לאדמו"ר היו שני קווים אדומים, השר גולדקנופף עבר על שניהם

לחסידי גור יש גישה נדל"נית ייחודית של מגורים רק בתוך ערים "חילוניות" בתוך הקו הירוק • ואז בא שר השיכון יצחק גולדקנופף, שנשלח לכנסת על ידי האדמו"ר, ומצהיר כי "חידוש היישוב היהודי בעזה יהיה תיקון עוול היסטורי" - ומטלטל את חלקת האלוקים שלהם

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

ההסכם הקואליציוני שנחתם בדצמבר 2022 בין הליכוד לבין אגודת ישראל קבע ששר השיכון והפרח הפוליטי הטרי לחלוטין, יצחק גולדקנופף, יכהן כחבר הקבינט המדיני-ביטחוני. לראשונה אי פעם חרדי, שלא הוא ולא ילדיו שירתו בצבא, יהיה מעורב בהחלטות ביטחוניות. נזכרתי בזה בימים האחרונים, כשלא מעט אנשים השתוממו מדוע מכל האנשים דווקא מאיר פורוש החרדי, שר ירושלים ומורשת ישראל, עלה על בימת הכנסת מטעמו של שר הביטחון גלנט כדי לדבר על הצורך בהקדמת גיוס תלמידי מכינות, ישיבות הסדר ומתנדבי שנת שירות (ש"ש). הבושה אכן אבדה, אבל די מזמן. ואגב, הסיבה ששר השיכון בסופו של דבר לא מונה לקבינט, הייתה אך ורק בשל התנגדות עזה שקמה לו בתוך הבית. "למען השלום והאחדות בתוך המפלגה" הוא הודיע שהוא מוותר על הכסא, לאחר שיתר חברי סיעתו טענו שמדובר במהלך "מנוגד לתורה".

תוכנית הדיור החדשה: בשורה קטנה למילואימניקים ואכזבה למשקיעים
דירות מוזלות בפריפריה ועובדים זרים: פרטי תוכנית הדיור שאושרה

שר השיכון שלנו המשיך מאז להיכשל שוב ושוב בלשונו ובתוכניותיו, אבל הדרמה הכי משמעותית היא שגולדקנופף גם שובר לאחרונה את הכלים בתוך חצרו הפרטית. התנגשות חזיתית לא מול "התורה" שניתנה בסיני, אלא מול "תורת האדמו"ר מגור", יעקב אריה אלתר, האיש ששלח אותו לכנסת. לא מדובר בעניין של מה בכך, כשמדובר בחסידות הכי קשוחה וצייתנית שאפשר להעלות על הדעת. אחת הבדיחות הכי ישנות בגור מספרת שאנשיה נזהרים לקיים את מצוות התורה, שמא הקב"ה ידווח על מעשיהם לאדמו"ר.

הציבור הכללי, שרגיל לעשות עיסה אחת מכלל החרדים (ולכל היותר לחלק אותם לליטאים ולחסידים), לא ממש מכיר את הבשורה הנדל"נית הייחודית כל כך של חסידות גור. בשונה מחרדים אחרים, אנשי גור גרים בתוך ערים קיימות ו"חילוניות". בנוסף, האדמו"ר לא מתיר לחסדיו לקנות דירות מעבר לקו הירוק (בשעה שכשליש מתושבי יו"ש הם חרדים). אדמו"רי גור האמינו בחיים עירוניים והטרוגניים. לא בכדי, חסיד גור הוא זה שהחיה מחדש את תוכנית המענקים לרוכשי דיור - 50 אלף שקל למי שקונה דירה במחיר של עד 600 אלף שקל, מה שכמובן מתאים במיוחד למי שמחפש דירות שיכון מוזלות בערי גור פופולריות כמו ערד, דימונה או חצור.

יישובים קטנטנים, מעבר לקו הירוק: מה לזה ולגור?

ואז הגיע כנס הקמת ההתנחלויות בעזה. ושם, שר השיכון בחר להפר בראש חוצות שני "לאווים" של החסידות. "חידוש היישוב היהודי במקום יהיה תיקון עוול היסטורי, שיסייע בהגנה על עם ישראל וארץ ישראל. אם ממשלת ישראל תקבל החלטה, אפעל כדי ליישם ולסייע ביישוב חבל הארץ הזה ולחדש ימינו כקדם", אמר גולדקנופף. גם הקמת ישובים קטנטנים. גם מעבר לקו הירוק. מה לזה ולגור?

לא רק בעיתון ה"ליטאי" יתד נאמן כעסו כצפוי על שר השיכון, שם ציינו כי סיעת דגל התורה של משה גפני השתלחה בו. אפילו עיתון המודיע, המזוהה עם חסידות גור, דיווח על הכנס מבלי לתת שום קרדיט לנוכחות השר שלהם.

זו לא הפעם הראשונה שגולדקנופף שובר ימינה. כבר באוגוסט 2022, כשהיה רק מועמד חסידות גור לקראת הבחירות, יו"ר אגודת ישראל ערך את הביקור הראשון שלו בשומרון, כאורחו של ראש המועצה יוסי דגן. מאז, רבים ממקורביו מסבירים שהוא פשוט מרגיש חייב לדגן, איש שמבין פוליטיקה ושמיטיב להריח לאן נושבת הרוח. דגן חיבק אותו, בימים שבהם לא מעט מומחים פוליטיים העריכו שהוא לא באמת ירוץ עד הסוף (כשהארץ מלאה תחקירים שהוא "עשק גננות" ברשת החינוך שהקים ועוד).

בחסידות גור מחשבים את ימיו של שר השיכון לאחור

הכנס בבנייני האומה עשוי להיות הקש האחרון. אפילו בחסידות גור מחשבים את ימיו של שר השיכון לאחור. האדמו"ר אמנם ידע מראש שהוא מציב דמות מאוד לא שגרתית במקום החייל הנאמן יעקב ליצמן, שהיה נציגו בכנסת במשך 23 שנה - מישהו שנוסע למשל ברכב כשרעייתו יושבת לידו (!), בניגוד לכללי הצניעות החמורים והקפדניים של החסידות. אבל חזון ההתנחלויות עשוי לדעתם להיות צעד גדול מדי הצדה.

ובשולי הדברים, גם לבחירות לרשויות המקומיות יש תרומה משמעותית לסערה הנוכחית בעולם החרדי. החסידים והליטאים מתקוטטים כרגע סביב קידום מועמדים באינספור רשויות, ובמקרים רבים הם בעיקר מעוניינים לפסול ולמחוק אלה את אלה. בפעם שעברה קיבלנו ככה ראשת עיר ציונית בבית שמש, מה שעלול לחזור על עצמו גם בסוף החודש. דרבי ושנאת אחים תמיד יהיו אמוציונליים הרבה יותר מסתם ריב עם זרים.

כוכבי השבוע 

 מצוין: חברת התרופות הישראלית חזרה להיות גאוותנו
אחרי חמש שנים קשות, כולל שלל סערות ותביעות משפטיות וחילופי גברי, חזרה חברת התרופות טבע להציג צמיחה בהכנסות, ובעיקר סיפקה אופק חיובי לשנים הבאות. אפילו בתחום התרופות המקוריות, שבו התרגלנו שהחברה מנופפת כמעט אך ורק בקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, יש חידוש: התרופה שלה לטיפול בהפרעות תנועה, אוסטדו, מוכרת בקצב שנתי של 1.2 מיליארד דולר וצופה הכפלת מכירות בשנים הבאות. בבורסה, מאז אמצע יוני קפצה מניית טבע ב-70%, והאנליסטים בטוחים שיש לה עוד כברת דרך לטפס.

וכשצמרת הבורסה הישראלית, כפי שכתבתי לא אחת, היא בעיקר רשימה של מלווים בריבית (בנקים) וחובבי סיכון ומינוף (יזמי נדל"ן), יש בשורה גדולה וחשובה בכך שחברת תרופות היא שוב המניה עם המשקל הגבוה ביותר- 7.5% ממדד תל אביב 35, עם שווי שוק של 50 מיליארד שקל. רק בריאות.

בלתי מספיק: שירים ואמפתיה לא הצילו את אפריקה 
פנו לעצמכם שעה וחצי ותראו את הסרט שעלה בימים האחרונים על הפקת השיר "אנחנו העולם" בינואר 1985 (נטפליקס). אי אפשר שלא להתרגש מסוללת הכוכבים האדירה, שהתכנסה בלילה אחד ארוך בלוס אנג'לס להקליט מאסטרפיס למען האומללים ביבשת אפריקה. סמל ליכולת האנושות להתאחד סביב מטרה נעלה. אז למה זה בצד העצוב של כוכבי השבוע? בעיקר כי מדובר בעוד המחשה - שמוכרת כל כך למי שגר בישראל - לפער הגדול בין סיסמאות והבטחות העולם המערבי לבין המציאות בשטח. 40 שנה אחרי שארה"ב "התגייסה להצלת אפריקה", חלק גדול מ-1.3 מיליארד תושבי אפריקה מייחלים למים זורמים, לשירותי רפואה וחינוך בסיסיים, למנהיגות ראויה, ולתוחלת חיים שתחצה את גיל 50. ביצוע סוחט דמעות של ברוס ספרינגסטין וסטיבי וונדר מייצר סרט נפלא, אבל הדרך לשינוי המציאות הרבה יותר מפרכת וסיזיפית.