המטבע שעקף את הביטקוין מתחילת השנה והקרן האהובה על המשקיעים: 4 גרפים שממחישים את הראלי בקריפטו

המטבע הדיגיטלי רשם עלייה חדה של 54% מתחילת 2024 והכפיל את ערכו פי 3 בתוך שנה ● הרקע: השקת תעודות הסל העוקבות והסנטימנט החיובי בשוק ● איזה מטבע עקף את הביטקוין, אילו מניות זינקו במאות אחוזים, וממה חוששים בשוק? ● 4 גרפים שמסבירים את הזינוק בעולם הקריפטו

אהרן כץ | 04.03.2024

מה עומד מאחורי השיא של הביטקוין / צילום: Shutterstock

מה עומד מאחורי השיא של הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין לא עוצר ומתקרב בצעדי ענק לשיא כל הזמנים שלו. כעת הוא נסחר סביב רף של 65.2 אלף דולר למטבע אחד, לראשונה מאז נובמבר 2021. הסיבה העיקרית לראלי בביטקוין בפרט ובקריפטו בכלל היא האישור שהעניקה רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בינואר להשקת תעודות סל מבוססות ביטקוין.

ניתוח | מדדי המניות היכו בחודשיים תחזיות של שנה ומומחים מעריכים שזו רק ההתחלה
ניתוח | בשיא של 9 חודשים למרות המלחמה והמחירים הכבדים: תעלומת השקל המזנק

סיבה נוספת לזינוק של המטבע היא אירוע ה"חצייה" (Bitcoin Halving), חוק מובנה במערכת הבלוקצ'יין של הביטקוין בו קצב ההפקה נחתך בחצי, שעתיד להתרחש באפריל ולהביא להיצע נמוך יותר של מטבעות זמינים.

שווי הביטקוין עומד על 1.28 טריליון דולר, ושוק הקירפטו כולו נאמד ב־2.44 טריליון דולר, נכון לנתוני coinmarketcap.

1המטבע שהשיג תשואה עודפת על הביטקוין מתחילת השנה 

 

העלייה החדה בערכו של הביטקוין החלה לפני שנה. בחודש מרץ 2023, עמד שערו על כ־20 אלף דולר - שליש ביחס לשערו הנוכחי. הקפיצה החלה בעקבות האפשרות לאישור קרנות הסל וקיבלה רוח גבית מהסנטימנט החיובי בשווקים. הביטקוין לא לבד: אם נסתכל מתחילת השנה הנוכחית, נראה כי בעוד שהוא טיפס בכ־54%, האת'ריום, המטבע השני בגודלו, טיפס בכ־53% ונסחר תמורת כ־3,500 דולר למטבע אחד.

ברקע, מספר חברות השקעות וקרנות סל, בהן בלאקרוק, הגישו בקשה לרשות ני"ע בארה"ב לתעודת סל מבוססת את'ריום.

274 מיליארד זרמו לקריפטו בחודשיים 

 

מאז שהרשות לניירות ערך בארה"ב אישרה את הנפקת תעודות הסל מבוססות ביטקוין בינואר, האחרונות הפכו לפופולריות במיוחד. לדברי ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין והווב 3, היקף ההון שזרם לקרנות סל עוקבות ביטקוין מאז ההשקה קרוב ל־74 מיליארד דולרים.

עם זאת, הירשמן מזהיר שפני שאננות יתר: "הזינוקים הללו מתאימים למה שאנו מכירים בשוק הביטקוין בעבר. שוק הקריפטו יודע לעלות מהר אך גם לרדת מהר".

3מי תעודת הסל הפופולרית ביותר 

 

תעודות הסל שהונפקו בתחילת השנה הביאו איתן תזרימי הון גבוהים במיוחד בחברות ההשקעות וקרנות הסל, בהן בלאקרוק, פידליטי ו־ARK 21Shares. "באמצע השבוע שעבר הושקעו יותר מ־870 מיליון דולר ביום אחד בתעודות הסל, וב־30 הימים האחרונים היו רק שני מקרים שבהם תזרים הכספים נטו היה שלילי", אומר הירשמן.

על פי נתוני ג'י.פי מורגן ובלומברג, התעודה הפופולרית ביותר שייכת לבלקרוק (IBIT). נכון לשבוע האחרון של פברואר, היא גייסה קרוב לשישה מיליארד דולר. במקום האחרון נמצאת גרייסקייל (GBTC). הסבר אפשרי לפער הגדול בין החברות הוא דמי הניהול שהן גובות: בעוד שבלקרוק גובה 0.25%, גרייסקייל גובה 1.5%.

4המניות שמזנקות בחדות 

 

חברות כריית מטבעות הקריפטו הן המרווחיות העיקריות מהזינוק של הביטקוין - מניותיהן רשמו עלייה של עשרות ומאות אחוזים. כך לדוגמה, מניית קלין־ספארק קפצה ביותר מ־360% ומרתון דיגיטל בקרוב ל־220% מאז אוקטובר האחרון. "חברות הכרייה נערכו היטב עוד בשפל המטבע לקראת השוק השורי, השיגו כספים, ביצעו רכישות של חברות קטנות ושיתופי פעולה וכעת הן מרווחיות מהמצב", אומר בן סמוחה, מנכ"ל ומייסד קריפטו ג'ונגל. הירשמן מוסיף: "הסנטימנט חיובי בשוק, ואנשים רוצים לכרות מטבעות בעצמם וקונים מחשוב המאפשר זאת. קניית המחשבים עולים בשל הביקוש וכך נוצר מעגל המעלה את שווי החברות".

צרו איתנו קשר *5988