דיסני הולכת בעקבות נטפליקס, ומציגה פתרון לבעיית שיתוף הסיסמאות

התחרות הקשה בשוק הסטרימינג מובילה את השחקנית מס' 2 להכריז על שני מהלכים שנועדו לשפר את מצבה • לצד הגבלת מספר המשתמשים בחשבון, שאמורה להגדיל את מספר המנויים, החברה תשתף פעולה עם פוקס ודיסקברי כדי להגדיל את היצע שידורי הספורט

דיסני הולכת בעקבות נטפליקס / צילום: Shutterstock
דיסני הולכת בעקבות נטפליקס / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר פרסמה ענקית המדיה דיסני את הדוחות הכספיים שלה. מעבר לתוצאות הפיננסיות, שחלקן עקפו את תחזיות האנליסטים וחלקן לא, היו שתי בשורות משמעותיות: הראשונה, פתרון לבעיית שיתוף הסיסמאות, בדומה לנטפליקס. השנייה, הפתרון הייחודי שעשוי להפוך אותה למתחרה משמעותית יותר בשוק הסטרימינג.

שירותי הסטרימינג של החברה, דיסני פלוס ו־Hulu, עדכנו את תנאי השימוש כך שמשתמשים לא יוכלו לשתף את הסיסמאות שלהם עם אנשים מחוץ למשק ביתם. הדבר תקף למנויים חדשים שהצטרפו מסוף ינואר, ואילו משתמשים ותיקים יצטרפו לשינוי במרץ הקרוב.

סמנכ"ל הכספים בדיסני, יו ג'ונסטון, אמר בשיחת המשקיעים כי חשבונות דיסני פלוס שיתגלו כחשודים בשיתוף לא תקין בסיסמאות, יצטרכו לבחור בין תת־חשבון בעלות נמוכה יותר או פתיחת חשבון חדש לגמרי - או שייחסמו.

במהלך הזה, דיסני למעשה הולכת בדרכיה של נטפליקס. יתרה מכך, בדומה לענקית הסטרימינג, גם דיסני תאפשר לבעלי חשבונות להוסיף אנשים מחוץ למשק הבית שלהם תמורת תשלום נוסף. עם זאת, לא סופקו פרטים לגבי המחיר.

"דיסני עושה חישוב מסלול מחדש בכל מה שקשור לסטרימינג", מסביר אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור המדיה, התקשורת והספורט בדלויט. "השירותים שלה מפסידים בעקבות הקשיים בשוק כמו התחרות וגיוס המנויים החדשים, ואחרי שהיא ראתה שפתרון בעיית הסיסמאות של נטפליקס הוכיח את עצמו וגרם לעלייה במספר המנויים ולא לנטישה - היא מחקה את זה".

האם זה יצליח גם לדיסני? "נטפליקס הצליחה למצב את עצמה כשירות החובה, כשכל השאר הן תוספות נחמדות", אומר רוזמן. "נכון שדיסני נחשבת מספר 2, אבל המהלך הזה טומן בחובו סיכון גדול. מצד שני, אי אפשר שהשירות ימשיך להפסיד הרבה כסף, וכשהיא מכריזה על צעדים כאלו, המניה קופצת".

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי, אומר לגלובס שאם דיסני בוחרת במהלך הזה, "אין שום סיבה שלא נראה אצלה את הבוסט שקרה בנטפליקס מבחינת מספר המנויים.

"דיסני הייתה מאוד הפסדית, ומנהליה החלו להראות לוול סטריט שהם מצמצמים משמעותית את ההפסדים. בלימת שיתוף הסיסמאות תוכל להשפיע על זה, ולהעביר את החטיבה של הסטרימינג לרווחיות תפעולית. הם בדרך להשגת היעד, וכבר רואים שם שיפור משמעותי".

שינוי ספורטיבי

הכרזה משמעותית נוספת של דיסני היא על שיתוף פעולה בין ESPN (ששייך לה), פוקס ו־Discovery, שישיקו שירות הזרמת תוכן ספורט בסתיו הקרוב. המשמעות לצרכנים: מגוון רחב במיוחד של שידורי ספורט חיים. עדיין לא פורסם שמו של השירות החדש, אך ההערכות בשוק הן שמחירו יעמוד על 45-50 דולר לחודש, עם מחירי היכרות נמוכים.

"ספורט הוא קריטי בעולם הטלוויזיה", מציין רוזמן. "זה הגביע הקדוש והעוגן של חברות הטלוויזיה המסורתיות. שחקניות הסטרימינג ניסו לעשות מהלכים בתחום, אבל לא הצליחו. המהלך הזה יכול להיות גיים צ'יינג'ר, יש פה עוצמה שיווקית".

לעומתו, אורגד מצנן את ההתלהבות: "אכן מדובר בשינוי משמעותי, אבל צריך לראות עד כמה הוא יהיה אפקטיבי לחברות האלו. יש פה אי ודאות: אם השותפים יראו שעסקי הטלוויזיה המסורתית שלהם נפגעים, יכול להיות שהשפעה תהיה שלילית בסופו של דבר.

"אגב, דיסני גם מתכננת להשיק שירות סטרימינג ספורט בנפרד בשם ESPN+, כך שהיא הולכת בשני אפיקים במקביל. זו התפתחות חיובית, כי לרכוש זכויות מליגות שונות עולה הרבה כסף, והתחרות מאוד גדולה. מהלך עם שותפים מאפשר לרכז כוח ולחסוך עלויות".

המטרה של שני המהלכים הללו היא להגיע לקהל גדול יותר של משתמשים, ברקע התחרות הקשה במיוחד בשוק הסטרימינג. ברבעון החולף דיסני חשפה שהיא איבדה 1.3 מיליון מנויים בארה"ב ובקנדה בעקבות עליות המחירים בשנה הקודמת. לכן, ככל שהיא תקדים להשיק את המהלכים האלה, חווית הלקוח תשתפר, ובסיס המנויים יוכל לגדול.

בין ההכרזות הללו, וגם רכישת נתח משמעותי מ-Epic Game של כ-1.5 מיליארד דולר, המניה הגיבה בעליה של כ-7% במסחר הממושך. זה מצטרף לכך שהחברה דיווחה על כך שההפסדים שלה מעסקי הסטרימינג הצטמצמו, מ-1.05 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ל-216 מיליון דולר ברבעון האחרון. עכשיו, דיסני צריכה להוכיח שהיא מתייעלת ומשפרת את המספרים.