אזורים | בלעדי

אזורים איחרה במסירת 400 דירות בשוהם, הרוכשים יפוצו בכ-20 מיליון שקל

תביעה ייצוגית הוגשה נגד החברה לאחר שאיחרה במסירת מאות דירות בפרויקט "אזורים שוהם" בתקופת הקורונה, וסירבה לשלם פיצוי • חלק מהדירות נמסרו באיחור של שנה • לפי ההסכם, שטרם אושר ע"י בית המשפט, הפיצוי לדירה יהיה בגובה עשרות אלפי שקלים

פרויקט ''אזורים שוהם'' / הדמיה: אתר החברה
פרויקט ''אזורים שוהם'' / הדמיה: אתר החברה

בזמן שחברות הנדל"ן מתמודדות עם הפגיעה בענף הבנייה בשל המלחמה, הסכם פשרה שנחתם במסגרת תביעה ייצוגית יעלה עשרות מיליונים לחברת הנדל"ן הציבורית אזורים. התביעה הוגשה לפני כשנתיים, בשל איחור במסירת 400 דירות בפרויקט "אזורים שוהם" בתקופת משבר הקורונה. החברה סירבה לפצות את רוכשי הדירות, שנמכרו במסגרת תכנית "מחיר למשתכן", אף שהאיחור במסירה נע בין 7-12 חודשים. הסכם הפשרה הוגש לשופט עוז ניר נאוי מבית המשפט המחוזי מרכז, וטרם אושר.

בג"ץ לממשלה: הסבירו איך הגשתם את תקציב 2024
בעל דירה למכירה התכחש לזיכרון דברים בכתב יד. מה קבע בית המשפט?

ההסדר יזכה את 400 רוכשי הדירות בסכומים שנעים בין כמה עשרות אלפי שקלים בודדים ועד קרוב ל-100 אלף שקל, תלוי במשך העיכוב במסירה ובגודל הדירה. על-פי ההערכה, התשלום לכל בעלי הדירות יגיע לכל הפחות ל-20 מיליון שקל.

טענו ל"כוח עליון"

ההסכם הוא תולדה של הליך גישור ארוך שניהל שופט בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' יורם דנציגר, שבמסגרתו הוגשו חוות-דעת שמאיות, ונשמעו ארבע תביעות קבוצתיות שהגישו רוכשים בהליכים נפרדים. אלה יוכלו להחליט אם לקבל את הפיצוי במסגרת התובענה הייצוגית או לפרוש ממנו.

בתביעה הייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד גיל להב, נטען כי חברת אזורים סירבה לפצות את הרוכשים, למרות שחוק המכר מחייב לשלם פיצוי מלא החל מהיום ה-61 לאחר מועד המסירה שנקבע בחוזה. בנוסף טענו התובעים כי לא מדובר בכוח עליון לא צפוי.

אזורים טענה מנגד, באמצעות עורכי הדין ברק טל ושגיא שיף ממשרד יגאל ארנון, כי ענף הבנייה חווה פגיעה קשה בתקופת הקורונה, כך שהיקף כוח-האדם ירד בכ-50%, ונוצרו עיכובים באספקת חומרי בנייה. לטענתה, העיכוב לא היה בשליטתה, והוא בבחינת "כוח עליון" שמאפשר לה להימנע מתשלום פיצוי לפי חוק המכר. אזורים הגישה חוות-דעת וטענה על בסיסה כי היא זכאית לדחיית מועד המסירה ב-8.5 חודשים.

ההסכם מתחשב חלקית בטענתה, כך שאזורים תשלם על תקופת האיחור מהיום הראשון ממועד המסירה הצפוי לפי החוזה ועד היום שבו קיבל הרוכש את הדירה - בניכוי של 3.5 או 3.75 חודשים (בהתאם לאחד משני הקבלנים המבצעים, נ"ש).

נציין כי בבקשה הובהר כי לא קיימת מחלוקת על כך שלאורך תקופת הבנייה אירעו חמישה גלי קורונה בישראל, שבמסגרתם הוטלו שלושה סגרים, אך המחלוקת הייתה עד כמה השפיע המצב על הפרויקט.

שכר דירה חודשי כפיצוי

חישוב סכום הפשרה יבוצע לכל אחד מהרוכשים באופן הבא: שכר דירה מדורג לפי גודל הדירה, כפול משך העיכוב במסירה - ממנו יופחתו כאמור 3.5-3.75 חודשים - כפול 1.3 המשקף מרכיב פיצוי מוגבר. לסכום יתווספו הפרשי הצמדה לפי מדד המחירים לצרכן החל מדצמבר 2022.

עבור דירת שלושה חדרים שכר הדירה החודשי יעמוד על 5,200 שקל, על דירת 4 חדרים ישולם שכר דירה של 6,300 שקל, ורוכשי דירת 5 חדרים יקבלו 7,250 שקל לכל חודש איחור. הסכום הגבוה ביותר ישולם לרוכשי הפנטהאוז שכולל 6 חדרים - 9,700 שקל לחודש.

משך תקופות האיחור נע כאמור בין 7 חודשים ועד לשנה. לצורך ההמחשה, איחור של 10 חודשים יזכה בעל דירת שלושה חדרים ב-45 אלף שקל, בעל דירת 4 חדרים ב-55 אלף שקל ובעל דירת פנטהאוז 6 חדרים ב-85 אלף שקל.

שכר-הטרחה לעורכי הדין יעמוד על 9% מסך התשלומים, ואילו לתובע הייצוגי על 3%, לצד הוצאות של 10,000 שקל.

מטעם אזורים נמסר בתגובה: "החברה סבורה כי מועד המסירה של הדירות בפרויקט שוהם נדחה כדין, עקב השלכות התפשטות נגיף הקורונה בישראל והמגבלות שהוטלו למניעתו, לרבות מחסור בכוח-אדם ופגיעה בשרשרת האספקה. בסופו של הליך גישור ממושך, ומבלי להודות בטענות התובע, הגיעו הצדדים להסדר פשרה".

עו"ד גיל להב, שייצג את התובע הייצוגי, מסר: "זו פשרה ראויה והוגנת, בהתחשב בסיכויים ובסיכונים בהמשך ניהול ההליך. התובענה הייצוגית מוכיחה את עצמה ככלי יעיל להתמודד עם איחורים במסירת דירות".