הבינה המלאכותית מתחילה לאיים על משרות צווארון לבן. מעט תעשיות חסינות

מנהיגים אומרים שהטכנולוגיה המתפתחת במהירות פירושה שעבודות רבות לא יחזרו לעולם

מחאת עובדים נגד גוגל / צילום: Reuters, HENRY NICHOLLS
מחאת עובדים נגד גוגל / צילום: Reuters, HENRY NICHOLLS

עשרות שנים לאחר שהאוטומציה החלה להחליף ולשנות עבודות ייצור, הבינה המלאכותית מגיעה לבעלי העמדות הבכירות יותר - רואי חשבון, מפתחי תוכנה, מומחי משאבי אנוש, עורכי דין וכדומה.

רשימת הפיטורים בקטגוריית הצווארון הלבן גדלה כמעט מדי יום, ובשבועות האחרונים הקיצוצים הגיעו לגוגל, דואולינגו (Duolingo) ו־UPS. בעוד שהמספר הכולל של משרות שאבדו והוחלפו על ידי בינה מלאכותית יוצרת נותר נמוך, חלק מהחברות הללו ואחרות קישרו בין קיצוצים לטכנולוגיות חדשות שמטרתן לשפר את הפרודוקטיביות, כמו למידת מכונה ויישומים אחרים.

בינה מלאכותית יוצרת עשויה לשבש בקרוב נתח גדול יותר של משרות צווארון לבן, כולל מנהלים בדרגי ביניים ובכירים - כך לפי יועצי ומנהלי חברות. בניגוד לגלים קודמים של אוטומציה, בינה מלאכותית יוצרת לא רק מאיצה משימות שגרתיות או מבצעת תחזיות על ידי זיהוי דפוסי נתונים. יש לה את הכוח ליצור תוכן ולסנתז רעיונות - בעצם, סוג עבודת המידע שמיליוני אנשים עושים כיום מאחורי מחשבים.

 

זה כולל תפקידים ניהוליים, שרבים מהם אולי לא יחזרו לעולם, אומרים מנהלי תאגידים ויועצים. הם צופים שהטכנולוגיה המתפתחת במהירות תשנה או תחליף את העבודה שנעשית כעת במעלה ובמורד הסולם התאגידי, בתעשיות החל מטכנולוגיה ועד כימיקלים.

"הגל הזה הוא תחליף או שיפור פוטנציאלי עבור הרבה משרות הכרוכות בחשיבה ביקורתית וקשורות בדרך כלל לצווארון לבן", אמר אנדי צ'לנג'ר, סגן נשיא בכיר בחברת ההשמה צ'לנג'ר, גריי אנד כריסמס.

חלק מהקיצוצים שכבר מתרחשים הם תוצאה ישירה של השינויים המגיעים מ־AI. חברות אחרות מקצצות מקומות עבודה כדי להוציא יותר כסף על ההבטחה של AI, וזה ומתמזג עם לחץ בלתי מתפשר עליהן לפעול ביעילות רבה יותר.

בינתיים, בכירים במגזר העסקי אומרים שהבינה המלאכותית יכולה להשפיע על ספירת ראשים עתידית בדרכים אחרות. בחברת הכימיקלים Chemours, מנהלים צופים שהם לא יצטרכו לגייס כל כך הרבה אנשים בעתיד. "ככל שהחברה תגדל, נזדקק לגייס פחות עובדים חדשים, לעומת הצורך לבצע קיצוצים משמעותיים", אמר המנכ"ל מארק אי. ניומן.

התפוקה משתפרת

מאז מאי האחרון, חברות ייחסו יותר מ־4,600 קיצוצי משרות לבינה מלאכותית, במיוחד בתחומי המדיה והטכנולוגיה, כך על פי הספירה של צ'לנג'ר. החברה מעריכה כי המספר האמיתי ככל הנראה גבוה יותר, מכיוון שחברות רבות לא קישרו באופן מפורש קיצוצים לאימוץ AI בהודעות פיטורים.

בינתיים, מספר אנשי המקצוע המשתמשים בבינה מלאכותית יוצרת בחיי העבודה היומיומיים שלהם זינק. מתוך מעל 15 אלף עובדים העוסקים בתחומים החל משירותים פיננסיים ועד לניתוח שיווק ושירותים מקצועיים, הרוב אמרו שהם משתמשים בטכנולוגיה לפחות פעם בשבוע בסוף 2023, זינוק חד מחודש מאי, לפי זרוע המחקר של קבוצת הייעוץ הניהולי אוליבר ווימן, שערכה את הסקר.

כמעט שני שלישים מאותם עובדי צווארון לבן אמרו שהתפוקה שלהם השתפרה כתוצאה מכך, בהשוואה ל־54% מעובדי הצווארון הכחול (שרתי מסעדות, עובדי לוגיסטיקה, נהגים וכדומה) ששילבו בינה מלאכותית בעבודתם.

גוגל של אלפבית פיטרה בחודש שעבר מאות עובדים בתחומים עסקיים, כולל חומרה וכלי תוכנה פנימיים, כאשר היא מרסנת עלויות ומעבירה השקעות נוספות לפיתוח בינה מלאכותית. האפליקציה ללימודי שפה דואלינגו הודיעה באותו שבוע כי היא חתכה 10% מהקבלנים שלה וכי בינה מלאכותית תחליף חלק מיצירת התוכן שבה טיפלו.

United Parcel Service הודיעה כי תקצץ 12 אלף משרות - בעיקר משדרת ההנהלה וכמה מעובדי קבלן - וכי התפקידים הללו לא צפויים לחזור גם כאשר עסקי משלוחי יחזרו לפעילות. החברה הגבירה את השימוש שלה בלמידת מכונה בתהליכים כמו הקביעה מה לגבות מלקוחות עבור משלוחים. כתוצאה מכך, מחלקת התמחור של החברה נזקקה לפחות אנשים.

השימוש בבינה מלאכותית וטכנולוגיות נלוות משנה גם כמה משרות ב־UPS "על ידי הפחתת משימות חוזרות ונשנות ולחץ פיזי", אמר דובר UPS, גלן זאקרה.

קריסת שכבות ניהול

ככל שהאימוץ של בינה מלאכותית יגדל, סביר להניח שהיא תגדיר מחדש את היררכיות הניהול, כך צופה המחקר של אוליבר ווימן. עובדים חדשים ברמת הכניסה צפויים לשאת בנטל הראשוני ככל שיותר מהמשימות שלהם יעברו אוטומציה. בתורו, אופי העבודה של דרגים התחלתיים בעתיד ידמה יותר לתפקידי ניהול בקו הראשון.

האפקט ההדרגתי עלול לשטח את השכבות של ניהול הביניים, שהם קרקע ההכשרה לתפקידי מנהיגות בכירים, על פי הניתוח.

יותר ממחצית מנהלי הצווארון הלבן הבכירים שנסקרו במחקר אמרו שהם חושבים שעבודתם ניתנת לאוטומציה על ידי AI יוצרת, לעומת 43% ממנהלי הביניים ו־38% מהמנהלים מהקו הראשון. ובכל זאת, בכירים במשק מצפים שהטכנולוגיה החדשה תגדיל כמה תפקידי צווארון לבן, ותעניק לעובדים ולמנהלים את האמצעים לעשות עבודה משמעותית יותר.

ב־Prosus, קבוצת השקעות טכנולוגית גלובלית שבסיסה בהולנד, מנהלים אומרים שזה כבר קורה, כאשר AI עושה אוטומציה של יותר משימות של כוח העבודה שלה.

"מהנדסים, מפתחי תוכנה וכן הלאה יכולים לעשות את העבודה פי שניים מהר יותר", אמר יורו בינאט, ראש תחום הבינה המלאכותית ומדעי הנתונים העולמי של פרוסוס. "אחת מתופעות הלוואי היא שהרבה מהעובדים האלה יכולים לעשות יותר, וגם לעשות דברים קצת שונים ממה שעשינו קודם".

מעצבי האתרים של פרוסוס, למשל, נהגו לבקש ממפתחי תוכנה לבצע את הקידוד. עכשיו הם יכולים לעשות את זה בעצמם, אומר בינאט. בינתיים מפתחי תוכנה יכולים להתמקד בקוד מורכב. "זו קפיצה בסטטוס", אמר.

ב־Chemours, ספין־אוף של דופונט (חברת הכימיקלים הגדולה, ע"ט), החברה הכשירה קרוב ל־1,000 עובדי משרד ומעבדה ביישומי בינה מלאכותית במהלך שלוש השנים האחרונות. כתוצאה מכך, אנשי כספים שנהגו להכין דוחות שונים עם הרבה "העתק־הדבק" בין מערכות וגיליונות אלקטרוניים עושים זאת כעת הרבה יותר מהר בגלל ההכשרה שלהם עם כלים אנליטיים ללא קוד, אמר מאט אבוט, מנהל טרנספורמציה ארגונית ב־Chemours.