המנכ"ל האופטימי של טבע מודה: ייקח עוד שנים עד שתחזור למעמד של "מניית העם"

אחרי שזכתה לאחרונה מחדש בתואר "החברה הגדולה בבורסת תל אביב", מנכ"ל טבע, ריצ'רד פרנסיס משוכנע: "עם הבהירות שאנחנו מספקים לגבי איך החברה תצמח, יתחילו להסתכל עלינו באופן שונה, וזה יכול להביא לשווי אחר" • בינתיים הוא מכר מניות טבע במיליון דולר

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע, הבוקר (ג') / צילום: דוברות טבע
ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע, הבוקר (ג') / צילום: דוברות טבע

ריצ'רד פרנסיס, מנכ"ל טבע, מאמין שחברת התרופות נכנסה לפרק הצמיחה בחייה, אופטימי בנוגע ליכולתה להשיג שווי טוב במכירת עסקי חומרי הגלם ומזהה שינוי בסנטימנט של שוק ההון כלפי המניה. כך עולה מדבריו במסיבת עיתונאים שכונסה ביום ג' במטה החברה בתל אביב. להערכת פרנסיס, שנכנס לתפקיד בתחילת 2023, שווי השוק של טבע עשוי לגדול, כשהשוק יעריך את הביצועים של החברה והיא תוסיף לייצר ערך, אך הוא מודע לכך שזה "מסע של שנים רבות".

לראשונה מ־2016: טבע הגדילה את מספר העובדים, גם בישראל
בכמה תעלה מניית טבע? שלושה אנליסטים עם שני מחירי יעד שונים

טבע נסחרת בבורסת ניו יורק ובת"א לפי שווי של 14.7 מיליארד דולר. מאז השפל שאליו הידרדרה המניה בקיץ 2019 (מחיר של 6.16 דולר) היא זינקה ב־111%, מתוכם 25% עלייה מתחילת השנה הנוכחית. בפרספקטיבה נרחבת יותר היא עדיין רחוקה מהשיא אליו הגיעה בעשור הקודם, מאז איבדה המניה 80%.

טבע, נזכיר, נסחרה בשיא ב־2015, זמן קצר אחרי שהודיעה על רכישת חברת התרופות האמריקאית אקטביס בכ־40 מיליארד דולר. הרכישה נתפסה בזמנו כחיובית והציפיות היו גבוהות, אך בתוך תקופה קצרה השתנתה הדינמיקה בשוק הגנרי והשווי נתפס כגבוה מדי. העסקה סיבכה את טבע, אז בניהול ארז ויגודמן, בחובות ענק שריסקו את המניה ואף הובילו לחששות בשוק באשר ליכולתה לעמוד בהתחייבויותיה. בהמשך הוביל המנכ"ל שהובא לחברה, קאר שולץ (קודמו של פרנסיס בתפקיד), תוכנית התייעלות אגרסיבית שכללה סגירת מפעלים ופיטורי אלפי עובדים.

בעבר הרחוק יותר טבע נחשבה ל"מניית העם", כזו שנמצאה כמעט בכל תיק השקעות ישראלי, אך היא איבדה את המעמד הזה עוד לפני שנקלעה לקשיים, ובוודאי שלאחר מכן. המומנטום החיובי במניה בתקופה האחרונה החזיר את טבע להיות החברה הגדולה ביותר בבורסה המקומית. האם היא יכולה לחזור להיות מניית העם, ולטפס שוב לרמות הקרובות לשיא שלה?

כשנשאל על כך, פרנסיס השיב כי "יש הרבה אחריות כשכולם במדינה מחזיקים במניה, ואנו לוקחים את האחריות הזאת ברצינות. לגבי מחיר המניה, אנחנו מאמינים שנציג ביצועים והחברה תוכל לקבל שווי משופר. הפייפליין (צנרת המוצרים בפיתוח) שלנו לא מספיק מוערך כרגע".

הוא הוסיף כי לאחרונה, אנליסטים רבים העלו המלצות למניה: "הסנטימנט השתנה וזה חלק חשוב. אני מאמין שמה שהצלחנו לעשות נותן לאנשים בהירות לגבי איך החברה תצמח ויתחילו להסתכל עלינו באופן שונה, מה שלהערכתי יכול להביא לשווי אחר. אבל זה מסע של שנים רבות".

 

לפי נתונים של Factset, לראשונה בשנים האחרונות, רוב האנליסטים שמסקרים את מניית החברה ממליצים עליה באופן חיובי - 58%, לעומת 6% בלבד לפני כשנתיים ו־14% לפני כשנה. מחיר היעד הממוצע למניית טבע הוא 14.88 דולר, פרמיה של 14.3% על המחיר הנוכחי. בשבועות האחרונים שני בנקי השקעות העלו את ההמלצות למניה - ג'פריס ופייפר סנדלר (בנק שהיה סקפטי כלפי מניית טבע לאורך למעלה מעשור, גם בתקופות השיא שלה).

מתמקדת בפחות מוצרים, עם יותר תועלת

פרנסיס הדגיש בעבר שטבע היא חברת תרופות גלובלית, עם עסקי גנריקה ועסקי תרופות מקוריות. "כשהגעתי לטבע הופתעתי לטובה מהאיכות של המדע בחברה", אמר. "הייתה הפתעה נעימה לגלות את איכות הפייפליין". הוא הוסיף שטבע תגביר את שיתופי הפעולה המדעיים שלה בישראל. על עסקי הגנריקה אמר פרנסיס שטבע מתמקדת כיום בפחות מוצרים, ובפרט בכאלה שהם מורכבים יותר ומביאים יותר תועלת. לדבריו, שוק הגנריקה בצפון אמריקה התחיל להתייצב.

בחודש מאי האחרון פרנסיס הציג את התוכנית האסטרטגית שלו לטבע, שנועדה לבסס צמיחה בשנים הבאות. בסוף 2023 טבע חזרה לצמוח אחרי חמש שנים של שחיקה בהכנסות. "זו אסטרטגיה לטווח ארוך", אומר פרנסיס כעת. "אסטרטגיה היא כמו נישואים - צריך לחשוב עליה הרבה ואז לדבוק בה".

לדבריו, "בשבוע הראשון שלי בתפקיד נסעתי לכנס של ג'יי.פי מורגן והשאלות היו מתי טבע תוכל לחזור לצמיחה, מה קורה עם החוב ועם ההליכים המשפטיים - הרוב היה שלילי. כעבור שנה חזרתי לכנס הזה והשאלות היו שונות - על צמיחה ולא על התייצבות. זה נובע ממה שעשינו".

טבע הודיעה לאחרונה על פיצול פעילות חומרי הגלם שלה - TAPI, לצורך העמדתה למכירה. בעבר פורסמו הערכות שהיא תוכל למכור את הפעילות ב־2 מיליארד דולר. לדברי פרנסיס "TAPI הוא עסק מצוין אך אנחנו מתמקדים בסדרי העדיפויות שלנו בהתאם לאסטרטגיה, וזו תהיה עסקה מצוינת לשני הצדדים. בעבר חשבנו שזה יתרון שיש לנו עסק חומרי גלם פנימי, אבל אנחנו קונים חומרי גלם מעוד גורמים. זה שוק עצום ש־TAPI תוכל להתרחב בו ולא להתמקד רק בטבע.

"יש לה את כל היתרונות הנדרשים", אמר והוסיף כי "אין לי ספק שגורמים רבים יתעניינו ברכישה, כי זה עסק באיכות גבוהה עם יכולת צמיחה, ואנשים מכירים בכך. עסקים כאלה לא יוצאים הרבה לשוק, ואני מאמין שזה יוביל לשווי הוגן".

"יכולים לעשות מיזוגים ורכישות, אך לא חייבים"

לשאלה על טעויות שעשתה טבע בשנים קודמות ענה פרנסיס בדיפלומטיות כי "היו פרקים רבים בהיסטוריה של החברה, האחרון היה פרק של התייצבות וההנהלה עשתה בו עבודה מצוינת, שמאפשרת לנו לעבור לפרק הצמיחה. מבחינתי, העבר הקרוב לא מגדיר את טבע - זו חברה נהדרת עם היסטוריה עשירה. בעבר עבדתי בחברה אחרת בתחום (סנדוז, ש'ח'ו') וטבע הייתה המתחרה הכי קשה שלנו".

שאלה נוספת הייתה בנוגע לרכישות; בשנים האחרונות לא בוצעו רכישות משמעותיות על רקע ההתייעלות, אך בטבע חזרו לדבר על כך. "יש לנו יכולת לעשות מיזוגים ורכישות אבל אנו לא חייבים לעשות זאת", אמר פרנסיס. "אנחנו מסתכלים כל הזמן על הזדמנויות. צריך לנשק הרבה צפרדעים כדי למצוא את הנסיך שהוא הנכס הנכון, כי כולם מחפשים אותו".

חלק מהצמיחה בתוצאות טבע ב־2023 נבעה מעסקת שיתוף פעולה שחתמה עם סאנופי בנוגע למוצר Anti-Tl1A שפותח בטבע ומיועד לטיפול בדלקות מעי. בעקבות ההסכם טבע קיבלה מסאנופי חצי מיליארד דולר. פרנסיס אמר כי "זה מוצר חשוב מאוד לטבע וחשוב שנגיע למטופלים כמה שיותר מהר. סאנופי יוכלו לעזור לנו גם לפתח מהר את המוצר וגם לפתח עוד אינדיקציות רפואיות".

הישירות הישראלית? "אנשים עם תשוקה"

פרנסיס התייחס גם להשפעות המלחמה על טבע וסיפר בין היתר על יוזמה שהושקה לאחר ה־7 באוקטובר - קרן "מטפלים בנפש", שבמסגרתה טבע ושותפים מקדמים את הטיפול בטראומה באמצעות הכשרת צוותים מקצועיים: "היה לנו ברור שיש בישראל טראומה בהיקף נרחב מאוד, 2 מיליון ישראלים עלולים לפתח פוסט־טראומה. בדקנו מה הצרכים והקמנו את 'מטפלים בנפש'", הוא מספר. "אנחנו גאים במה שעשינו, ועצובים שהיינו צריכים לעשות את זה". כשנשאל האם טבע נתקלת בחרם משום שהיא חברה ישראלית, השיב בשלילה.

פרנסיס נשאל גם מה מצא בישראל, שלא הכיר קודם לכן. לדבריו "אמרו לי שזה עלול להיות מאתגר כי בישראל האנשים מאוד ישירים, אבל אני רואה את זה כתשוקה של האנשים, ואני אוהב את האספקט הזה".

ומתברר שפרנסיס כבר מתחיל ליהנות מהעלייה במניה, כשלאחר מפגש העיתונאים טבע דיווחה לבורסה כי המנכ"ל מכר חלק ממניות טבע שברשותו (במכירה עיוורת ולצרכי מס). מדובר במניות חסומות שהבשילו לאחרונה, בסכום כולל של 980 אלף דולר.

המניות החסומות שהוקצו לו בפברואר 2023 מבשילות בשלוש מנות עד שנת 2026. המכירה הנוכחית היא חלק מהמנה שהבשילה.