לוין סירב למנות שופטים למחוזי בירושלים בשל היעדר הסכמה רחבה

לאחר שהודיע כי יביא לאישור בוועדה לבחירת שופטים רק "החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה", סירב השר להצביע על מינוי שופטים למחוזי בירושלים • זאת, על אף שכדי למנות שופטים לערכאות הנמוכות אין צורך ברוב מיוחד • 14 שופטים מונו היום לבתי משפט השלום בצפון ובחיפה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

שר המשפטים יריב לוין סירב למנות היום (ה') שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים, מכיוון שלא הייתה הסכמה רחבה למינויים, בשל התנגדותם של חברי הוועדה לבחירת שופטים מהימין.

בנובמבר 2023, לאחר שסירב מאז הקמת הממשלה לכנס את הוועדה, הודיע לוין כי הוא יכנס אותה, אך יביא רק "החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה". זאת למרות שעל-מנת למנות שופטים לערכאות הנמוכות אין צורך ברוב מיוחד, אלא ניתן למנות בכל רוב. 

השופטת מפרשת המסרונים וזה שסירב לשחרר מפגין: פורסמו המועמדים לבתי המשפט המחוזיים במרכז ובתל אביב
שני מועמדים לשיפוט מאיימים מחדש על יציבות הוועדה לבחירת שופטים
לוין הודיע שיביא למינוי שופטים שיש להם הסכמה רחבה. מה אומר החוק?

כך, בעוד שלא מונו היום כלל שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים, 14 שופטים חדשים מונו לבתי משפט השלום בחיפה ובצפון. מהוועדה לבחירת שופטים נמסר בתום הדיון כי "בישיבתה הבאה, שתתקיים ב-5 במרץ, תדון הוועדה, בין היתר, במינויים לבתי המשפט במחוזות צפון, חיפה וירושלים".

אלה המועמדים לשיפוט בבתי המשפט

לגלובס נודע כי לוין התנגד לקידומה של שופטת בית משפט השלום ג'ויה סקפה-שפירא לבית המשפט המחוזי וסירב לאפשר לוועדה להצביע בעניינה, מכיוון שהייתה צפויה להיבחר על-ידי רוב הוועדה. השופטת סקפה-שפירא הרשיעה את לוחמת מג"ב אוריאן בן כליפא בתקיפה של צעירה ערבייה במהלך משימת אבטחה בירושלים ב-2021. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ביקר את פסק הדין ותמך בהחזרת בן כליפא לשירות.

במקביל, חברי הוועדה מהימין, השרה אורית סטרוק וח"כ יצחק קרויזר, דרשו לדון בהדחתו של שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב, בשל טענה להפרת כללי האתיקה על בסיס פרסומים בתקשורת. השופטים התנגדו, והוחלט להמתין לסיום בדיקתו של נציב הקבילות על השופטים, אורי שהם. סטרוק וקרויזר הודיעו כי אם הבדיקה לא תסתיים בתוך חודש, הם יבקשו להעלות זאת שוב.

השופטים שמונו לבתי משפט השלום במחוז צפון הם: הרשם הבכיר מוהנד חלאילה; עו"ד מייסון זחאלקה אבו פנה, סנגור פלילי; עו"ד ד"ר הדר מסורי מפרקליטות מחוז חיפה; ועו"ד עינת בלוקא.

לבתי משפט השלום במחוז חיפה מונו הרשמת הבכירה אילנה הדר; הרשמת הבכירה עביר גבריס; הרשם הבכיר אורן כרמלי; עו"ד עופר שובל מהפרקליטות; עו"ד יעקב טורס המתמחה בנדל"ן; עו"ד בוריס שרמן, בעל משרד עורכי דין חיפאי בתחום הפלילי; עו"ד ערן זלר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה; עו"ד יהויכים (יוכי) ספיר; עו"ד ראניה חדאד-סרוג'י; ועו"ד ענבל הוכמן אמויאל.

עתירה חדשה לבג"ץ נגד לוין

הבוקר הוגשה עתירה לבג"ץ על-ידי התנועה לאיכות השלטון נגד שר המשפטים לוין, בדרישה למנות נשיא ושופטים לבית המשפט העליון, נוכח סירובו של השר. השופטת רות רונן הורתה למדינה להגיב עד סוף מרץ.

העותרים טוענים כי לוין לא ממלא את חובתו וחורג מסמכותו, וכן כי קיים חשש שאי-ההצבעה מקורה "בחוסר תום-לב ושיקולים זרים".

מאז פרישתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לפני כארבעה חודשים, לא מכהן נשיא קבוע לבית המשפט העליון, וחסרים בו שני שופטים.