מדוע מכרה משפחת לואיס מניות ישרוטל, לראשונה מאז ייסדה את רשת המלונות

בעלי השליטה מכרו כ־4% מהמניות לגופים מוסדיים בתמורה ל־180 מיליון שקל • המטרה: עמידה בתנאי הסף לכניסה למדד תל אביב 90 והבעת אמון של המשפחה הבריטית בישראל ובבורסה המקומית בעקבות המלחמה • מחזיקה כעת ב־74% מההון

מלון ישרוטל באילת / צילום: בר - אל
מלון ישרוטל באילת / צילום: בר - אל

עסקי המלונאות בישראל ספגו מכה בעקבות המלחמה, בשל ירידה חדה במספר התיירים המגיעים לארץ (עליה פיצו חלקית באמצעות אירוח מפונים במימון הממשלה). עם זאת, מסתבר שהגופים מוסדיים מאמינים בענף לטווח ארוך יותר. לראייה: בעלת השליטה בחברת המלונות ישרוטל , משפחת לואיס מבריטניה, מכרה נתח ממניותיה בהיקף של 180 מיליון שקל לארבעה גופים מוסדיים, בהם שלוש חברות ביטוח.

כך יממנו האחים אמיר את רכישת מניות שופרסל מהמוסדיים
למונייד מצליחה לצמצם הפסדים. אז למה המניה נופלת בכמעט 30%?
ניתוח גלובס | עם תשואה של 43% בשנה: טרנד ההשקעות החדש

מדובר בפעם הראשונה ככל הידוע שמשפחת לואיס, מוכרת מניות של חברת המלונאות שבשליטתה, אותה ייסדה ב־1980. צעד זה של המשפחה נועד להביע אמון בבורסה בת"א לנוכח המלחמה, להגדיל את הסחירות במניה, ולסלול עבורה את הדרך למדד תל אביב 90 (במשקל של 2%). לאחר המכירה, מחזיקה משפחת לואיס, שלה עסקי נדל"ן וקמעונאות נרחבים באירופה, ב־74% ממניות ישרוטל.

המניה הגיבה לעסקה בעליות

מניית ישרוטל הגיבה לעסקה בעלייה של כ־8% לשווי של 4.8 מיליארד שקל (תוספת של כ־350 מיליון שקל לשווי). כאמור, בשוק מעריכים כי נכונות המשפחה למכור מניות, נובעת משילוב של שני גורמים: הראשון הוא רפורמת המדדים שביצעה הבורסה בתל אביב לפני מספר חודשים שקובעת כי חברה תוכל להיכנס למדד תל אביב 90 רק אם לפחות 20% ממניותה פתוחות למסחר הציבור. והשני, הבעת תמיכה של המשקיעים הבריטיים בבורסה הישראלית בצל המלחמה והאנטישמיות הגואה בעולם. או לדברי גורם בשוק: "הם רוצים להנגיש את החברה למשקיעים רבים יותר, ורואים במהלך מכירת המניות סוג של תמיכה בשוק ההון המקומי והבעת אמון בו".

 

בעסקה מכרה משפחת לואיס כ־4% ממניות ישרוטל במחיר של 76.5 שקל למניה (דומה למחיר המניה טרם העסקה). לאחר העסקה יחזיק הציבור בכ־20% מהמניות. את עסקת המכירה הובילה ברק קפיטל חיתום, בניהולו של צביקה מנס. בשנה האחרונה עלתה מניית ישרוטל בכ־7% ובסיכום שלוש השנים האחרונים בקרוב ל־40%.

בראשות דירקטוריון ישרוטל עומד בנג'מין (בן) לואיס, בנו של המייסד המנוח של הרשת, דיוויד לואיס. את החברה מוביל המנכ"ל הוותיק ליאור רביב. נכון לסוף הרבעון השלישי מפעילה החברה 23 בתי מלון ברחבי ישראל, חלקם בעיר אילת, כמו רויאל ביץ', המלך שלמה ואחרים. בנוסף מחזיקה החברה במלונות במצפה רמון (בראשית), ים המלח, בירושלים (אוריינט וכרמים) ובערים נוספות. ישרוטל נתפסת בשוק כחברה חזקה שבה ההון העצמי (2.2 מיליארד שקל) מהווה כ־50% מהמאזן.

ברוב המלונות מתארחים מפונים

בסה"כ יש במלונות הקבוצה 4,858 חדרים והיא נמצאת בהליכי ייזום של עשרה בתי מלון נוספים בישראל, שלושה מהם היא תשכור מהבעלים ותתפעל. בנוסף יוזמת ישרוטל, יחד עם שותפים, הסבה של מלון שרכשה בלב האזור תיירותי של רומא שצפוי להיפתח במאי 2025.

ישרוטל מארחת כיום במרבית המלונות שלה את המפונים מאזורי המלחמה, בין היתר גם במלונות היוקרה שלה. בקרב המוסדיים, ההערכה היא שלמרות המכה הקשה שספגה התיירות הנכנסת לישראל, המלחמה צפויה לפגוע בזרימת הנופשים מישראל למדינות הסמוכות כמו טורקיה, דובאי ומדינות אחרות. ולכן תיירות הפנים עשויה לפצות בהמשך ולסייע לישרוטל להציג תוצאות טובות.