ידידת ישראל שהסחר שלה עם איראן פורח

חלה צמיחה של 28% בהובלת הסחורות ברכבות מאיראן לאזרבייג'ן • לדברי מנכ"ל רכבות צפון איראן, גולאם חוסיין ולאדי, היקף הסחורות ב־11 החודשים הראשונים של השנה הפרסית הסתכם ב־643 אלף טונות • הפריחה בסחר האיראני־אזרבייג'ני נובעת, בין השאר, מקשריה המתהדקים בין טהרן לבין מוסקבה

באקו, בירת אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Milosz Maslanka
באקו, בירת אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Milosz Maslanka

ב־11 החודשים הראשונים של השנה הפרסית (החל מ־21 במרץ 2023 ועד 22 בפברואר השנה), חלה צמיחה של 28% בהובלת הסחורות ברכבות מאיראן לאזרבייג'ן. כך הודיע מנכ"ל רכבות צפון איראן, גולאם חוסיין ולאדי.

היא אחת הרוכשות הגדולות ביותר של נשק ישראלי, והחרמות לא מרתיעים אותה 
כך הסתבך הצבא הרוסי בבוץ האוקראיני. ולמה זו בעיה גם של ישראל 

הוא ציין כי היקף הסחורות בתקופה זו הסתכם ב־643 אלף טונות. לצורך ההשוואה, בתקופה המקבילה אשתקד הסתכם היקף הסחורות ב־501 אלף טונות. מתוך כלל הסחר בין הצדדים ב־11 החודשים הראשונים של השנה הפרסית הנוכחית, 206 אלף טונות סחורות יובאו לאיראן - זינוק של 58% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. מנגד, איראן ייצאה 167 אלף טונות, שכוללים פירות הדר, מלט, כימיקלים, אריחים ומוצרי מזון נוספים.

הפריחה בסחר האיראני־אזרבייג'ני נובעת, בין השאר, מקשריה המתהדקים בין טהרן לבין מוסקבה. רוסיה מפתחת בשנים האחרונות ביתר שאת מסדרון הובלת סחורות יבשתי ממנה דרומה, ודרך מדינות שכנות לאיראן - וממנה להודו. המטרה של הנשיא ולדימיר פוטין היא לבזר סיכונים מול הסנקציות המתרבות נגדו.

אחד מהמרוויחים מהמהלך הוא נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, שנחשב לידיד טוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשבוע שעבר, דווח כי בצל מלחמת חרבות ברזל - ישראל הפכה בחודש ינואר ליבואנית הנפט הבכירה של אזרבייג'ן. מנתוני באקו עולה כי בחודש ינואר, כבשה ישראל את המקום הראשון בטבלת יעדי יצוא הנפט של אזרבייג'ן, עם 523.5 אלף טונות בסך כ־296.947 מיליון דולר. ישראל מקבלת את הנפט האזרבייג'ני דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן. בנמל ג'ייהאן בטורקיה, הנפט מועמס על מכליות - ומובל לישראל.