ישראל במלחמה | סיקור שוטף

בצמרת חמאס טוענים: סינוואר סובל מדלקת ריאות שהסתבכה

על רקע הדיווחים שסינוואר מנותק קשר, בכירים ערביים דיווחו כי שמעו מצמרת חמאס שסינוואר "סובל מדלקת ריאות שהסתבכה" • הותר לפרסום: נקבע מותו של מעוז מורל ז"ל, לוחם בסיירת צנחנים, שנפצע לפני 5 ימים בדרום הרצועה • מפכ"לים בדימוס לרה"מ: "עמדת בן גביר בהר הבית עלולה ליצור הסלמה" • ארה"ב הטילה וטו במועצת הביטחון על קריאה להפסקת אש • עדכונים שוטפים

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

עדכונים שוטפים

22:40 - צו החרמה והריסה לבית מחבל שביצע פיגוע ב-12 באוקטובר

מפקד פיקוד העורף חתם על צו החרמה והריסה לבית המחבל שביצע את פיגוע הירי בסמוך לתחנת משטרת שלם בירושלים. המחבל, חאלד אלמוחתסב ממזרח ירושלים, פתח באש ב-12 באוקטובר - ושני שוטרים נפצעו באורח אנוש וקל.

22:10 - נפתחו החסימות מסביב לקריה בתל אביב

22:04 - מטען הופעל לעבר הכוחות במחנה הפליטים בג'נין, שם חוסלו קודם לכן שלושה מחבלים

22:00 - החסימות של משפחות חטופים סביב הקריה בתל אביב נמשכות

21:40 - באל-ג'זירה מדווחים על 29 הרוגים פלסטינים בתקיפות בנוסיראת ובדיר אל-בלח במרכז הרצועה

21:33 - משפחות חטופים חוסמות את דרך בגין בתל אביב, מחוץ לישיבת הקבינט בקרייה

21:15 - גורמים ערביים: בצמרת חמאס טוענים שסינוואר סובל מדלקת ריאות שהסתבכה | אוהד חמו

על רקע המעורבות של מדינות במזרח התיכון במשא ומתן לעסקה לשחרור חטופים, פרסמנו הערב (שלישי) כי לראשונה גורם אזורי נוסף יצר קשר עם חמאס ודרש מהם להפסיק את המלחמה. בימים האחרונים הייתה התקשרות בין בכירים במדינה הערבית שמקורבת לחמאס, לחמאס עזה.

בכירים ערביים אמרו לחמאס: "לא השגתם כלום, על איזה ניצחון אתם מדברים?" והפעילו לחץ על חמאס לעצור את המלחמה. הבכירים קראו לארגון הטרור לקדם הפסקת אש, ואנשי חמאס הגיבו: "מצבנו רע, יש מחסור בתחמושת והתפוררות של המסגרות הצבאיות". בנוסף, על רקע הדיווחים שסינוואר מנותק קשר, הבכירים הערביים דיווחו כי שמעו מצמרת חמאס שסינוואר "סובל מדלקת ריאות שהסתבכה".

לכתבה המלאה ב-N12

21:05 - לשכת רה"מ: ישראל תבחן את אמינות הדיווח הקטארי על העברת התרופות לחטופים

20:44 - בני משפחות החטופים מנסים להיכנס לקרייה

20:05 - הצבא פועל במחנה הפליטים בג'נין: כמה מחבלים חוסלו

כוחות צה"ל נכנסו למחנה הפליטים ג'נין על מנת לבצע מעצרים. עם פריקת הכוחות החלו חילופי ירי, לפי דיווחים לא מאומתים 3 מחבלים חוסלו. כטב"ם תקף מהאוויר מחבלים חמושים נוספים שאיימו על הכוחות.
כוחותינו עדיין במחנה.

19:32 - בני משפחות החטופים חסמו את הכביש מול הקריה בזמן פגישת הקבינט

19:14 - דובר משרד החוץ של קטאר: קיבלנו אימות מחמאס שהתרופות התקבלו והועברו לחטופים בעזה

דובר משרד החוץ של קטאר מסר כי קטאר קיבלה אישור מחמאס בנוגע לקבלת משלוח התרופות והעברתו לטובת החטופים ברצועת עזה . מדובר ביישום של ההסכם בין חמאס לישראל, שתווך בידי קטאר בשיתוף עם צרפת בחודש שעבר לכתבה המלאה .

19:02 - החות'ים: תקפנו ספינות של ישראל וארה"ב ובאילת

דיווח ברויטרס: החות'ים הצהירו כי הארגון תקף ספינת משא ישראלית בשם "MSC Silver" במפרץ עדן באמצעות טילים. דובר הצבא החות'י הוסיף כי הקבוצה השתמשה ברחפנים כדי לכוון למספר ספינות מלחמה אמריקניות בים האדום ובים הערבי וכן באתרים באילת.

19:00 - דובר צה"ל: הכוחות עצרו כ-60 מחבלים בח'אן יונס ופשטו על ביתו של ראש מערך הנ"ט של חמאס באזור

צוות הקרב של חטיבת הצנחנים ממשיך להעמיק את הלחימה במערב ח'אן יונס, הלוחמים פושטים על יעדי טרור ובמהלך הפעילות נעצרו כ-60 מחבלים שהסתתרו בבית הספר. הכוחות פשטו, בין השאר, על ביתו של ראש מערך הנ"ט של חטיבת ח'אן יונס ומצאו בו אמצעי לחימה רבים וחומרים מודיעיניים. לצד זאת, פעל צוות הקרב של חטיבת הצנחנים לפינוי האוכלוסייה האזרחית ממרחב הלחימה לטובת בטיחותם.

18:50 - אביה של החטופה לירי אלבג: "שיחטפו לכם את הילדים ואחרי זה תדברו"

אביה של החטופה לירי אלבג, אלי אלבג, אמר במחאת משפחות החטופים מחוץ מחוץ לדיון הקבינט בתגובה לדברי שר האוצר: "אז אדון סמוטריץ' שייקחו לך את הילדים, ואני אצעק ברחוב שזה לא הדבר הכי חשוב".

18:45 - שר הביטחון גלנט: " בכל יום צה"ל מנצח וחיזבאללה מפסיד"

שר הביטחון גלנט אמר בביקור בבסיס מערכת "טל שמיים" בצפון: "תהליך המשוואות של נסראללה קרס - חיל האוויר פועל בדמשק, בביירות, בנבטיה ובכל מקום שצריך. בכל יום צה"ל מנצח וחיזבאללה מפסיד, אני מקווה שלא ימים קשים יותר, אך אם יהיו - אתם מוכנים".

18:34 - צה"ל בודק כלי טיס של חיזבאללה שאותר באזור הגליל המערבי

דובר צה"ל דיווח כי מוקדם יותר היום דווח על כלי טיס של ארגון הטרור חיזבאללה שאותר באזור הגליל המערבי. האירוע מתוחקר. כוחות צה"ל ומשטרת ישראל נמצאים במקום.

17:45 - דיווח פלסטיני שני הרוגים בתקיפה ישראלית של רכב בשכונת א-שאבורה ברפיח

לפי הדיווחים אחד ההרוגים בתקיפת צה"ל הרכב במחנה הפליטים א-שאבורה הוא השיח' אנור אל-ע'וטי, איש דת של חמאס.

17:31 - ארה"ב מטילה וטו שלישי על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מאז תחילת המלחמה וחוסמת את הדרישה להפסקת אש הומניטרית מיידית

שגרירת ארה"ב בדיון במועצת הביטחון של האו"ם: "על הפרק נמצאת עסקה לשחרור החטופים, בשיתוף עם מצרים וקטר, שתביא להפוגה של לפחות 6 שבועות, שממנה נוכל להתקדם לשלום ארוך יותר. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ערך שיחות עם רה"מ נתניהו כדי לקדם את העסקה. ארה"ב מגבשת הצעה שתדרוש הפסקת אש בהתבסס על שחרור כל החטופים. ההצעה גם תגנה את חמאס ותקבע שאין לו מקום ברצועה ביום שאחרי. בנסיבות הנוכחיות מתקפה ברפיח לא צריכה לצאת לפועל". 

17:23 - רה"מ בנימין נתניהו וראש האופוזיציה חה"כ יאיר לפיד ייפגשו מחר לעדכון ביטחוני

17:15 - כטב"ם שנפל אותר על הקרקע סמוך לעכו והוא נמצא בטיפול חבלן

17:13 - צה״ל אישר: כוחות צה"ל תקפו מטרות טרור בשטח לבנון

דובר צה"ל אישר כי מטוסי קרב תקפו תשתית טרור במרחב בליידא ומספר מבנים צבאיים במרחבים עייתא א-שעב שהיו בשימוש ארגון הטרור חיזבאללה. לפני זמן קצר הותקף מבנה צבאי נוסף במרחב כפר כילא, שבו זוהו מספר פעילים. כוחות צה"ל תקפו מרחבים נוספים בשטח לבנון. מוקדם יותר זוהו מספר שיגורים למרחבים משגב עם ומרגליות, אין נפגעים.

16:53 - מפכ"לים וניצבים בדימוס בפנייה לשרי קבינט המלחמה, ראש השב"כ והמפכ"ל: "הדרתם הקטגורית של אזרחי ישראל הערבים מהעלייה לתפילה בהר הבית, עלולה להערכתנו להביא להסלמה והפרות סדר בקנה מידה נרחב. מזהירים מקבלת החלטה על פי המלצותיו של השר לביטחון לאומי המונעות משיקולים אידיאולוגיים ואלקטורליים ולא משיקולים מבצעים". חתומים על הפנייה עשרות ניצבים ומפכ"לים בדימוס, ביניהם: משה קראדי, דודי כהן, רוני אלשיך, אסף חפץ, שלמה אהרונישקי, רפי פלד, יאיר יצחקי, אריה עמית, אילן פרנקו, אהרון פרנקו ויוסי סדבון.

16:52 - הפלסטינים מדווחים: שני הרוגים בתקיפה ישראלית של רכב בצפון רפיח

15:57 - קבינט המלחמה יתכנס הערב בשעה 18:30

15:53 - משרד ההגנה הצרפתי הודיע שספינות מלחמה צרפתיות יירטו בים סוף שני כטב"מים ששיגרו החות'ים בתימן 

15:40 - חה"כ כהנא נגד נתניהו: "מי שמבטיח לעם ניצחון מוחלט תוך חודשים - לא אומר את האמת לציבור" 

חה"כ מהמחנה הממלכתי התייחס לביקורת של איזנקוט על התנהלות הקבינט, והבהיר כי "אם נרגיש שההחלטות שלנו לא נספרות ושמתקבלות החלטות לא משיקולים עניינים - נעשה חושבים".

עוד תקף כהנא את ראש הממשלה: "מי שמבטיח לעם ניצחון מוחלט תוך חודשים - לא אומר את האמת לציבור".

15:00 - ההרס בדרום לבנון - והמחסנים שבוערים גם יממה אחרי התקיפה

מוקדם יותר היום צה"ל הודיע שמטוסי קרב תקפו מטרות טרור של חיזבאללה בחמישה מרחבים שונים בשטח לבנון. בתיעוד נראה ההרס הרב שנגרם לאותם אזורים. לתקיפות צה"ל קדם ירי טיל נ"ט של חיזבאללה לעבר רכס רמים שבמרחב מרגליות.

בתיעוד נוסף מלבנון נראה העשן שמיתמר מהמחסנים שצה"ל תקף אתמול בכפר ע'אזיה שבאזור צידון בתגובה על נפילת כטב"ם בגליל התחתון. 

14:49 - מקורות שמקורבים לחיזבאללה בעיתון לבנוני: התקיפה הישראלית באזור צידון "לא תעבור ללא תגובה"

דיווח בעיתון א-דיאר הלבנוני מפי מקורות שמקורבים לחיזבאללה: התקיפה הישראלית בכפר אל-ע'אזיה אתמול שבאזור צידון "לא תעבור ללא תגובה, ישראל יודעת זאת היטב".

על פי העיתון הלבנוני, צה"ל הגביר אתמול את קצב התקיפות בשטח לבנון - "בניסיון להכיל את התגובות הצפויות של חיזבאללה", במסגרת המשוואה של "דם תמורת דם" שבה נקט נסראללה ביום שישי האחרון, בעקבות התקיפות בנבטיה ובא-צואנה.

14:25 - דיווחים: צה"ל תוקף בשכונת זייתון בעזה, ונכנס אליה קרקעית

הפלסטינים דיווחו על תקיפות של צה"ל בשכונת זייתון שבעיר עזה, ממנה צה"ל יצא כבר אחרי השלב הראשון בלחימה. על פי הדיווחים, צה"ל בפאתי השכונה ובדרכו להיכנס אליה קרקעית.

מוקדם יותר, דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי יצא בפנייה דחופה לכל תושבי שכונות זייתון וטורקמן ברצועת עזה: "למען ביטחונכם, אנו מזמינים אתכם לעבור מיד דרך רחוב סלאח אלדין לאזור ההומניטרי באל-מוואסי". ואכן, מאז שעות הערב אתמול מדווחים הפלסטינים על תקיפות בלתי פוסקות של צה"ל בשכונה.

13:20 - הרמטכ"ל: איננו במסע הרג ונקמה, לא נאפשר לאויב האכזר הישג בזירה הבינ"ל

הרמטכ"ל שיגר איגרת למפקדי צה"ל, ובין היתר עסק בערכים בלחימה: "איננו במסע הרג, נקמה או רצח עם. באנו לנצח ולהכריע אויב אכזר, הראוי להפסד מר. לא נשגה ונאפשר לו הישג בזירה הבין-לאומית. לוחם אמיתי הוא זה שערכיו אינם מתגמשים אל מול מציאות מאתגרת, הוא זה שערכיו איתנים ואינם משתנים לפי כיוון הרוח".

13:00 - צה"ל הפיץ גיליון שלישי של עיתון "המציאות": על השער - סינוואר

צה"ל הטיל היום ברפיח כרוזים של עיתון "המציאות" - גיליון שמופץ בפעם השלישית בעזה. בשער: תמונתו של סינוואר במנהרה בח'אן יונס, מתוך התיעוד שבו נראה נמלט בתחילת המלחמה. "האם גורל ילדיו של סינוואר חשוב יותר מגורל ילדיכם?", נכתב.

עיתון ''המציאות'' שפיזר צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
 עיתון ''המציאות'' שפיזר צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

12:20 - צה"ל: תקפנו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון

צה"ל הודיע שתקף מטרות טרור בחמישה מרחבים שונים בשטח לבנון. "משעות הבוקר מטוסי קרב תקפו מספר מטרות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון", נמסר מצה"ל. "הכוחות תקפו שתי עמדות שיגור במרחבים יארון ומרווחין, לצד שתי תשתיות טרור במרחבים א-דהירה ויארון. במרחבים חולא ובליידא הותקפו שני מבנים צבאיים".

11:40: חמאס: אסמאעיל הנייה נחת במצרים לדיוונים

חמאס הצהירו שמשלחת בראשות אסמאעיל הנייה הגיעה לקהיר, ראש הלשכה המדינית של הארגון הגיעו לקהיר כדי לקיים דיונים עם בכירים מצרים לגבי התנאים בפן המדיני ובשטח, לנוכח המלחמה בעזה והמאמצים לעצור אותה.

11:14: פעילי תנועת צו 9, שמתנגדים להעברת סיוע לרצועה עד לשחרור כל החטופים, הודיעו שחסמו את תנועת משאיות הסיוע לעזה במעבר כרם שלום

11:00: שיגור למרחב מרגליות ואזעקה בערב אל-עראמשה, דיווחים: צה"ל תקף בדרום לבנון

אזעקה הופעלה בערב אל-עראמשה שבגליל המערבי. הפרטים בבדיקה. כמה דקות לפני כן, חיזבאללה ירה רקטה אחת לאזור רכס רמים במרחב מושב מרגליות. אין נפגעים ולא הופעלה התרעה. במקביל, דיווחים שצה"ל תקף בכפר חולא שבדרום לבנון.

10:43 - השר זוהר: כניסה לרפיח תסכן חיי חטופים

שר התרבות והספורט מיקי זוהר השתתף הבוקר בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. בדיון אמר: "הכרעה צבאית היא זו שיכולה להביא את פריצת הדרך, ומקווה שזה יקרה בקרוב". בשלב הזה, משתתף בוועדה שאל: האם כניסה לרפיח תסכן חיי חטופים? השר זוהר השיב: "כן. ברור שאנחנו לא רוצים לסכן אף אחד, אבל התשובה היא כן - כניסה לרפיח תסכן חטופים".

השר זוהר הבהיר אחרי הדיון: "אין ברירה להיכנס לרפיח בשביל החטופים. הדרך היחידה להגיע לעסקה היא לחץ צבאי מאסיבי על החמאס - רק ככה החמאס יחתור לעסקה. על אף הסיכון הכרוך בתמרון צבאי, זו הדרך להחזיר את כל החטופים הביתה ולהבטיח את חיסולו המוחלט של חמאס".

10:20: שיגור למרחב מרגליות, דיווחים: צה"ל תקף בדרום לבנון

חיזבאללה ירה רקטה אחת לאזור רכס רמים במרחב מושב מרגליות. אין נפגעים. במקביל, דיווחים שצה"ל תקף בכפר חולא שבדרום לבנון.

09:59: צה"ל החל בביצוע תחקירים פנימיים בנוגע ל-7 באוקטובר ללא גורמים חיצוניים

בצה"ל החלו לחקור את תגובת הצבא ב-7.10 ובימים שלאחר מכן. על פי צה"ל מפקדים בכירים בצבא יבצעו את התחקירים ולא גורמים חיצוניים לו.

08:51: דובר צה"ל בערבית קרא לתושבי השכונות זיתון וטורקמאן בעיר עזה להתפנות לעבר האזור ההומניטרי באל-מוואסי

08:22 - דיווח סעודי: לישראל יש מידע שאומר שסינוואר ואחיו ברחו למצרים

בעיתון הסעודי אילאף דווח שבישראל מעריכים שמנהיגי חמאס, בהם יחיא סינוואר, נמלטו למצרים דרך מנהרות שמקורן ברפיח. עוד צוין בדיווח כי בישראל חוששים שהועברו עימם חטופים. בכירים ישראלים הכחישו את הדיווח, שאין לו אישור ממקור אחר.

08:05: דיווח סעודי: חמאס תכנן ב-7 באוקטובר להשתלט על בית כלא באשקלון ולשחרר מאות אסירים

העיתון א-שרק אל-אוסט הסעודי דיווח כי חמאס תכנן להשתלט ב-7 באוקטובר על בית הכלא שקמה באשקלון ולשחרר ממנו מאות אסירים פלסטינים. עוד דווח שהתוכנית נכשלה בגלל "טעות טכנית" בניווט.

06:00 - נפטר מפצעיו סמ"ר מעוז מורל, לוחם בסיירת צנחנים בן 22 מהיישוב טלמון

הותר לפרסום: נקבע מותו של לוחם סיירת צנחנים מעוז מורל ז"ל, שנפצע אנוש בקרב בדרום הרצועה לפני כחמישה ימים. מעוז הותיר אחריו שני הורים, ורדה ואיתן, ארבעה אחים ואחות. בהודעת מועצת בנימין סיפרו כי הוא למד בישיבה התיכונית בדימונה ולאחר מכן בישיבת ההסדר "אבינועם" שבתפוח.

סמ''ר מעוז מורל ז''ל / צילום: דובר צה''ל
 סמ''ר מעוז מורל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

04:38 - רויטרס: יועצו של ביידן יגיע לביקור בישראל ובמצרים

ברט מקגורק, יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לענייני המזרח התיכון, צפוי להגיע לביקור בישראל ובמצרים בצל הלחץ האמריקני לבלימת מבצע צבאי ברפיח והגעה להפסקת אש.

00:47 - גם ב-CNN מסקרים את הצעת ארה"ב: "תומכים בהפסקת אש, קוראים להשבת כל החטופים"

בהמשך לדיווח הערב ברויטרס, גם ב-CNN מסקרים בהרחבה את הצעת ההחלטה שתעלה ארה"ב במועצת הביטחון באשר למדיניות הישראלית במלחמה בעזה. "מועצת הביטחון מדגישה את תמיכתה בהפסקת אש זמנית בעזה בהקדם האפשרי, בהתבסס על נוסחה של כל בני הערובה המשוחררים", נכתב.

00:39 - מרכז הסחר הימי הבריטי: ספינה נפגעה מכטב"ם במצר באב אל-מנדב

לפי הודעת מרכז הסחר הימי של בריטניה למרות פגיעת הכטב"ם, הספינה המשיכה בנתיב השיט שלה במצר באב אל-מנדב. אין נפגעים באירוע.

22:37 - תיעוד: טבעת אש של חיל האוויר בח'אן יונס

21:26 - צה"ל תקף תשתיות חיזבאללה בלבנון

צה"ל הודיע כי תקף תשתית צבאית של ארגון הטרור חיזבאללה ובה מחבלים במרחב הכפר מרווחין. "כוחות האיסוף והמודיעין של אוגדה 146 זיהו כמה מחבלים בתשתית צבאית של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב הכפר מרווחין שבדרום לבנון. בשיתוף פעולה מהיר הוזנקו מטוסי קרב שתקפו את התשתית בזמן שהמחבלים שהו במקום".

21:04 - ארה"ב חוקרת "התרסקות כטב"ם בחופי תימן"

אחרי שהחות'ים טענו הבוקר שהפילו כטב"ם אמריקני - הפנטגון פתח בבדיקה על "התרסקות של כטב"ם MQ-9 Reaper סמוך לחופי תימן", כך דווח בניו יורק טיימס. החות'ים הבטיחו לפרסם בשעה הקרובה הוכחות להפלת הכטב"ם המתקדם.

הכתבה פורסמה לראשונה ב־N12