עם שווי שמתקרב ל-2 טריליון דולר היא הפכה למניה "הכי חשובה על פני כדור הארץ"

הדוחות שפירסמה אנבידיה, והזינוק במניה אמש ניפצו אפילו את הציפיות הכי ורודות • עליות השווי של החברה תפסו את העין הציבורית והתקשורתית בעולם • אבל יש גם כאלה שמזהירים מפני בועה שמתרחשת

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock
ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה  עשתה השבוע את מה שכולם ציפו שתעשה, וניפצה את תחזיות השוק בדוחותיה. ענקית השבבים דיווחה על זינוק של 265% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל וזינוק שנתי של 126%.

ניפצה את הציפיות: אנבידיה הציגה זינוק של 265% בהכנסות ברבעון  
זו שעולה וזו שיורדת: היום הדרמטי שעבר על שתי ענקיות השבבים 

אתמול שברה אנבידיה תקרה נוספת. המניה סיימה את המסחר בוול סטריט בזינוק של 16%, או 270 מיליארד דולר, וקטפה את התואר של העלייה היומית הגדולה ביותר בשווי מעולם. שווי החברה עומד כעת על 1.93 טריליון דולר, והוא השלישי בגובהו בוול סטריט.

עד אתמול, פייסבוק החזיקה בתואר, לאחר שבתחילת החודש הוסיפה ביום אחד לשווייה 205 מיליארד דולר.

התקשורת העולמית לא נשארת אדישה להישגים של חברת השבבים. כך, בוול סטריט ג'ורנל מפרסמים אתמול (ה') כי "הרווחים של אנבידיה מחשמלים את השוק", ומכריזים כי "זה העולם של אנבידיה עכשיו". כך, לטענתם, השיאים של אנבידיה גוררים אחריה שיאים נוספים ועליות נוספות, מלבד עליות במדד הנאסד"ק וב-S&P 500, גם במדדים מסביב לעולם. לדוגמה, ממוצע מדד הניקיי של הבורסה בטוקיו זינק אתמול לשיא של 34 שנים. גם מדד המניות האירופאיות Stoxx 600, הגיע לשיא של חודשים.

ב-CNBC כתב האנליסט זב פימה כי "אין ויכוח על כך שהמניה של אנבידיה מתומחרת על בסיס ציפייה לשלמות. למרבה המזל, שלמות היא בדיוק מה שהמנכ"ל ג'נסן הואנג וההנהלה סיפקו לאחר פעמון סגירת המסחר ביום רביעי. התוצאות הרבעוניות עקפו את התחזיות, זאת בכל המדדים המרכזיים".

בניו יורק טיימס כינו את אנבידיה "המלכה של שבבי הבינה המלאכותית" והכריזו עליה כמנצחת הגדולה של תנופת גל הבינה המלאכותית. בשלב הזה נדמה כי אנבידיה דוחפת את הגל הזה קדימה לא פחות משהגל הזה דוחף אותה. בנוסף, ציינו כי "לעת עתה, אנבידיה עומדת בתואר הנעלה שגולדמן זאקס העניק לה השבוע - 'המניה החשובה ביותר על כדור הארץ'". עוד הם כתבו כי חלק מהכלכלנים כבר מדברים על "רווחי פרודוקטיביות של פעם בדור".

גם ממשלת ארצות הברית עצמה מצטרפת להתלהבות הכללית, זאת בין היתר בכך שג'ינה ריימונדו, מזכירת הסחר האמריקאית, אמרה ביום רביעי האחרון כי סכום התמריצים במסגרת חוק השבבים, שהתקבל בשנת 2022 כדי להגביר את ייצור השבבים המקומי ועומד על סך של 39 מיליארד דולר, אולי לא יהיה מספיק גדול. עוד נכתב כי "הערכת השווי של אנבידיה זינקה ביותר מ-40% ל-1.7 טריליון דולר מתחילת השנה, והפכה אותה לאחת החברות הציבוריות היקרות בעולם".

בבארונס נכתב כי בתגובה לעליות של השוק לאחר פרסום התוצאות של החברה, "כל מהלך גדול במניות של אנבידיה, נוטה להשפיע על כל מגזר הטכנולוגיה והשוק בכללותו". מיילס יודלנד מיאהו פיננס כתב כי "אנבידיה עשתה זאת שוב" וכי "העליות והתשואות בשווי השוק של אנבידיה אכן וללא ספק מעוררות הרבה רעש. אבל התוצאות שעומדות בבסיס ה'הייפ' הזה הן יותר ממחזיקות מעמד".

בבלומברג כתבה ריטה נצרת כי "התחזית המוצקה שהציגה אנבידיה הציתה מחדש את המאניה של הבינה המלאכותית" ובפיננשנל טיימס נכתב כי "העליות של אנבידיה הניעו כרבע מהעליות של מדד S&P 500 מאז ינואר". עוד ציטטו את צ'רלי מקליגוט, מקבוצת השירותים הפיננסים Nomura, שאמר כי הרווחים של אנבידיה "חשובים מבחינה תנ"כית" למסלול השוק הרחב יותר.

בועה בתחום ה- AI?

אי אפשר להתכחש לביצועים של אנבידיה ולכך שכבר תקופה ארוכה היא ממשיכה להגיע לגבהים חדשים. עם זאת, החשש מ"בועה" סביב הבינה המלאכותית, מקבל ביטוי גם הוא.

בניו יורק טיימס נכתב כי "ישנה ספקנות גוברת לגבי בועת הבינה המלאכותית" וכי מספר קרנות גידור החלו לצמצם את אחזקותיהן באנבידיה כמו גם במניות טכנולוגיות אחרות של "7 המופלאות" (מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אלפאבית- חברת האם של גוגל, אמזון ומטא), אם כי הצמצום נעשה לפני פרסום הדוחות ביום רביעי. בנוסף, הם מציינים כי ככל שהאנליסטים ממשיכים להעלות את ציפיות הצמיחה שלהם לאנבידיה, היכולת לעקוף את אותן ציפיות הופכת לקשה יותר ויותר.

גם בפיננשל טיימס נכתב כי קבוצה הולכת וגדלה של משקיעים טוענת כי מניות ומדדי מניות מסוימים מתחילים להתקרב לטריטוריה "בועתית" וכי נוצרים מעיין "קווים מקבילים בין העלייה הנוכחית בארה"ב לבין עידן הדוט.קום של סוף שנות התשעים".

במקביל, משקיעים נוספים הזהירו מכך ש"שווקי המניות העולמיים טיפסו לשיאים חדשים, זאת למרות הציפיות שהצמיחה הכלכלית תאט בשנה הקרובה, וכאשר האינפלציה בארה"ב מראה סימנים של התאוששות. כלומר, ייתכן שהריבית לא תרד מהר כפי שהשווקים קיוו קודם לכן".

גם אנליסטים בג'י.פי מורגן הביעו חשש בדמות השאלה "האם אפשר יהיה להשיג שליטה על האינפלציה כששוקי המניות והקריפטו ממשיכים להוסיף טריליוני דולרים מודפסים?".