מסע רכישות ואקזיט חלומי: הכירו את האחים אמיר, הבעלים המיועדים של שופרסל

האחים שלומי ויוסי אמיר צפויים להפוך לבעלי השליטה בשופרסל לאחר שהמוסדיים אישרו את הצעת הרכישה שהגישו • מהמכולת של סבא לאקזיט שהניב רווחים למוסדיים • מי הם האחים ולמה מעדיפים אותם על פני ויליגר-דלק ישראל?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים שלומי ויוסי אמיר צפויים להפוך לבעלי השליטה בשופרסל, הרשת הגדולה בישראל. זאת לאחר שגופים מוסדיים המחזיקים כיום ב-64% ממניות הרשת, החליטו להעדיף את הצעת הרכישה שהגישו להם האחים אמיר על פני ההצעה שהגישו ויליגר ודלק ישראל.

שופרסל שלהם: האחים אמיר רוכשים שליטה ברשת הגדולה בישראל 
השווי קפץ פי 5 ביום: החברה הקטנה מהרצליה שעשתה סנסציה בוול סטריט
חצי מיליארד שקל נמחקו: שיכון ובינוי ספגה הפסדי עתק בניגריה ובאתיופיה

בעסקה, ירכשו האחים אמיר כרבע ממניות שופרסל (24.99%) במחיר המשקף שווי חברה של 6 מיליארד שקל לרשת. מדובר בשווי הדומה למחיר השוק, לאחר שמניית שופרסל עלתה ב-17% בשבוע שחלף מאז פרסמו האחים את הצעת הרכישה שלהם. אז מי הם האחים אמיר ולמה המוסדיים מעדיפים אותם על פני ויליגר-דלק ישראל?

מסע הרכישות של האחים אמיר

יוסי (54) ושלומי (52) אמיר גדלו בנשר למשפחה בת חמישה אחים. אביהם, דוד עמר ז"ל, כיהן כ-20 שנה כראש מועצת נשר מטעם הליכוד. חיידק הקמעונאות דבק בהם כבר מגיל צעיר, במכולת שניהל סבא שלהם, "מכולת שמעון". בתור ילדים עזרו יוסי ושלומי במכולת אחרי שעות בית הספר, כאשר המסלול העסקי של השניים החל עם שחרורם מהצבא. אז הקימו מסעדה באזור מגוריהם, שאותה מכרו לאחר ארבע שנים לטובת כניסה לעסקי הקמעונאות, באמצעות רכישת סופרמרקט קטן בקריית ביאליק. בשנת 2004 רכשו את פרשמרקט שהפעילה שני סניפים, בגליל ים ובהרצליה, ובהמשך צמחו בעיקר באמצעות רכישות.

את רשת פרשמרקט הלכו השניים ופיתחו במהירות, תוך כדי רכישת רשתות וסניפים אחרים. בשנת 2010 רכשו האחים את "מחסני מזון" בצפון מידי משפחת שטרית, ובשנת 2016 רכשו את 13 סניפי רשת "מחסני להב". מסע הרכישות הוביל אותם עד מהרה לתוכנית להנפיק את פרשמרקט בבורסה בתל אביב. בחודש יולי 2018 היה ניסיון ראשון להנפיק את הרשת לפי שווי שלא צלח, אולם לבסוף ב-2019 השלימו את הנפקת הרשת בבורסה, לפי שווי של מיליארד שקל (אחרי הכסף).

גילעד אלטשולר, בעליו של בית ההשקעות אלטשולר שחם, סיפר לגלובס לאחר ההשלמה של ההנפקה, כי בניסיון הראשון שלא צלח, הוא נרתע מאחר שלא הכיר את האחים. אך לאחר שהכירם יותר לעומק, ושמע את סיפורה של החברה, שוכנע. "אני אוהב את הסיפורים האלה, של חברה שצמחה ממינימרקט קטן", הסביר.

קצת מעל לשנתיים לאחר ההנפקה ניסו האחים לקנות את השליטה בחברת פז. הם הגישו הצעה בתחילת שנת 2021, אך בתוך חודשים בודדים היא התהפכה ולבסוף פז קנתה מהם את פרשמרקט, לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל. באותה מכירה נחתם הסכם "אי תחרות" עד תחילת 2025. ואז בשנת 2022 התניעו האחים ניסיון ראשון להשתלט על שופרסל, פז נעמדה על הרגליים האחוריות ומנעה זאת במהירות. גם בשבוע שעבר ניסתה פז למנוע זאת, אך בתוך ימים בודדים הסכימו האחים לשלם לה 100 מיליון שקל בתמורת הסכם לקיצור אי התחרות, מה שסלל את הדרך להשלמת העסקה.

האקזיט החלומי

מאיפה המזומנים לשלם 1.5 מיליארד שקל תמורת רבע מחברת שופרסל? האקזיט החלומי של האחים אמיר עם פרשמרקט אחראי לכך. נזכיר שבקיץ 2021 מכרו האחים את חלקם בפרשמרקט לפז תמורת 1.4 מיליארד שקל במזומן ובמניות. הם גם גרפו מההנפקה בבורסה, דיבידנדים שחולקו אחר כך ודמי ניהול מהרשת, סכום כולל שהתקרב ל-2 מיליארד שקל באותה תקופה.

המוניטין שצברו מלמד כי האחים אמיר נחשבים לקפדנים בדרך הניהול שלהם. בחלוקת התפקידים ביניהם, יוסי, היושב בגליל ים, אחראי על הצד הפיננסי בעסקיהם, ואילו שלומי, הפועל מחולון, אחראי על הסחר. שניהם, מספרים מכרים, אנשי עבודה, ואת שלומי ניתן היה למצוא במשרדו גם בימי שישי ובערבי חג.

בענף המזון סיפרו לגלובס בעבר כי האחים אמיר דאגו לשמור על יחסים חמים עם הספקים, והללו מתארחים באירועים החברתיים שהאחים עורכים אחת לחודש, שם אפשר לראות לצד גורמים בענף הקמעונאות, גם פוליטיקאים, בכירי משק, אנשי צבא, פקידי מדינה בכירים ואף אנשי תקשורת. בתחילה התקיימו האירועים ברמת השרון, שם בנו האחים בית מפואר ששימש אותם ואת משפחותיהם. לפני מספר שנים עבר שלומי לסביון, ומאז האירועים הללו מתקיימים בעיקר בביתו.

יצרו רווח בעבר למוסדיים

מדוע החליטו לבסוף המוסדיים למכור לאחים אמיר את מניותיהם בשופרסל, דווקא לפי השווי הנמוך מבין 3 ההצעות שהיו על המדף? ייתכן וזאת מתוך האמון הרב שצברו האחים מולם. וגם המוסדיים שוכחים אולי הרבה דברים, אבל יש משהו שהם זוכרים טוב - אצל מי גזרו רווח יפה. הנפקת פרשמרקט סיפקה לאחים אמיר את המוניטין הנכון. מיד לאחר ההנפקה חילקה פרשמרקט דיבידנד נכבד לבעלי המניות, בהיקף כ-220 מיליון שקל, שרובו זרם לכיסי האחים. אך בהמשך ועד למכירתה חילקה פרשמרקט מאות מיליוני שקלים נוספים מרווחיה לבעלי המניות, בהם הגופים המוסדיים.

בד בבד, הכפילה מניית החברה את ערכה לאחר ההנפקה, והאחים - יחד עם המוסדיים, גזרו קופונים נאים מההצלחה. כעת נראה שהמוסדיים רוצים שיחסי העבודה החמים יתחדשו במקרה של שופרסל, ולמעשה הם מייחלים שמגע הקסם של האחים אמיר יחלץ את הרשת שביצועיה ובעיקר מחיר המניה שלה נשחקו בעשרות אחוזים בשנים האחרונות.