לאומי משלים את עסקאות הנדל"ן וירשום מהן רווח של 800 מיליון שקל ברבעון הראשון

הבנק הודיע כי השלים את מכירת בית מאני לסלע נדל"ן ממנה ירשום בדוחות רווח של כ-560 מיליון שקל • סלע נדל"ן עצמה ביצעה בנובמבר הפחתה בשווי הנכס • במקביל יושלם פינוי בית לין כשהרווח של לאומי מהעסקה הזו עומד על 265 מיליון שקל

בניין הנהלת בנק לאומי / צילום: איל יצהר
בניין הנהלת בנק לאומי / צילום: איל יצהר

אחרי שברבעון האחרון של 2023 לא צפויים הבנקים לרשום רווחים גדולים ממימוש נדל"ן כפי שהורגלנו בתקופה האחרונה, לאומי הודיע היום (ה') כי בדוחות הרבעון הראשון של 2024 (יפורסמו בחודש מאי) הבנק צפוי לרשום רווח של כ-824 מיליון שקל בגין מכירת שני נכסים בהם ישבה הנהלת הבנק בתל אביב.

אחרי הפרסום בגלובס: אלו מסלולי הפיקדונות בהם הבנקים יחויבו להציג ריבית עדכנית 
מסתמן: במקום מס על רווחי היתר, הבנקים ישלמו סכום חד-פעמי של כ-2.5 מיליארד שקל 

הבנק הודיע כי השלים את עסקת המכירה של בית מאני, אחד משני בנייני ההנהלה של הבנק בתל אביב, לחברת סלע נדל"ן תמורת כ-623 מיליון שקל. יתרת התמורה שולמה לבנק והחזקה נמסרה לחברה הרוכשת. בגין העסקה, לאומי צפוי לרשום רווח הון (לפני מס) של כ-559 מיליון שקל בדוחות הכספיים של הרבעון הראשון של 2024.

עסקת הרכישה בוצעה באפריל 2022, ערב גל העלאות הריבית של בנק ישראל. עם זאת, בחודש נובמבר 2023 הודיעה סלע נדל"ן על הפחתה משמעותית שביצעה במה שהפך לאחד מנכסיה הבולטים. בדוחות הרבעון השלישי חתכה הקרן שמוביל שמואל סלבין את שווי בית מאני בסכום של 37 מיליון שקל, צעד שהוביל למחיקת מרבית הרווח הנקי של החברה באותו רבעון, כשהרווח הסתכם ב־4 מיליון שקל בלבד.

חלק ממהלך אסטרטגי נרחב

מתחם בית מאני כולל שני בניינים צמודים ברחוב יהודה הלוי 30-36: מגדל משרדים בן 13 קומות שנבנה בתחילת שנות ה־2000 ומתחתיו מבנה לשימור - בית מאני ההיסטורי, שנבנה בשנת 1910 והיה בין הראשונים שנבנו באחוזת בית. מדובר באחד האזורים היקרים והמבוקשים בתל אביב, הנחשב ללב ה"סיטי" של העיר ומאכלס חברות פיננסיות רבות, לצד חברות הייטק מובילות. עם זאת, סביבת הריבית הגבוהה יחד עם השקעות שהקרן צריכה לעשות בנכס הביאו להפחת בשוויו.

במקביל, מודיע היום לאומי כי בית לין, בניין ההנהלה הנוסף של הבנק בתל אביב, אשר 50% ממנו נמכר באפריל האחון לקרן JTLV עבור סכום של כ-325 מיליון שקל, צפוי להיות מפונה במהלך הרבעון הראשון של 2024. בהתאמה, הרווח של לאומי (לפני מס) מהעסקה, בהיקף של כ-265 מיליון שקל, צפוי להירשם גם הוא בדוחות הרבעון הראשון של 2024.

בבנק הסבירו כי שתי העסקאות הן חלק ממהלך אסטרטגי נרחב שמוביל לאומי בשנים האחרונות, שבמסגרתו עוברים משרדי המטה וההנהלה לקמפוס החדשני והמתקדם של הבנק בלוד. המעבר צפוי להיות מושלם במהלך החודש הקרוב.