מבוכה לטורקיה: איש דאעש עבד בכור גרעיני תחת זהות מזויפת

המחבל שנעצר הוא אזרח רוסי בעל צו מעצר של האינטרפול • מדובר באירוע חריג מאוד, אשר מעלה תהיות קשות בנוגע לתחקירים הביטחוניים שאנקרה עושה לפועלים בטרם העסקתם במתקן כה רגיש

אתר בניית תחנת הכוח הגרעינית אקויו בעיר מרסין, טורקיה / צילום: Reuters, Serkan Avci
אתר בניית תחנת הכוח הגרעינית אקויו בעיר מרסין, טורקיה / צילום: Reuters, Serkan Avci

שני חשודים בחברות בדאעש נעצרו בעיר מרסין בטורקיה ביום שני, אירוע שקורה באופן די שגרתי ברחבי המדינה. אלא שזהות אחד מהעצורים היא לא פחות ממדהימה: משטרת מחוז מרסין מסרה כי אחד העצורים הוא UA, אזרח רוסי בעל צו מעצר של האינטרפול, שעבד בתחנת הכוח הגרעינית אקויו תחת זהות מזויפת.

מפעל בטורקיה ליבואן ישראלי: לא מוכנים לייצר דגלי ישראל וצה"ל
אבא דומיננטי וטענות להתעמרות בעובדים: עזיבת הנגידה שמעוררת סערה בטורקיה
השבוע בתעשיות הביטחוניות | מצרים רוכשת מל"טים מטורקיה, ופוטין שולח מהנדסי טילים למעצר

אקויו היא תחנת כוח גרעינית בתכנון רוסי בעלת ארבע יחידות ייצור, שהראשונה מביניהן צפויה להיות פעילה בתוך שנה. על כן, האירוע החריג מאוד אפילו במושגי טורקיה, מעלה תהיות קשות בנוגע לתחקירים הביטחוניים, אם בכלל, שאנקרה עושה לפועלים בטרם העסקתם במתקן כה רגיש.

בית משפט מקומי האריך את מעצרו של החשוד, והמבוכה של טורקיה בולטת מאוד. זאת, מעצם העובדה שבניגוד, למשל, לפרסומים נרחבים בכלי תקשורת שמקורבים לשלטון לגבי טענות של סוכנות המודיעין (MİT) על מעצרים של אנשים שמייחסים להם קשר למוסד - במקרה הנוכחי, הסיקור הוא זניח, אם בכלל.

טורקיה היא מדינה שטובעת בפעילות של דאעש, בין אם דרך מחבלים מקומיים, סורים, או אפילו מרכז אסיאתים ממדינות סוניות כמו טג'יקיסטן. בשבוע שעבר, שר הפנים עלי ירליקאיה, שבמדינה אחראי גם על ביטחון הפנים, הודיע על מעצר של 147 חשודים בקשרים עם דאעש מ־33 מחוזות שונים.

קודם לכן, בינואר, אדם אחד נהרג באיסטנבול - בעת שמחבלי דאעש זרים הגיעו לכנסיית מריה הקדושה ברובע ביאולו שבלב איסטנבול, ופתחו בירי במהלך תפילת יום ראשון.