אתם אומרים שביטקוין הוא זהב דיגיטלי? אולי יותר כמו פנינים דיגיטליות

כמעט כל טכנולוגיה פורצת דרך הוחלפה על ידי טכנולוגיה פורצת דרך אחרת • כך יכול לקרות גם לביטקוין

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב". הטור יצא להפסקה של מספר חודשים לצורך כתיבת ספר, וכעת הוא חוזר במתכונת שבועית

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

ב־1917, מייזי פלאנט, אשתו הצעירה של איש עסקים עשיר, לא יכלה להסיר עיניה ממחרוזת פנינים כפולה תוצרת קרטייה. התכשיטן הצרפתי פייר קרטייה רצה לפתוח משרד בניו יורק, והציע להחליף בין המחרוזת, שמחירה היה מיליון דולר, לאחוזה של הזוג פלאנט בצומת השדרה החמישית ורחוב 52 במנהטן. בעלה של מייזי, מורטון, הסכים לעסקת החליפין.

איך הסתבכה חברת נוספת בתחום הכי אפור של הבורסה 
פרשנות | קרנות הביטקוין זכו לקבלת פנים חמה, והמחיר עשוי לשלש את עצמו 

מה שקרה אחר כך יכול לשמש כשיעור לחסידי הביטקוין שמאמינים שמטבע הקריפטו הוא המקבילה לזהב דיגיטלי, ועלולים לגלות לבסוף שהוא המקבילה לפנינים דיגיטליות.

במשך אלפי שנים, פנינים היו יקרות ברחבי העולם ולעתים קרובות בעלות ערך רב יותר מזהב ואף יהלומים. מחרוזת הפנינים של קרטייה שב־1917 עלתה מיליון דולר, שווה במונחים של היום לפחות 24 מיליון דולר.

אבל מה שלא פלאנט ולא קרטייה יכלו לדעת הוא, שרק כמה חודשים מוקדם יותר, היזם היפני קוקיצ'י מיקימוטו תיעש את הטכנולוגיה לייצור פנינים מתורבתות. מיקימוטו החל לייצר אותן בסיטונאות ובמהרה, ובהתאם המחיר של פנינים טבעיות החל לצנוח בשנות ה־20 ונותר נמוך עשרות שנים.

ב־1957, לאחר שמייזי נפטרה, מחרוזת הקרטייה שלה נמכרה במכירה פומבית תמורת 151 אלף דולר.

בשנים האחרונות מחירי הפנינים הטבעיות האיכותיות עלו בחזרה, אך לא מתקרבים למחיר המחרוזת של פלאנט מ־1917, בחישוב מותאם אינפלציה.

סחורה נדירה ומוגבלת

קרטייה היה בצד המוצלח בעסקת הפנינים-תמורת-נדל"ן. ב־2016, נכס בגודל דומה לזה שרכש מפלאנט, בבניין פחות מפורסם מהבניין של קרטייה, שני רחובות במעלה השדרה החמישית, נמכר תמורת 525 מיליון דולר.

מה הקשר לביטקוין, תשאלו? ובכן, הרבה מהאטרקטיביות של המטבע נובעת מהצמצום בו, בבחינת נדירות המניעה את האמונה כי זהו "זהב דיגיטלי".

ביטקוין אינו רק נדיר, כמו זהב, אלא שגם המלאי שלו מוגבל. הכמות המקסימלית מהמטבע שיכולה להתקיים בשוק קבועה על 21 מיליון יחידות. כבר הוטבעו 19 מיליון, וקצב ההנפקה הנוכחי צפוי לרדת במשך הזמן עד שהמטבע האחרון יונפק סביב שנת 2140.

הודות לנדירות הזו חסידי הביטקוין מאמינים, באמונה דתית כמעט, שערכו יעלה באופן בלתי נמנע ולתמיד. עד כה השנה המטבע עלה ב־22% וביותר מ־8,400% בעשור האחרון.

אם אתם מאלו שהתפתו לקנות ביטקוין או את אחת מקרנות הסל החדשות המבוססות עליו, השאלה אם הוא יתברר כזהב דיגיטלי היא קריטית. בהתאמה לשינויים ביוקר המחיה, לאונקיית זהב יש בערך אותו כוח קנייה כפי שהיה לה ברומא העתיקה לפני 2,000 שנה. להמר שביטקוין הוא זהב דיגיטלי משמעו שהוא יהיה יציב כמו המתכת כמצבור ערך, בייחוד כשמטבעות המונפקים בידי ממשלות יאבדו כוח קנייה לאורך הזמן.

אבל ההיסטוריה מלמדת שמה שקרה עם פנינים טבעיות יכול גם לקרות עם טכנולוגיות: הן הופכות לקורבן של מה שהכלכלן ג'וזף שומפטר כינה "השטף הנצחי של הרסנות יצירתית".

הנה כמה דוגמאות מהעשורים האחרונים: בין השנים 2009 ל־2014, מכשיר הבלאקברי זינק מ־25 מיליון ל־85 מיליון משתמשים פעילים, אחרי שגרם לטלפונים מתקפלים להיראות כמו מאובנים. ואז הגיע האייפון וסילק את הבלאקברי מהבמה.

חברות המחשבים קומודור ואטארי נקנו על ידי IBM ואפל; חלוצות מנועי החיפוש Go.com ו־Infoseek רוסקו על ידי יאהו, שבעצמה הובסה על ידי גוגל; והרשת החברתית Friendster הוחלפה על ידי MySpace, שבסופו של דבר נעלמה לטובת פייסבוק.

 

כמעט כל טכנולוגיה "משבשת" ופורצת דרך בסופו של דבר נזנחת לטובת השיבוש הבא. נכון שמאז שהושקה ב־2009, רשת ביטקוין נעשתה רק יותר חסינה, אך האם היא בלתי ניתנת לערעור?

הקוד המניע את ביטקוין, כמו כל התוכנות, מצריך עדכונים תקופתיים. כבר היו בו באגים בעבר, שלא גרמו לנזק חמור. אולם אם פגם בתכנות לא יזוהה לאורך זמן רב, ורבים יאמצו אותו, זה יכול לפגוע ביציבות והבטיחות של רשת ביטקוין כולה - וכמובן להוביל לפגיעה קשה בערך המטבע.

תמיד יגיע נכס חדש

כפי שמזהירים התשקיפים של קרנות הסל החדשות על ביטקוין, מטבעות דיגיטליים חדשים עשויים להגיע ולצמצם את הביקוש - ואת הערך - של ביטקוין. זה אולי לא יקרה שנים, או שיגיע פתאום משום מקום.

"אנחנו אף פעם לא בסוף החדשנות", אמר מאט הוגאן, מנהל השקעות ראשי ב־Bitwise Asset, המנהלת את קרן הסל Bitwise Bitcoin ETF שהושקה ב־10 בינואר. "זה אפשרי מבחינה תיאורטית שנכס דיגיטלי אחר יחליף את ביטקוין כמצבור הערך הלא פוליטי", אמר הוגאן. "אם אתה קונה ביטקוין, אתה לא קונה קריפטו, אתה קונה נכס יחיד, תוכנה מסוימת, חלק אחד מהאקוסיסטם".

כלומר מדובר בהימור לא מגוון על כך שהנדירות והייחודיות של הביטקוין לא ינוצחו. למדו שיעור ממייזי פלאנט - אם עשיתם הימור, שמרו עליו קטן וגדרו אותו ככל יכולתכם.