נכנסו ל"רשימה השחורה": אלו החברות שלא נכנעו לאולטימטום של ניר ברקת

בשבוע שעבר הודיע שר הכלכלה לחברות שהעלו מחירים כי מי שלא תבטל את ההתייקרויות בתקופת המלחמה תיכנס "לרשימה שחורה", אולם לא הבהיר מה משמעותה • שטראוס, סוגת, ויליפוד וחברות נוספות הסכימו להקפאה, אחרות "סירבו להתנתק מהאלונקה לטובת המשך עשיית רווח", לדברי ברקת

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאחר שאיים על החברות שהעלו מחירים שאם לא יבטלו את ההתייקרויות ייכנסו "לרשימה שחורה", ברקת הודיע כי הגיע להסכמות רחבות עם כמה מהחברות על הקפאת מחירים בתקופת המלחמה ומבצעים על מחירים שעלו. רגע לפני סוף השבוע עדכן כי יבואנית המזון ויליפוד יצאה מ"הרשימה השחורה" של חברות שסירבו להתחייב להעלות מחירים בתקופת המלחמה. ויליפוד, שנכללה באותה רשימה, הגיעה להסכמות עם ברקת כי על מחירים שעלו כבר תעניק מבצעים שיחזירו את המחיר לכזה שהיה טרם ההתייקרות. עוד התחייבה כי תמנע מעליית מחירים עד לאחר חגי תשרי, וככל שתימשך המלחמה תשקול להאריך את משך ההתחייבות לא להעלות מחירים.

מתחילת המלחמה: צניחה ביבוא הסחורות לישראל
גפני רוצה לבטל את העלאת המע"מ ובאוצר חוששים מתגובת סוכנויות הדירוג

כמו כן, בין החברות איתן הגיע ברקת להסכמות נמנות שטראוס, תנובה, טמפו, החברה המרכזית למשקאות קלים (המשווקת את משקאות קוקה קולה), סלטי שמיר, דיפלומט וסוגת. החברות הסכימו להקפאת מחירים עתידית בזמן המלחמה. בנוסף סוכם על החלת מבצעים על מחירים שכבר עלו ועל מוצרים נוספים.

חלק מהחברות שהסכימו למתווה, ביניהן דיפלומט, טמפו, תנובה והחברה המרכזית, לא הודיעו כלל על התייקרויות בגל האחרון. 

נחדד כי העלאות המחירים עליהן הכריזו החברות - לא בוטלו. ברקת ציין בהודעה כי "יתיר לכל חברה להודיע באופן עצמאי לציבור את הסיכומים עמה". עד כה אף חברה מלבד ויליפוד לא יצאה בהודעה רשמית על אופן פעולתה, אולם כאמור העלאות המחירים שנכנסו לתוקף לא בוטלו.

על חלק מהמוצרים שהתייקרו יתכן ויהיו מבצעים, דבר שמשקף בפועל הוזלה מסוימת, והקפאת עליות מחירים עתידיות לפרק זמן לא ידוע. עם זאת, גם באשר לשאלה מה יקרה במידה ויהיו התייקרויות נוספות במחירי חומרי הגלם - הסיבה לדברי החברות מלכתחילה להעלאות המחירים האחרונות - אין תשובה רשמית.

הרשימה השחורה

ברקת מציין גם את החברות שנכנסו ל"רשימה השחורה", ביניהן אסם, שסטוביץ, ויסוצקי, יוניליוור, יכין, ויליפוד, בית השיטה, אחוה וזוגלובק.

ברקת לא פירט מהן ההשלכות של היכללות באותה רשימה, אולם מסר כי בימים הקרובים יעדכן באשר לצעדים שינקטו נגד החברות ברשימה זו. בנוסף, פרסם רשימה שחורה של החברות שסירבו להתחייב להקפאת מחירים, וירוקה לאלו שכן, וקרא לציבור לקנות רק ממי "שמפגין סולידריות". 

״אני רוצה להודות לחברות שהצטרפו ליוזמה באופן וולונטרי והגיעו עמי להסכמות על הקפאת מחירים", אמר ברקת. "זהו מהלך תקדימי המבקש לקדם את ערך הסולידריות המשקית בתקופת המלחמה. עוצמתו של המהלך היא בעובדה שהוא וולונטרי והשוט היחידי העומד מנגד הוא משפט הציבור. תכליתו של המהלך היא להעצים את כוחו של הצרכן הקטן ולשמש כשליחו אל מול הגופים החזקים במשק וכן לעקוף מכשולים רגולטוריים ובירוקרטיים. 

"לצערי, ישנן חברות אשר סירבו ליד המושטת ובחרו להתנתק מהאלונקה לטובת המשך עשיית רווח תוך פרימת הסולידריות המשקית בזמן מלחמה. חברות אלה נכנסות באופן אוטומטי לרשימה השחורה עם פקיעתו של האולטימטום. בימים הקרובים נעדכן באשר למהלכים שיופעלו נגדם".

ערוץ התייעצויות

כאמור, ברקת הודיע כי הגיע להסכמות רחבות ותקדימיות עם חברות המזון הגדולות בישראל אשר במסגרתן הן התחייבו להקפיא את מחירי המזון. כמו כן, יפתח ערוץ לטובת התייעצויות על מנת למנוע, עד כמה שניתן, גל התייקרויות גורף במשק בתקופת המלחמה. 

במשרד הסבירו כי ההסכמות הוולונטריות של החברות הן תקדימיות במשק וההגעה אליהן הייתה מורכבת. חלק מהחברות הן ציבוריות ולכן מדובר בהסכמה הדורשת הסכמת דירקטוריונים וייעוץ משפטי. מצד החברות הפרטיות, מדובר בהסכמה מחייבת שיש בצידה הפסד כספי משמעותי במיוחד נוכח העלייה בתשומות הייצור במשק וכן אי הוודאות המשקית כתוצאה מהורדת דירוג האשראי. 

במפגשים עם החברות, השר ברקת ציין כי הוא נחוש להאיץ את מהלכי החקיקה של "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" וכן החקיקה לפירוק מונופולים וקבוצות ריכוז בשוק המזון, אשר מתעכבים בעקבות המלחמה. עוד הוסיף כי ימשיך לפעול להחלפתה של הממונה על התחרות על מנת למנות גורם עוצמתי, אקטיבי ומרתיע. 

נזכיר כי בשבוע שעבר דרישותיו של ברקת לחברות היו מפורשות: הקפאת העלאות מחירים וביטול ההתייקרויות עליהן הודיעו בחודש וחצי האחרונים. לפי ההודעה, חברה שתסרב לעשות כן תיכנס לרשימה שחורה. בסופו של דבר, לפי ההודעה שפורסמה הערב, ההתייקרויות לא בוטלו בסופו של דבר. עם זאת, התייקרויות עתידיות שחברות מזון תכננו או יתכננו להטיל, לדברי ברקת, יוקפאו.

החברות שהסכימו להקפיא את עליות המחירים במלחמה וייכנסו לרשימה הלבנה: שטראוס, תנובה, טמפו, החברה המרכזית למשקאות קלים, סלטי שמיר, דיפלומט, וסוגת.

עם פקיעת האולטימטום היום אלו החברות שנכנסו לרשימה השחורה: אסם, שסטוביץ, ויסוצקי, יוניליוור, יכין, ויליפוד, בית השיטה, אחוה, זוגלובק.

משסטוביץ מסרו כי הם למדו על ההסדר מהפרסומים בתקשורת וכי לא היו במגעים עם ברקת. עם זאת, הם מצטרפים להסדר שברקת הגיע אליו עם החברות הנוספות.