ביפו העתיקה מציעים תוכנית תמיכה באמני העוטף והצפון

בשלב ראשון ישתתפו 10 אמנים בתוכנית שהות אמן, כשהמטרה היא להרחיב את הפעילות לעוד עשרות • נירה יצחקי, מייסדת גלריה שלוש: "מחובתנו לתמוך בתהליך הריפוי והשיקום"

קונצרט ההתרמה בגלריה שלוש / צילום: באדיבות גלריה שלוש
קונצרט ההתרמה בגלריה שלוש / צילום: באדיבות גלריה שלוש

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מלחמת חרבות ברזל גבתה מחירים כבדים מתושבי העוטף, אשר לאורך החודשים האחרונים מחלחלים לכל תחומי החיים. לצד אובדן החיים, העקירה מביתם ושינוי מוחלט בכל הקשור לשגרת יומם עד ה-7 באוקטובר, גם הפעילות האמנותית הופסקה כמעט לגמרי. מרחבי היצירה הפכו למרחבי חורבן ושממה.

בניסיון לסייע בשיקום התחום, הוציאה קבוצת אתרים קול קורא לאמנים מפונים מהדרום (וגם הצפון) לקחת חלק בתוכנית שהות אמן (רזידנסי) ביפו העתיקה במשך שלושה חודשים. התוכנית כוללת ליווי מקצועי ומגורים, וועדה מקצועית בחרה 10 אמנים שיקחו בה חלק. בשלב הזה נכנסה לתמונה גלריה שלוש.

נירה יצחקי, מייסדת הגלריה, ערכה בדצמבר קונצרט של רביעיית טוסקניני, שכל הכנסותיו הוקדשו במטרה להבטיח את המשך הפעילות של האמנים, שנפגעה בעקבות המלחמה. התרומות שנאספו, בסך כ־40 אלף שקל, הועברו ישירות לחשבון הבנק של אותם 10 אמנים ברזידנסי.

התוכנית, שעלותה נאמדת ב-200 אלף שקל, תימשך עד חודש מרץ, והמטרה היא להרחיבה לעוד כ-50 אמנים - אך לשם כך נדרשות תרומות נוספות. "כל עוד הצורך קיים, אמשיך לגייס כספים ואעזור ככל הניתן לקהילת האמנים, אליה אני מרגישה מחויבת", אומרת יצחקי.

נירה יצחקי / צילום: באדיבות גלריה שלוש
 נירה יצחקי / צילום: באדיבות גלריה שלוש

הכוח המרפא באמנות

מאז נוסדה גלריה שלוש, לפני כשלושה עשורים, שמה יצחקי לעצמה כמטרה לתמוך באמני הדרום בצורה אקטיבית: מהצגת תערוכות הגמר של בית הספר לאמנות במכללת ספיר, ועד גיוס תמיכה עבור סטודנטים שידם אינה משגת באמצעות קרן שנקראת "בשביל האמנות".

"בימים אלה אני חשה ביתר שאת כי מחובתנו כקהילה לתמוך בתהליך הריפוי והשיקום של האמנים שנפגעו מאירועי ה־7 באוקטובר", אומרת יצחקי. "התמיכה שהעברנו להם כעת עוזרת ליצירת סביבה בטוחה ומעוררת השראה לאלה שהכי זקוקים לה. הכסף מאפשר לאמנים לרכוש ציוד ליצירת עבודות אמנות, למשל, ומשחרר אותם מהלחץ הכלכלי בו הם נתונים.

"אני מאמינה כי כוחה המרפא של האמנות אינו מוטל בספק, הן לאמן עצמו והן אצל צרכני התרבות. מרגש היה לראות כמה צמא היה קהל המבקרים בגלריה לבוא ולראות אמנות גם בימים שבהן האזעקות לא פסקו".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מכללת רידמן ואיכילוב

במחלקת השיקום של בית החולים איכילוב הושק בימים אלה שיתוף פעולה עם מכללת רידמן לרפואה משלימה, במסגרתו סטודנטים שנה ד' לרפואה סינית במכללה יטפלו בדיקור סיני בתוך מחלקת השיקום של בית החולים.

מאז פרוץ המלחמה התמלאו מחלקות השיקום בבתי החולים באזרחים וחיילים פצועים, מה שהעלה את ההכרה ואת הצורך בפתרונות אינטגרטיביים, המשלבים בין הרפואה המערבית לרפואה המשלימה, לטיפול בפגיעות פיזיות, נפשיות ופוסט טראומה.

שיתוף הפעולה בין איכילוב לרידמן הוא הראשון מסוגו בארץ, ומטרתו להכניס את הרפואה המשלימה, ואת הדיקור הסיני בפרט, לחלק אינטגרלי מהמערך הטיפולי שמקבלים מטופלים במחלקה השיקומית בבית החולים. לפי גיא פולק, מנהל מערך הרפואה האינטגרטיבית באיכילוב, "מדובר במהלך ייחודי, שככל הידוע לנו הוא תקדימי גם בעולם המערבי כולו".

עמידר וחברת "מבנים ונתיבים"

24 משפחות של מפונים ממושב נתיב העשרה שבעוטף עזה נכנסו השבוע לדירות בגן יבנה, במסגרת שיתוף פעולה בין מנהלת תקומה, משרד הבינוי והשיכון, חברת עמידר וחברת "מבנים ונתיבים". המהלך התאפשר לאחר שדירות שיועדו לפרויקט "דירה להשכיר" הוקצו עבור המפונים.

ילדי ותושבי גן ביבנה מקבלים את מפוני נתיב העשרה / צילום: דוד יפת
 ילדי ותושבי גן ביבנה מקבלים את מפוני נתיב העשרה / צילום: דוד יפת

במסגרת ההסכמים, ייקלטו חברי נתיב העשרה במוסדות החינוך ביישוב ויקבלו מעטפת תומכת מלאה. מנהלת תקומה תממן את שהותם, ובנוסף, יוקצו על ידי המועצה שני מבני ציבור לטובת פעילות טיפולית במשפחות ולטובת השמירה על חיי קהילה ופנאי של המפונים.

טרם הגעת המשפחות הכינו תושבי גן יבנה ערכות קליטה לתושבים החדשים, לצד עוגות וחבילות שי לילדים.

רק לתת

במלונית "בית מתן מלכה" לחיילים בודדים בירושלים, שהקים ומנהל ארגון "רק לתת", מזמינים את נשות הלוחמים לאגור כוחות, לנקות את הראש מהלחצים והדאגות שבשגרה ולנפוש באווירה ירושלמית. האירוח הוא חינם, וכולל לינה בלבד על בסיס מקום פנוי (במטבח המקום קיימים מוצרים ופינוקים לאורחים).

בית מתן מלכה הוקם לזכרו של מתן מלכה שנפל ב-7 באוקטובר כשיצא להגן על קיבוץ כיסופים. הוריו, בשיתוף עמותת "רק לתת" הקימו את המקום, סמוך לכיכר ציון במרכז ירושלים, כדי להמשיך בעולם את האור והנתינה שלו.

נשות לוחמים מוזמנות לפנות במייל office@rak-latet.org

תרומות לבית מתן: https://beitmatan.org

בנק לאומי וארגון לתת

כ-200 מתנדבים עובדי בנק לאומי מסייעים בחלוקת מאות ערכות חורף עבור נפגעי המלחמה, כמו גם למשפחות וקשישים נזקקים בכל רחבי הארץ. הערכות כוללות בין היתר כובע צמר, גרביים חמות, צעיף, חם צוואר, מארז תה, מצעים וכרבולית.

הפרויקט הוא חלק ממסורת של שותפות אסטרטגית רבת שנים של לאומי עם ארגון "לתת". לפני כשנה הורחב הסיוע גם לשיפוצי בתים, ולהנגשתם למחיה בכבוד ובבטיחות.

ארגון רוטרי ו-SFP

ארגון רוטרי וחברת התכנון הפיננסי SFP, שייסדו ויטלי פלוטינסקי וספיר קדוש, קיימו ערב התרמה מיוחד למען חיילים ומפונים. במסגרת הערב, שהתקיים באולם האודיטוריום בחיפה, הופיע הזמר פבלו רוזנברג יחד עם תזמורת "הביג בנד" של חיפה. תנועת רוטרי היא ארגון וולונטרי בינלאומי של בעלי מקצוע ממגוון תחומים, והמועדון החיפאי הוא הגדול מבין 60 המועדונים של הארגון בישראל. במסגרת האירוע נתרמו כ-200 אלף שקל.