שבבים | ניתוח

תשואה של 85% בשנה: כך תיחשפו לטרנד שמדהים את וול סטריט

ברקע הראלי של סקטור הטכנולוגיה בבורסה בניו יורק, הביקוש למניות שבבים גובר • מתחילת השנה המדדים בתחום מזנקים, לעתים גם בעשרות אחוזים • כעת חברות הגמל בישראל מצטרפות לטרנד ופותחות מסלולים עוקבים אחרי מדדי שבבים - אך עדיין בחשיפה נמוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ענת לברון, איל יצהר, שלומי יוסף, תמר מצפי, shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ענת לברון, איל יצהר, שלומי יוסף, תמר מצפי, shutterstock

העלייה הנמשכת במניית אנבידיה  זה שלושה רבעונים, והראלי של מניות הטכנולוגיה בבורסה בניו יורק, מובילים לביקוש הולך וגדל גם למניות השבבים, בעבר נישה אפרורית ולא מובנת, וכיום שוק שנחשב כראשון, והיחיד בינתיים, שמייצר הכנסות מתחום הבינה המלאכותית היוצרת. זאת, בזכות הזמנות הענק של חברות כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון ומטא לשרתי עיבוד ואחסון, שבכל אחד מהם משובצים עשרות שבבי עיבוד גרפי ומעבדי ליבה מרכזיים.

מבית בסן חוזה לאחוזת ענק בסן פרנסיסקו: הנדל"ן של מנכ"ל אנבידיה
בתוך שנה אחת: מספר האנג'לים בישראל התכווץ ביותר מ-75%
מפסידה בתחרות? משקולת גדולה מרחפת מעל מניית גוגל

אנבידיה הצליחה להשיג כמה שיאים, כמו עליית השווי הגדולה ביותר של חברה ביום אחד, וכן העלייה המהירה ביותר בין שווי חברה של טריליון דולר ל-2 טריליון דולר. שיעורי הצמיחה המדהימים שלה הובילו את המשקיעים לחפש אחר מדדים שיספקו חשיפה לחברה, וגם לדומותיה, ובהן כמה מהחברות הגדולות והוותיקות בשוק הטכנולוגיה: ברודקום, אפלייד מטיריאלס, AMD ויצרנית ציוד ייצור השבבים ASML.

מדדי השבבים המרכזיים מאפשרים חשיפה לאנבידיה בשיעורים משתנים. משקלה במדד מניות השבבים הבינלאומי MSCI עומד על 35%, במדד SMH הוא עומד על כ-23% ובמדד ICE הוא עומד על 10% בלבד.

בהתאם לכך, המדדים שהעניקו את המשקל הגבוה ביותר לאנבידיה הצליחו לצמוח בשיעור הגבוה ביותר, כמו למשל מדד השבבים של MSCI, שהיכה את השאר. כך היטו רוב מדדי השבבים את השוק ביחס למדדים המובילים S&P 500 ונאסד"ק, וכן ביחס למדדים הכלליים יותר העוסקים במניות הטכנולוגיה.

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה
 בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לשם השוואה, מאז תחילת השנה טיפסו הנאסד"ק וה-S&P 500 ב-10% וב-8.4%, בהתאמה. מדדי השבבים של פילדלפיה ו-SMH, מדד מוביל נוסף בבעלות חברת ואן-אק, עלו ב-24.6% וב-33.6%, בהתאמה. בעקבות כך, גבר בקרב ציבור המשקיעים הביקוש למדדי שבבים, ולחשיפה מוגברת יותר לחברות מהסקטור.

"מילת הקסם היא אנבידיה", אומר לגלובס מנהל השקעות בתחום הגמל באחד מבתי ההשקעות הגדולים, שסירב להזדהות. "מה שקרה עם המניה הזו הביא רבים לבקש חשיפה לשבבים. לא מדובר רק בהייטקיסטים ובמביני עניין - גם גברת כהן מחדרה רוצה בינה מלאכותית ושבבים, מה שמראה אולי כמה המניה קרובה לשיא. כשלקוחות פונים אלינו בנושא, אנחנו דואגים לשקף להם את הסיכון שטמון במניות אלה. מאחר שמדדי שבבים הם מדדים פסיביים, שעוקבים אחרי מניות זרות בלבד, מדובר ברמת סיכון לא נמוכה, שאינה מתאימה, למשל, לחוסכים לפני פרישה".

 

קרנות הנאמנות מכות את השוק

קרנות הנאמנות הוותיקות בשוק, העוקבות אחר מדדי השבבים, היכו את השוק בשנה האחרונה. כך למשל רשמה מגדל תשואה של 85% בשנה האחרונה, עם קרן המחקה את מדדי השבבים, ו-21% מאז תחילת 2024, בזכות קרן נאמנות שעוקבת אחרי מדד השבבים של אינדקס, שהוקם לפני שנתיים בלבד, העוקב אחר עשר המניות הגדולות ביותר בתחום במונחי שווי שוק, ובהן אנבידיה (עם נתח של 18.42% מכלל המדד), ברודקום, TSMC ,ASML ו-AMD. גם קסם, מור, מיטב ואיילון רשמו תשואה דו-ספרתית מאז תחילת השנה, על קרנות הנאמנות הפסיביות המחקות את מדדי השבבים הגדולים.

על פי נתוני קו מנחה, דווקא קרן הנאמנות של פסגות, המחקה את מדד השבבים S&P Semi, רשמה תשואה שלילית מאז תחילת השנה, ככל הנראה בשל חלקה הקטן היחסי של אנבידיה, והאיזון עם עוד 40 מניות אחרות.

החלטת רשות שוק ההון מתחילת שנת 2023, לחייב את קופות הגמל והפנסיה להקים מסלולים פסיביים עוקבי מניות ומדדים, הביאה את הטרנד הלוהט גם אל החיסכון הפנסיוני וארוך-הטווח. שם הביקוש הגואה לחשיפה למניות השבבים הביא כמה חברות גמל לפתוח מסלולים פסיביים שעוקבים אחר מדדי שבבים, לצד מדדי טכנולוגיה ותעשייה.

באלטשולר שחם בחרו להשיק מסלול גמל פסיבי, שעוקב בין השאר אחר מדד שבבים בקופת גמל חדשה שהושקה רק בחודש שעבר, "גלובל טק". "מדדי השבבים נמצאים בתמהיל לצד מדדים אחרים", כך מסבירה ענת כנפו תבור, מנכ"לית אלטשולר שחם גמל ופנסיה, את הבחירה להעניק משקל של 10% בלבד למדד השבבים במסלול הפסיבי. "יצרנו אסטרטגיה מגוונת עם פיזור סיכון מאוזן שמותאם לדעתנו לשוק הדינמי והתנודתי של חברות השבבים, תוך ניצול ההזדמנויות בחברות הטכנולוגיה המובילות, כך שהקצינו 45% לנאסד"ק, 45% למדד S&P 500 וכן 10% למדד השבבים SMH".

בהראל השיקו מסלול פסיבי של מדדי מניות, הכולל חשיפה של 85% לנאסד"ק, 7.5% למדד חברות התוכנה הצומחות בארה"ב של S&P ועוד 7.5% למדד שבבים העוקב אחר 25 חברות שבבים אמריקאיות.

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: אנבידיה
 ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: אנבידיה

במגדל השיקו בתחילת השנה גם כן מסלול פסיבי המחקה מדדי מניות: המסלול עוקב אחר נאסד"ק 100, ואחרי סקטור הטכנולוגיה באמצעות מדד XLK, שני מדדים שמניות השבבים משחקות תפקיד נכבד בכל אחד מהם, 23.6% ו-29.8%, בהתאמה.

יובל באר-אבן, מנהל השקעות העמיתים במגדל ביטוח ופיננסים, אומר לגלובס כי "נדרשת חשיפה משמעותית לסקטור הטכנולוגיה, וענף השבבים הוא חלק משמעותי ממנו. שבבים הפכו לחלק בלתי נפרד מכל מוצר כמעט במגוון תחומים: החל ממכוניות ותשתיות ענן ועד סמארטפונים ומחשבים אישיים. מעבר לכך, הם מהווים נדבך משמעותי בהתפתחות הבינה המלאכותית. נכון להיום, חברות השבבים הן המרוויחות הגדולות ממהפכת ה-AI".

השוק מציע יותר ויותר אפשרויות מעקב

שוק ההון מציע יותר ויותר אפשרויות מעקב ישיר אחר מדדים ותעודות סל הממוקדים אך ורק בתעשיית השבבים. דוגמה אחת היא מדד השבבים של בורסת פילדלפיה, שהוקם על ידיה ב-1993, וכיום נמצא בתמיכה של הנאסד"ק. המדד עוקב אחר 30 מניות השבבים הגדולות ביותר מבחינת שווי השוק, הנסחרות בבורסות המובילות בארה"ב. דוגמה נוספת היא מדד SMH של בית ההשקעות ואן-אק, שעוקב אחר 25 מניות השבבים המובילות בארה"ב במונחי שווי שוק וסחירות. מדדים נוספים, כמו מדד השבבים של S&P או מדד השבבים של MSCI - כולם היכו את הבורסה בשנה האחרונה. מדד SMH, למשל, זינק ב-81% בשנה האחרונה, ומדד השבבים של פילדלפיה עלה ב-63% באותה התקופה. מדד S&P Semi, עלה ב-15% בלבד.

לכל אחד מהמדדים חשיפה שונה למניות, ואסטרטגיית מעקב שונה אחר השוק - ובהתאם לכך הוא גם מגלם רמת סיכון שונה. מדד SMH, למשל, מעניק חשיפה גבוהה מאוד לאנבידיה, 22.9%, לעומת שאר המניות, ועשר החברות הגדולות בתעשייה תופסות אצלו נתח של 76% מההחזקות. לכן ביצועיו טובים ביחס למדדי שבבים אחרים בשנתיים האחרונות, כמו מדד השבבים של פילדלפיה, SOX, שבו יש פיזור שווה וגלובלי יותר בין מניות. החשיפה של מדד פילדלפיה לאנבידיה עומדת על כ-10% בלבד.

יש בריכוזיות כזו במדד גם גורם סיכון גדול יותר. מדד S&P Semi מבוזר הרבה יותר, ומספק משקל שווה כמעט לכל מניה, שם 41 מניות חולקות שיעור שנע בין 2% ל-3% בלבד. באופן שכזה ניתן משקל גם למניות אחרות בתחום שעלו בצורה נאה, כמו ברודקום או AMD.

עם זאת, S&P Semi ממוקד בחברות אמריקאיות בלבד, ולכן מוותר למעשה על חשיפה לכמה מהחברות המובילות והמעניינות בסקטור, כמו יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC או ענקית מכונות ייצור השבבים ההולנדית ASML. נוסף על כך, הוא ממוקד אך ורק בתעשיית עיצוב השבבים, שבה פועלת אנבידיה, ולמעשה אינו חשוף לתעשייה מעניינת לא פחות, כמו ייצור, בדיקות, הרכבה ואריזה, שקיימת למשל במדדי פילדלפיה, SMH ו-MSCI.

כך הפך הענף, שבעבר נחשב להפכפך ומחזורי, לאחד המובילים בשוק ההון בשנים האחרונות. ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל בבנק לאומי מסביר כי המחזוריות של הענף התקצרה בעשור האחרון. "מיזוגים ורכישות בענף הביאו לשליטה גדולה יותר של החברות בשוק, לשליטה טובה יותר שלהן על שרשראות האספקה והמלאים, וכן לפריסה שלהן על פני יותר תחומים. חברת שבבים היום מספקת שבבים לשווקים מגוונים כמו רכב, תקשורת ובינה מלאכותית, וכבר איננה תלויה בשוק אחד. גם כמות השבבים שנכנסת לחיינו היא גדולה משמעותית, כמו העובדה שרכב הפך להיות עתיד בשבבים".

ועם זאת, מדובר עדיין בשוק הפכפך בסיכון גבוה. "בשנת 2023 חל תיקון חד מאוד בענף המחשבים האישיים, וההכנסות של אינטל ו-AMD נמצאו בירידה משמעותית", אומר אורגד. "למזלו של הענף, טרנד הבינה המלאכותית התרחש במקביל, וההתלהבות והצפי של המשקיעים מהתחזיות והתוצאות של אנבידיה חלחלו גם לחברות אחרות. ישנן חברות שבבים שדיווחו על ירידה בהכנסות, והמניה הגיבה באופן חיובי, רק על בסיס ציפייה חיובית.

"המשקל הגבוה שמקבלות חברות ענק כמו אנבידיה או AMD בחלק מהמדדים אומנם הביא לצמיחה גבוהה שלהן, אבל גם יכול להוביל לירידת ערך משמעותית יותר כשיהיה תיקון משמעותי במניות הללו".

ביום ג', למשל, ירדה מניית AMD במסחר המוקדם בניו יורק בשל מגבלות שהטילה ממשלת ארה"ב על מכירת שבבי בינה מלאכותית בסין. ענף השבבים כבר מזמן שקע בגיאופוליטיקה שכל שינוי בה עשוי להשפיע על שערי המדדים.

השנה האחרונה הייתה שנה טובה מאוד לשוק הסחיר, ופחות לנכסים הלא-סחירים, כך שהיפוך מגמה בשנים הקרובות עשוי להטות את הכף ולהבריח משקיעים מהשוק. ייתכן שזו הסיבה שבגללה רוב קופות הגמל עדיין מקצות נתח קטן בלבד לחברות השבבים במסלולים הפסיביים שלהן, מה גם שעבור חלקן קיימת חשיפה לחברות מהסקטור באמצעות המדדים המרכזיים S&P 500 ונאסד"ק.