השיטה הסודית של השבדים לשביעות־רצון בעבודה עוברת דרך כוס קפה

גם עובדים וגם מנהלים מנסים למצוא דרכים להחיות את חיי המשרד • האם טקס קפה שבדי מסורתי יכול להיות התשובה?

''פיקה'' בשטוקהולם, שבדיה. מתנתקים מהעבודה באמצע היום / צילום: ap, Karl Ritter
''פיקה'' בשטוקהולם, שבדיה. מתנתקים מהעבודה באמצע היום / צילום: ap, Karl Ritter

האם מקום העבודה היה מוצלח יותר אם כולנו היינו עושים הפסקת קפה ביחד? העובדים בשבדיה בהחלט חושבים שכן. שם, חיי העבודה סובבים זמן רב סביב "פיקה" (fika), טקס שנערך פעם או פעמיים ביום, שבו העובדים מניחים את הטלפונים, את המחשבים הניידים וכל דיבור הקשור לעבודה, כדי להתכנס לכוס קפה, מאפים או חטיפים אחרים. עובדים שבדיים והמנהלים שלהם אומרים שהמסורת התרבותית הזו עוזרת בשלומות העובדים, הפריון והחדשנות, בכך שהיא מסייעת לחשיבה צלולה ומחזקת את תחושת הביחד.

הסוד השבדי לשביעות רצון במקום העבודה: ''פיקה'' / צילום: Shutterstock
 הסוד השבדי לשביעות רצון במקום העבודה: ''פיקה'' / צילום: Shutterstock

כעת, כשבוסים ועובדים מנסים להחיות מחדש את חיי המשרד ומסמנים כאחת הבעיות את חוסר הסיפוק בעבודה, ההתלהבות מ"פיקה" מחלחלת גם למקומות עבודה אחרים. 

לחזור להצלחות עבר ולהפיח תקווה: המהלכים שיעזרו לחשוף את הכוחות הנסתרים של העובדים בזמן משבר
אלפי חיילים יוצאים מעזה. כך כדאי לקבל אותם בחזרה לעבודה

The Grand, פלטפורמה בניו יורק לקואצ'ינג למנהיגות וקריירה, מזמנת את כל העובדים מרחוק (עשרה במספר) כל יום שישי שני לקפה ושיחה בזום. ב־Hubble מלונדון, אתר למציאת אפיקי תעסוקה גמישים, אימצו את המסורת לאחר שעובד שבדי הכיר להם אותה.

"לכולם יש תירוץ להתנתק ולפזר את השיער", אמר טושאר אגרוול, מנכ"ל Hubble, שם העובדים מתאספים ביום חמישי האחרון של כל חודש למאפים, קצת פטפוט בענייני חולים, וכמובן - קפה.

אפילו מוצר חדש - לחלל משרדי במשרה חלקית בתנאי חוזה חדשים - נולד מהדיונים שהתרחשו בזמן "פיקה", אומר מנהל העובדים צ'רלי בסטייר. כעת זה אחד מזרמי ההכנסה שגדלים הכי מהר, אמר.

המוצר החדש של hubble שנולד מהדיונים שהתרחשו בזמן ''פיקה'' / צילום: צילום מסך מתוך האתר
 המוצר החדש של hubble שנולד מהדיונים שהתרחשו בזמן ''פיקה'' / צילום: צילום מסך מתוך האתר

לא ריצה לסטארבקס

הלחץ לעשות שינויים בשגרת היומיום חריף במיוחד בארה"ב. עובדים כל העת מעידים שהם מרגישים פחות מעורבים בעבודה לעומת התקופות שלפני הקורונה, על־פי נתוני גאלופ.

בנוסף, התחברות עם עמיתים למשרד נעשתה קשה יותר ופחות בעדיפות גבוהה מבחינת הרבה אנשים בעולם של עבודה היברידית. חלק מהעובדים חוששים שהמחסור בלכידות חברתית פוגע בתרבות הארגונית ובפעילות.

ב"פיקה" השגרתית ב־The Grand, העובדים מארחים בתורות ומובילים בשיחה נינוחה או משחק לוח כלשהו או תחרות ציורים. המייסדת השותפה של The Grand ריי וואנג אומרת שה"פיקה" מאפשרת לה לבלות זמן עם העובדים שלה, וזה הופך אותה למנהיגה טובה יותר. "ללמוד עוד על התשוקות שלהם והכישרונות שלהם עוזר לי להבין ולשתף פעולה איתם".

טקס ה"פיקה" כולל הרבה יותר מקפיצה לסטארבקס. הוא נועד להיות הפסקה מכוונת שנותנת זמן ומרחב לאנשים להתחבר. חברות שבדיות רבות הבנו "פיקה" חובה ביום העבודה, ובשגרירות השבדית בוושינגטון עורכים "פיקה" לעובדים אחת לשבוע. איקאה, כדי לקדם את מכונת הקפה Upphetta באתר החברה, משבחת את יתרונות ה"פיקה": "כשאנו מתנתקים לרגע, הפריון שלנו עולה באופן משמעותי".

''פיקה'' בשגרירות שבדיה בוושינגטון / צילום: שגרירות שבדיה
 ''פיקה'' בשגרירות שבדיה בוושינגטון / צילום: שגרירות שבדיה

"'פיקה' היא איפה שאנו מדברים על החיים, מדברים על הכול חוץ מעבודה", אמר מיקאל דאהלן, מרצה לשלומות, רווחה ואושר בבית הספר לכלכלה של שטוקהולם. לדבריו, הטקס הזה מניע את ה־trivsel - מונח שמשמעותו שילוב של שגשוג והנאה ממקום העבודה. המונח הזה כל־כך יסודי במקומות עבודה שבדיים, שחברות רבות בשבדיה מתחזקות וועדות trivsel, אמר.

דאהלן אומר שהוא חושד שהירידה ב"פיקות" במשרד בתקופת הקורונה תרמה לירידה חדה בהנאה של שבדים מהעבודה. רק מעט יותר מחצי מהעובדים בשבדיה דיווחו על רמה גבוהה של סיפוק מעבודה ב־2022, על־פי Eurostat, בהשוואה ל־69.5% ב־2017.

מקדם פריון

יש עדויות מסוימות לכך שהפסקות קפה קהילתיות מגבירות את הפריון. במחקר של עובדי מרכז טלפנים בבנק אמריקה, חוקרים ממכון הטכנולוגיה של מסצ'וסטס גילו כי הצוותים שקבעו לעצמם הפסקות של 15 דקות ביחד היו יותר קומוניקטיביים בתוך הצוות ב־18% לעומת הצוותים שעשו את הפסקת הקפה שלהם כל אחד בתורו.

קצב התחלפות העובדים השנתי, באופן דומה, היה 12% אצל הצוותים שעשו הפסקות קפה ביחד לעומת 40% אצל שאר העובדים. בסך־הכול, העבודה בצוות שזכתה לחיזוק בהפסקות משותפות הובילה להגדלה בפריון השנתי המוערכת ב־15 מיליון דולר, אמר מוביל המחקר בן וובר.

''פיקה'' בחברת סטרטאפ ישראלית. מגבירות את הפריון בקרב העובדים / צילום: איל יצהר
 ''פיקה'' בחברת סטרטאפ ישראלית. מגבירות את הפריון בקרב העובדים / צילום: איל יצהר

"אנשים שנמצאים בקבוצה חברתית מלוכדת, נהנים מרמות גבוהות יותר של אמון", אמר וובר, שמאז ייסד חברת ניתוח התנהגותי ששמה Humanyze.

עובדי Hubble עושים תורות באפייה ומקבלים סטיפנדיה של כ־20 דולר למצרכים עבור ה"פיקה" החודשית של החברה. בשבוע שעבר 26 אנשי צוות התאספו בשטח קהילתי רחוק מהשולחנות והאופן ספייס.

קייט מהיגן, מנהלת חשבונות, הביאה כדורי ארנצ'יני תוצרת בית, ואליוט דיקסון, מוביל צוות חשבונות, פרס עוגת גבינה בסקית ממתכון שמצא באינטרנט. חלק מהאנשים שיחקו פינג־פונג.

פלר סילבסטר, מנהלת חשבונות ב־Hubble, ניצלה את הזמן כדי לתחקר אחד מעמיתיה לגבי עצות לאימון לקראת ריצת חצי מרתון. סילבסטר אמרה שכשהצטרפה לחברה לפני יותר משנה, המפגשים היו דרך מוצלחת ביותר לחבר פרצופים עם שמות.

"אתה מקבל הזדמנות לדבר עם חברי צוות אחרים שאתה לא יכול לדבר איתם על בסיס יומיומי", אמרה סילבסטר. "כשאתה אונליין, אין לך הזדמנות לעשות שיחות כאלה".

''פיקה'' בחברת פרוטיאנטקס הישראלית. נפגשים להפסקה פנים מול פנים / צילום: איל יצהר
 ''פיקה'' בחברת פרוטיאנטקס הישראלית. נפגשים להפסקה פנים מול פנים / צילום: איל יצהר

פיטר לינדר, מנהל מנהיגות חשיבתית בצפון אמריקה בחברת הטלפוניה השבדית אריקסון, הציג לאחרונה את הרעיון של "פיקה" לג'ייסון אינסקיפ, מנהל בכיר בחברת הייעוץ למנהלים Slalom. שני הגברים בתחילה נפגשו בדיון משותף בפאנל, ולינדר רצה לברך את אינסקיפ על המשרה החדשה שלו ב־Slalom. הוא שלח לאינסקיפ הזמנת זום ל"פיקה" באורך 20 דקות אחד־על־אחד. "לא ידעתי מה זה", אמר אינסקיפ.

הוייב של השיחה בבוקר המאוחר - שסטתה מעתיד האינטליגנציה המלאכותית לרגשותיו של אינסקיפ עצמו לגבי הובלת תרבות ארגונית חדשה - היה שונה מהשיחות העסקיות בארבע עיניים אליהן היה רגיל, אמר אינסקיפ. לכדרר רעיונות בצורה נינוחה הותיר אותו בתחושת אנרגיה חיובית לשארית הבוקר. "זה היה שילוב של הפסקת קפה ושיחה כמו במספרה", אמר.