה".

גם מעבר לים מודאגים מהמצב. האנליסט הוותיק של בית ההשקעות וודבוש, דן איבס, התבטא לגבי אפל כי הביצועים הנוכחיים של החברה כמו גם סנטימנט האנליסטים "דומים למופע אימה כרגע". עם זאת, כנקודת אור, ציין איבס, כי ישנה ציפייה לביקוש עתידי לשדרוג מכשירי החברה, שאמור, כך לפי התחזיות, להוביל למכירה של כ־270 מיליון מכשירי אייפון 16. ולמרות שאפל עדיין מדשדשת בזירת הבינה המלאכותית, איבס מאמין שייתכן וגם שם היא תצבור תאוצה. בין היתר כתב איבס כי "במהלך העשור האחרון עברנו תקופות מאתגרות רבות בסיפור של אפל", וכי "לדעתנו ימים בהירים יותר צפויים לאפל, זאת למרות שהסיפור הנוכחי בסין נשאר כעננה אפלה על שמה של החברה בטווח הזמן הקרוב".

מי שאולי מחזיק את המפתחות בנוגע לביצועי המניה הוא לא אחר מ"האורקל מאומהה", וורן באפט. חברת האחזקות שלו ברקשייר האת'ווי מחזיקה ב־6% ממניות אפל. מספר אנליסטים בעולם מנתחים כי אם תחליט למכור חלק, צפוי לחץ שלילי נוסף על המניה. נכון לדוח האחרון, אפל מהווה כמחצית מתיק הנכסים הסחירים של ברקשייר.