במקום מס סיגריות בדיוטי פרי: מי יכסה לאוצר בור של 100 מיליון שקל?

ועדת הכספים של הכנסת מקיימת היום דיון ובו צפויה הצבעה על מיסוי הסיגריות בחנויות הרגילות • יחד עם זאת, הפטור על רכישת מארזי סיגריות בדיוטי פרי יוארך עד חודש יוני 2026, בניגוד לתוכנית לביטולו

חנות ג'יימס ריצ'רדסון בדיוטי פרי בנתב''ג / צילום: גיא גלעד
חנות ג'יימס ריצ'רדסון בדיוטי פרי בנתב''ג / צילום: גיא גלעד

בעקבות ריכוך התוכנית למיסוי רכישת סיגריות בדיוטי פרי: במשרד האוצר מנסים לאתר מקורות תקציביים לכיסוי "הבור", בעומק 100 מיליון שקל, שנפער בתקציב המדינה המעודכן לשנת 2024. באגף התקציבים באוצר מבהירים כי לא יאפשרו לגירעון לגדול למרות אובדן הכנסות המדינה הצפוי.

בחצות: המס על טבק, סיגריות וסיגריות אלקטרוניות יעלה
בג"ץ לממשלה: הסבירו איך הגשתם את תקציב 2024

החלופות שנבחנות כרגע בחדרי האוצר במקום הטלת המס על "פאקטים" של סיגריות בנתב"ג הן: הגדלת הכנסות מחקיקות אחרות בתקציב, מציאת מקור חוץ-תקציבי (כמו למשל מכספי קק"ל), או קיצוץ רוחבי בתקציב משרדי הממשלה.

בשעה זו (יום ג' בצהריים) מקיימת ועדת הכספים של הכנסת דיון שבסופו צפויה הצבעה על מיסוי הסיגריות. בהתאם לצו עליו חתם השבוע שר האוצר בצלאל סמוטריץ', המס יעלה בשיעור שייקר חפיסת סיגריות בכ-2-3 שקלים בחנויות הרגילות. אולם בדיון קודם שנערך בוועדה אתמול (ב'), התברר כי הפטור על רכישת מארזי סיגריות בדיוטי פרי או בחו"ל יוארך באופן מלא עד יוני 2026, בניגוד לתוכנית לביטולו שעמדה כחלק מהתקציב החדש.

לפי המתווה המעודכן, רק בעוד יותר משנתיים יתחיל המס על סיגריות בדיוטי פרי לעלות בהדרגה, עד להבשלה מלאה בשנת 2028. השינוי של הרגע האחרון נובע מהירתמות של כמה חברי כנסת מהליכוד לטובת האינטרסים של רשות שדות התעופה. ברשות חששו שהטלת המס תפגע בזרם התמלוגים שמגיע מפדיונות הדיוטי פרי. ועד עובדי רשות שדות התעופה, שנחשב לבעל כוח התפקדותי חזק בליכוד, רשם לזכותו הצלחה פוליטית בתקציב המדינה הקרוב. השאלה שנותרה כרגע פתוחה היא מי ישלם את 100 מיליוני השקלים החסרים במקום המסחר בנתב"ג.