זה היה אחד האיומים של החות'ים, אמש הוא כנראה התממש לראשונה

לפי דיווח, ארבעה כבלי תקשורת תת-ימיים נפגעו ככל הנראה בים שבין ג'דה בסעודיה לבין ג'יבוטי במזרח אפריקה • מדובר בשיבוש חמור של התקשורת בין אירופה לבין אסיה, כאשר את עיקר הפגיעה יספגו בעיקר מפעילות תקשורת במדינות המפרץ ובהודו

מורדים חות'ים בתימן / צילום: ap
מורדים חות'ים בתימן / צילום: ap

כשלושה חודשים לאחר שהחות'ים החלו לממש את איומם לפגוע באוניות סוחר, איום נוסף של ארגון הטרור התימנו-איראני ממומש, כאשר לגלובס נודע כי ככל הנראה, ארבעה כבלי תקשורת תת-ימיים נפגעו בים שבין ג'דה בסעודיה לבין ג'יבוטי במזרח אפריקה. לפי הדיווחים, מדובר בכבלים של החברות AAE-1 ,Seacom ,EIG ו-TGN. מדובר בשיבוש חמור של התקשורת בין אירופה לבין אסיה, כאשר את עיקר הפגיעה יספגו בעיקר מפעילות תקשורת במדינות המפרץ ובהודו.  

זולה ומדויקת: הפצצה החדשה של אוקראינה 
דיווח: חברה בסין ייבאה חלקים לטנקים רוסיים מיפן וטייוואן 

על פי ההערכה, הנזק למפעילות התקשורת הוא משמעותי איך איננו קריטי, זאת כיוון שבאותו האזור עוברים עוד מספר כבלים שלא נפגעו, אשר מחברים בין אסיה, אפריקה ואירופה. יחד עם זאת, תיקון של מספר כה גדול של כבלים תת-ימיים עשוי לארוך שבועות - לפחות 8 שבועות לפי ההערכה - ולהיות כרוך בחשיפה לסיכון מצד ארגון הטרור. חברות התקשורת ייאלצו לחפש חברות שיסכימו לבצע את עבודות התיקון וככל הנראה לשלם להן פרמיית סיכון גבוהה.

כבל EIG מחבר בין דרום אירופה למצרים, סעודיה, ג'יבוטי, איחוד האמירויות והודו (הוא מכונה Europe India Gateway). הוא נבנה בידי אלקטל-לוסנט וזרוע של טייקו האמריקאים בעלות של 700 מיליון דולר, והיה לכבל התת-ימי הראשון שחיבר בין בריטניה בקצה האחד לבין הודו בקצה השני. במניות החברה מחזיק קונסורציום של ארה"ב, מדינות אירופה והמפרץ הפרסי, בהן AT&T, סעודי טלקום, ורייזון ובהרט סנצ'ר ההודית. 

גם הכבל שמחבר את סין למערב נחתך

TGN אטלנטיק הוא כבל תת-ימי שנפרש באוקיאנוס האטלנטי ב-2001 על ידי חברת טייקו האמריקאית, וב-2005 נמכר ב-130 מיליון דולר לידי חברת VSNL ההודית, המכונה כיום טאטא תקשורת.  

לפי הדיווחים, גם כבל AAE-1 נחתך, והוא מחבר בין מזרח אסיה לאירופה דרך מצרים. הכבל, שקיבולת התקשורת שלו מגיעה ל-40 טרה ביט בשנייה, מחבר את סין עם המערב דרך מדינות השייכות לציר האיראני-סיני - בהן סין עצמה, פקיסטן וקטר. בין הבעלים בקונסורציום ששולט בו הם צ'יינה יוניקום, טל-ימן התימנית וכן ספקיות תקשורת מערביות כגון בריטיש טלקום, אטיסלט וויטל.  

הכבל הרביעי שנפגע הוא Seacom, המחבר בין אירופה, אפריקה והודו ובין התחנות שמחוברות אליו גם זו של דרום אפריקה, בת הברית של איראן באפריקה. הסיפור הועלה על־ידי בכירים בתעשיית התקשורת והכבלים העולמית ברשתות החברתיות לינקדאין ו-X (לשעבר טוויטר).