מתחברות לטרנד הגלובלי: מה מקפיץ שורה של מניות הייטק קטנות בת"א במאות אחוזים

חלק מחברות הטכנולוגיה שהגיעו לבורסה בגל ההנפקות של השנים 2020–2021 עלו במאות אחוזים מרמת השפל, על רקע ההייפ בשווקים • ועדיין - הן נסחרות עמוק מתחת למחיר ההנפקה, מספקות בדרך כלל הכנסות דלות ומוקדם להכריז עליהן כעל סיפור הצלחה

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מתחילת השנה, בדגש על החודש האחרון, חזר הצבע ללחיי המשקיעים בבורסה בתל אביב. אחרי שנה שבה הבורסה המקומית הציגה פיגור משמעותי מול מדדי הבורסות המרכזיות בעולם, בתוך קצת יותר מחודשיים עלה מדד ת"א 35 בשיעור של כ־5%, בזמן שמדד ה־500 S&P עלה בכ־8%. עם זאת, מתחילת פברואר ועד היום מדובר על עלייה של כ־7% במדד הדגל מקומי לעומת 4.5% "בלבד" בזה האמריקאי.

ראיון | "העוגן זה אג"ח": הבנקאי שמסביר איך כדאי להשקיע עכשיו   
סקטור הביומד הישראלי התייבש ב־2023, אך קרנות ההון סיכון אופטימיות להמשך 

שיקוף נוסף של התאוששות הבורסה בת"א, שמתרחש מחוץ למדדים, הוא פריחה לה זוכות בחודשים האחרונים מספר חברות הייטק קטנות שהונפקו בגל גיוסי ההון המאכזב של השנים 2020־2021. רובן המכריע של החברות שהונפקו אז הסבו למשקיעים אכזבות והפסדים כבדים, אבל כמה מהן נהנות כעת מתחייה מחודשת שמתבטאת בזינוק דו ספרתי ולעתים תלת ספרתי במחיר המניה.

כך לדוגמא מניותיהן החבוטות של רייזור לאבס , זוז פאוור , אנרג'ין  ופוםוום  השלימו בחודשים האחרונים זינוק של מאות אחוזים מהשפל - גם אם הן עדיין רחוקות מהשווי המנופח שבו הונפקו לציבור בתקופת הגאות של מניות הטכנולוגיה. חלק מאותן חברות, שלא במפתיע, קשורות בדרך כזו או אחרת לטרנד הבינה המלאכותית (AI).

"מפחדים לפספס את האנבידיה הבאה"

כזו היא למשל שיאנית התשואה בבורסה בת"א מתחילת 2024, חברת רייזור לאבס, ששילשה את שוויה בחודשיים. החברה שעוסקת בפיתוח ושיווק פתרונות ומוצרי בינה מלאכותית לענפי התעשייה השונים הונפקה בפברואר 2021 ועדיין רושמת מכירות זעומות (2 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023) והפסדים ניכרים.

לאחר הזינוק במניה היא נסחרת כעת בשווי של כ־193 מיליון שקל. עם זאת, גם לאחר שמניית החברה עלתה מהשפל שנרשם באוקטובר האחרון בשיעור של יותר מ־1,000%, רייזור לאבס עדיין נסחרת במחיר נמוך ב־60% מזה שבו הונפקה במאי 2021.

אוראל לוי, יועץ ואנליסט טכנולוגיה במור קרנות נאמנות מסביר כי שילוב של סדרת גורמים מוביל לזינוק הבולט במניות הטכנולוגיה מתחילת השנה. בראש ובראשונה, לדבריו, הצפי לירידות הריבית בעולם משפיע לחיוב על תמחור חברות הטכנולוגיה וכמובן אי אפשר בלי הבינה המלאכותית. לוי מציין כי "המהפיכה של ה־AI מציגה עצמה כמשהו מוחשי". המשקיעים מפחדים לדעתו לפספס את ה"אנבידיה הבאה" ומעניקים תמחור נדיב יותר למניות הפועלות בתחום: "הם אומרים לעצמם אולי יש עוד פוטנציאל למקרים כאלה".

באשר להתחזקות הספציפית במניות החלום בשוק הישראלי, הוא סבור כי "גם כאן יש אופטימיות בכל הנוגע לבינה המלאכותית". לדבריו, "אנחנו משקיעים בחברות שאנחנו בטוחים בתמחור ובביצועים שלהם, כך גם לגבי השוק הישראלי. יש חברות שמדברות על AI והשוק כבר נותן להן פרמיה, אבל אם הן לא יראו דברים מוחשיים אז השוק יעניש אותן".

במקום השני בדירוג התשואות של 2024 בת"א נמצאת נכון להיום מניית זוז פאואר, שזינקה ב־135% מתחילת השנה למחיר המשקף לחברה שווי של כ־100 מיליון שקל. זאת, בעיקר על רקע קידום מיזוג החברה ל־SPAC בוול סטריט בשווי שנע בין 60 ל־100 מיליון דולר. בתחילת השבוע אישר ביהמ"ש לחברה להקדים אסיפה מיוחדת של בעלי המניות ליום חמישי הבא במטרה לאשר את המיזוג.

זוז פאואר, העוסקת בפיתוח מערכות אגירת אנרגיה קינטית המשמשות לטעינת רכבים חשמליים, רשמה הכנסות של 2.8 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה. החברה הונפקה חודשיים לאחר רייזור לאבס, באפריל 2021, ולמרות הזינוק החד במניה השנה, מחירה עדיין נמוך ב־81% מהמחיר לפיו הונפקה.

ברשימת שיאניות התשואה מתחילת השנה נכללת גם מניית סייברוואן . החברה פיתחה טכנולוגיה שמטרתה למנוע הסחות דעת בעת הנהיגה ועדיין לא מציגה הכנסות משמעותיות (1.5 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד).

עם זאת, לאחרונה דיווחה על התקנת המערכות שלה על מאות אוטובוסים של אגד ובון תור, לצד יציאה לפיילוט חדש בארה"ב, מה שעשוי להסביר את התקווה המחודשת של המשקיעים. מניית סייברוואן, שנסחרת גם בנאסד"ק, כמעט הכפילה את ערכה מתחילת השנה ומהשפל זינקה ב־291%. עם זאת, בשווי נוכחי של 70 מיליון שקל מדובר עדיין בהתרסקות של יותר מ־90% במחיר המניה לעומת ההנפקה ביוני 2020.

עוד מצטיינת היא מניית נור אינק אינוביישנס , שמפתחת דיו מבוסס על מים שמיועד לדפוס דיגיטלי. החברה טרם הציגה הכנסות, אך מניית נור אינק, שבעל השליטה בה הוא היזם הסדרתי משה נור, המכהן כיו"ר וכמנכ"ל, עלתה ב־93% מתחילת השנה וב־142% מהשפל. כעת היא שווה 22% "בלבד" ממחיר בהנפקה ב־2021.

גם מניית אנרג'ין, חברה שפיתחה תוכנת AI להשבחת זני צמחים, מככבת לאחרונה. החברה הצליחה להלהיב את דמיון השקיעים בזכות פיתוח חדשני: עגבניות שמתייבשות על השיחים שעליהם הן גדלות. זן זה פותח במכון וולקני ומיועד לשוק הקולינריה האיכותי.

מניית אנרג'ין עלתה ב־92% מתחילת השנה, משקפת שווי חברה של 42 מיליון שקל, אך מחירה עדיין נמוך בכ־90% ביחס למחיר ההנפקה בינואר 2021. החברה רשמה הכנסות בהיקף של 1.1 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2023.

גם מניית פוםוום נהנית מההייפ של תחום ה־AI. החברה מפתחת ומייצרת תוכנות בינה מלאכותית לזיהוי תמונות בפארקי שעשועים. בדומה לזוז פאואר גם חברה זו נמצאת בדרכה למיזוג לחברת SPAC בנאסד"ק זאת לפי שווי מתוכנן של 500 מיליון שקל - כמעט פי 5 משווי השוק הנוכחי שלה בת"א. מניית פוםוום זינקה ב־90% מתחילת השנה, ועלתה כבר ב־194% מאז השפל האחרון - רחוקה רק 36% ממחיר ההנפקה.

השאלה המרכזית: האם הפעם יש מודל עסקי?

גורם בכיר בשוק ההון נשמע מסופק באשר לגל העליות הנוכחי במניות ההייטק התל אביביות: "השאלה הבסיסית בכל אחת מהחברות שהוזכרו כאן היא האם יש לה מודל עסקי מוחשי. כלומר, אם יש לה באמת חוזים ועסקאות אמיתיות. כשאני מסתכל על חלק משיאניות התשואה, יש תחושה שאלה סיפורי ההיייפ סביב ה־AI וסקטור הטכנולוגיה בעולם. לחלק מהחברות האלה לא בטוח שיש מספיק כסף בקופה כדי להגיע ליום שבו יציגו הכנסות משמעותיות. מי שאין לה מספיק כדי לשרוד עד להשגת התוכניות, מחיר המניה שלה עלול להתהפך".

החברה היחידה שזינקה מאז ההנפקה

להבדיל מהחברות שהוזכרו כאן עד כה, מהווה חברת נקסט ויז'ן סיפור הצלחה מראשית דרכה בבורסה של ת"א ועד היום. מניית החברה אמנם עלתה בכ־50% "בלבד" מתחילת 2024, אלא שבמקרה שלה מדובר בהמשך לזינוק הנמשך כבר כמעט מאז הנפקתה ביוני 2021.

נקסט ויז'ן, שמייצרת מצלמות לרחפנים לשימושים אזרחיים וצבאיים, היתה הכוכבת הגדולה של הבורסה המקומית במונחי תשואה אשתקד ומאז ההנפקה עלתה ב־742%, משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של 3.6 מיליארד שקל המגובה בתוצאות נאות (הכנסות של 33 מיליון דולר בחודשים ינואר־ספטמבר 2023 ורווח נקי של 16.5 מיליון דולר) וצבר הזמנות הולך וגדל עליו היא מדווחת בתדירות גבוהה. לנוכח הצלחתה המרשימה הצטרפה מניית נקסט ויז'ן כלמדד ת"א 125 היוקרתי.