משרד האנרגיה בדרך להסיר חסם לפתיחת התחרות בשוק החשמל

המשרד הודיע על הסרה מסתמנת של מגבלת המונה החכם, המגבילה את יכולת ניוד החשמל • כתוצאה מכך, כל אחד מ־3.1 מיליון הלקוחות הפרטיים והעסקיים יוכל החל מהרבעון השלישי של השנה לנייד את החשמל שלו לחברה אחרת

שר האנרגיה אלי כהן במסיבת העיתונאים / צילום: דין שמואל אלמס
שר האנרגיה אלי כהן במסיבת העיתונאים / צילום: דין שמואל אלמס

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן הודיע היום (ג') על הסרה מסתמנת של מגבלת המונה החכם, שמגבילה את יכולת ניוד החשמל. בעקבות כך, כל אחד מ־3.1 מיליון הלקוחות הפרטיים והעסקיים יוכל החל מהרבעון השלישי של השנה לנייד את החשמל שלו לחברה אחרת, פריבלגיה שלה זוכים כיום רק כ־600 אלף לקוחות.

חשד: עובד מועצה גנב 1.5 מיליון שקל. כך הוא עשה את זה
דיירי אחד הפרויקטים היוקרתיים בארץ הסתכסכו. כיצד זה הוכרע?

לפי ההודעה, חברת נגה - ניהול מערכת החשמל תתאים את המענה הטכנולוגי הנדרש כדי שניתן יהיה להתנייד גם על בסיס המונים הישנים שמספקים פחות מידע למערכת. לוח הזמנים המתוכנן כולל יציאה ב־21 בפברואר לשימוע לציבור במליאת רשות החשמל לצורך הסרת החסמים. לאחר מכן, תהיינה שלושה שבועות לתגובה, כשבאפריל צפויה החלטה במליאת רשות החשמל. בסיומו של התהליך, אם הכל יעבוד בהתאם ללוחות הזמנים, החל מהרבעון השלישי - כל לקוח יוכל לעבור חברה בשירות החשמל.

כיום יש יותר מ־40 חברות שנרשמו לקבלת רישיון לספק חשמל, כשמתוכן 18 פעילות. זאת, בצל המפנה שהחל בחודש שעבר שבו ספקי החשמל יכולים לקנות חשמל מיצרני החשמל, ולשווק אותו לצרכן.

החיסכון למשקי הבית

השוק של החשמל מגלגל כ־36 מיליארד שקל בשנה, ופעילים בו כ־3.1 מיליון לקוחות. לפי הצהרת השר כהן וחברת נגה, ניוד של ספק החשמל יחסוך לכל משק בית 5%-20%. בהתאם, מדובר על חיסכון של מאות עד אלפי שקלים לכל משק בית.

"מ-7 באוקטובר משק האנרגיה על כלל זרועותיו מתפקדת מיטבית, חשמל, דלק, גז וכו'. אנחנו נערכים לכל התרחישים, ואני רוצה לציין את עובדי חברת השחמל שפועלים לתת מענה בחזית", אמר השר כהן. "החסם העיקרי הוא המונה החכם, שנכון להיום רק 600 אלף לקוחות יכולים ליהנות מהתחברות לספקים נוספים. זה לא תפס מספיק תאוצה, ברגע שיש פוטנציאל של 3 מיליון לקוחות והחסם מוסר, אז נוכל להוזיל עבור לקוחות בשוק של מוצר בסיסי המונה 36 מיליארד שקל בשנה".

יו"ר רשות החשמל אמיר שביט הוסיף: "בינואר נפתח מודל השוק שניתן לרכוש אנרגיה מתחדשת, אז התהליך החדש גם דוחף אנרגיות מתחדשות". על אופן חישוב התשלום במונים הישנים, הוא הסביר כי יתבצע פרופיל סטטיסטי, וכך על בסיס ממוצע משקי אפשר להתחשבן. "תהליך המעבר יהיה פשוט", דברי שביט..

מנכ"ל נגה, שאול גולדשטיין, ציין כי עד היום רק 32 אלף לקוחות עברו לחברות פרטיות, מתוכם רק 24 אלף לקוחות פרטיים. "מי שעבר חוסך 8.5 מיליון שקל", הסביר גולדשטיין. "אם כל המונים הפרטיים יעברו ויקבלו 5% הנחה, החיסכון למשקי הבית יעלה 750 מיליון שקל".

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, סיכם: "אנחנו נותנים עדיפות למקומות שנמצאים בחזית ויש שם בעיות ביטחוניות, כדי לא להידרש לקרוא בשטח. אנחנו מקדמים שם את המונים החכמים, במטרה לא להידרש להגיע לשטח".

מטעם פאוורג'ן נמסר: "פאוורג'ן מברכת על החלטת שר האנרגיה ורשות החשמל לפתוח את התחרות באספקה גם לצרכנים ללא מונה חכם, הדבר צפוי להאיץ את קצב צמיחת מיזם בזק-פאוורג'ן ופעילותו. זו בשורה גדולה לצרכני החשמל בישראל".