היכונו לבליץ של ראיונות: ההחלטה שמטלטלת את פירמות עריכת הדין

הכנסת אישרה את קיצור ההתמחות במשפטים משנה וחצי לשנה לתקופה מוגבלת על רקע המלחמה, וכעת משרדי עורכי הדין מתארגנים לשינוי • על הפרק: הקדמת התמחות, העברת מתמחים בין מחלקות ובליץ של ראיונות על מנת לגייס מתמחים וטרום מתמחים ולמלא את השורות. ויש גם מי שמודאג: "עשוי להוביל לצרוף של מועמדים חסרי ניסיון"

קיצור ההתמחות בעריכת דין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
קיצור ההתמחות בעריכת דין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכנסת אישרה השבוע לקצר את ההתמחות במשפטים משנה וחצי לשנה, לתקופה מוגבלת בהוראת שעה שתחל ממחזור ההתמחות של ספטמבר 2023 ועד לסוף 2024 עם אפשרות להארכה נוספת. בנוסף, מי שהחל להתמחות בין ינואר לאוגוסט 2023, הכשרתו תקוצר ל־15 חודשים. מי שיזם וקידם את הליך הקיצור הוא השר המשפטים יריב לוין, שנימק זאת במלחמה וכדי לאפשר למתמחים לסיים את מסלול ההכשרה ולהשתלב בשוק התעסוקה מוקדם יותר.

הכנסת אישרה: תקופת ההתמחות בעריכת דין תקוצר לתקופה מוגבלת  
עורך הדין שניצח את האיש העשיר בעולם

המחלוקת על אורך ההתמחות הראוי נמשכת שנים רבות. רק לפני כשנתיים הוארכה התקופה משנה לשנה וחצי בידי שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, כאשר בעבר הרחוק עמדה על שנתיים. איך מתארגנים במשרדי עורכי הדין כעת לקיצור ההתמחות?

שינוי זמני או מצב שיוביל לחוסר ודאות?

האחראים על הכשרת המתמחים במשרדי עורכי הדין מספרים על השלכות הקיצור וההיערכות הנדרשת לקיצור, וכיצד הם חושבים שהמהלך ישפיע על משרתי המילואים. לדבריהם, ההשלכה המרכזית היא ירידה בכמות המתמחים, כאשר הגיוסים נסגרים שנה עד שנה וחצי מראש. עוד מוסיפים האחראים על ההכשרה במשרדים כי הקדמת התמחות, גיוס טרום מתמחים, העברתם בין מחלקות שונות וגיוסים פרטניים - הם חלק מהפתרון להתמודדות עם המצב החדש.

"בפועל, החלטה זו מובילה לכך שמחודש ספטמבר 2024 יהיו פחות מתמחים ממספר המתמחים שגייסנו מראש", אומרות עורכות הדין דנה אמיר־פריד ודנה בטאט, העומדות בראש תוכנית ההתמחות במשרד AYR עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ. "אנו נערכות לגיוס גדול יותר למחזורי שנת 2025 ושוקלות לגייס מתמחים פנויים להשלמת החוסר כבר מספטמבר 2024, ככל שיאותרו מועמדים מתאימים".

עו"ד טלי אשד־אלומות, סמנכ"לית פרויקטים והון אנושי במשרד אגמון עם טולצ'ינסקי, מספרת כי במשרד התחילו במיפוי ובחינת צורכי הצוותים. "במקומות שיהיו 'חורים', נבחן אפשרות להקדים התמחות למי שיכול ומעוניין, ואם יהיה צורך, נגייס טרום מתמחים", היא אומרת.

במשרד הרצוג מציינים כי "בטווח הקצר ההתמודדות עם הירידה הלא מתוכננת בכמות המתמחים תיעשה בין היתר על־ידי ויסות צרכים בין המחלקות השונות וגיוסים פרטניים ככל שיידרש. לקראת ראיונות יוני 2024, במסגרתם מגויסים מתמחי שנת 2025, המשרד יבחן את צורכי ההון האנושי שלו ויבצע התאמות ככל שיידרש".

במשרד מיתר, לעומת זאת, מדגישים כי צמצום כמות המתמחים שיוביל השינוי, גרם ל"אי־נוחות מנהלתית מסוימת", אך הם מברכים על כל סיוע שיינתן לאנשי המילואים. במיתר מתכוונים לחלק מחדש את העבודה בצוותי העבודה ולנתב את העומסים בין המתמחים הוותיקים לחדשים ובינם לבין עורכי הדין, כך שאף אחד לא ייפגע.

עו"ד תמיר קלדרון, מנהל מחלקת ליטיגציית מסים וצווארון לבן במשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, עמית גרוס, ואחראי על מתמחים במשרד, מספר כי הם "נערכים להעסקה בלתי מתוכננת של מתמחים נוספים, היערכות לראיונות בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בחוק ופגיעה בעבודה השוטפת בעקבות חילופי מתמחים שיסייעו בכל תיק - דבר שיאלץ למידה מחודשת של התיק על־ידי המתמחה החדש".

לדברי עו"ד אביב הלפרין, שותף וחבר בצוות האחראי על המתמחים במשרד ש.הורוביץ, המשרד יוצא בימים הקרובים למהלך גיוס של מתמחים נוספים עבור מועד ספטמבר 2024, על־מנת להתמודד עם המחסור הצפוי.

היבט אחר אליו מתייחסים עורכי הדין הוא חוסר הוודאות שהוראת השעה יוצרת. עו"ד גיא לכמן, שותף וראש משותף לקבוצת ההייטק במשרד פרל כהן, מהצוות שאחראי על המתמחים במשרד, אומר כי מאחר שמדובר בהוראת שעה, "אין ודאות לעניין השנים הבאות. הדבר יקשה מאוד בקבלת החלטות ארוכות־טווח על־ידי המשרדים כחלק מבניית מצבת המתמחים העתידית. בנוסף, המגמה הכללית בשוק עבודת עורכי הדין כרגע היא של צמצום בכל מקום שאפשר וניהול זהיר מאוד, דבר שישפיע לבטח על החלטות לגבי הרחבת גיוסים וכדומה".

עוה''ד גיא לכמן / צילום: תומר יעקובסון
 עוה''ד גיא לכמן / צילום: תומר יעקובסון

"המילואימניקים יגיעו לשוק ללא הכשרה"

חלק ממשרתי מילואים שהתחילו את ההתמחות בספטמבר 2023, גויסו זמן קצר לאחר מכן, ב־7 באוקטובר, כך שבפרק זמן של שנת התמחות, הם משרתים במילואים קרוב לארבעה חודשים, ונותרה להם כחצי שנה לעבור הכשרה ולצאת לשוק העבודה.

לפיכך, האחראים על המתמחים מסבירים כי אומנם המהלך נועד לסייע למילואימניקים, אך הוא דווקא עלול לפגוע בהם. לדברי עו"ד לכמן מפרל כהן, מתמחים המשרתים במילואים עקב הלחימה יזכו לקבל תקופת הכשרה מקצועית קצרה מדי ובלתי מספקת בעיני. "הדבר יוביל לצרוף של עורכי דין צעירים לשוק אשר ספגו מעט מדי ניסיון וחשיפה לפרקטיקה המשפטית טרם קבלת הרישיון", הוא אומר.

גם עו"ד ענת שקד, מנהלת מחלקת המתמחים במשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו, מביעה חשש מפגיעה בהכשרה: "קיצור תקופת ההתמחות הוא מהלך שגוי וחסר הצדקה. מתמחים רבים מאבדים חלק מההתמחות בשל שירות מילואים לתקופות ממושכות. דווקא אותם מתמחים, התורמים למדינה על חשבון ההתמחות, יימצאו במצב בו הם עלולים לבצע התמחות קצרה ביותר, והם עלולים להגיע לשוק העבודה ללא הכשרה מספקת".

שקד מוסיפה כי המשרד עושה מאמץ למזער את הפגיעה, בשילוב המתמחים בתיקים משמעותיים, כך שהם "ימצו עד למקסימום את התקופה הקצרה שנותרה". עו"ד אשד־אלומות מוסיפה כי המילואימניקים שחוזרים "זקוקים לתקופת הסתגלות בחזרה לשגרת העבודה, שלוקחת גם היא זמן ולמעשה לא מותירה זמן רב להכשרה בהינתן שתקופת ההתמחות קוצרה, וזהו אתגר שמעסיק אותנו רבות". לדבריה, "המשרד ישקיע במתמחים שקיצרו להם את ההתמחות פתאום, וידאג שימצו את מה שנשאר מהתקופה".

עו"ד קלדרון מסכם כי הקיצור לא נותן מענה לבעיות שנוצרו במלחמה ויפגע בטיב ההכשרה: "המתמחים לא יספיקו לרכוש את הידע ואת הניסיון המלאים כבשנים עברו, דבר שיגרום לכך שיצטרפו למקצוע עורכי דין פחות מקצועיים".

לא כולם מודאגים מהשינוי

בעוד חלק מעורכי הדין מבקרים את הקיצור בטענה שייפגע באיכות ההכשרה, חלק לא מוצאים בכך בעייתיות. לדברי עו"ד אביטל ברוקר־ימין, מנהלת תוכנית ההתמחות במשרד ארנון, תדמור־לוי, ההחלטה מיטיבה הן עם המשרדים והן עם המתמחים. לדבריה, "אנחנו מנוסים מתקופות קודמות בהכשרת מתמחים בפרק זמן של שנה, ועל כן לא נדרשת מאתנו היערכות מיוחדת".

עו"ד ברוקר־ימין מדגישה את הצורך בשילוב המתמחים במקצוע. "הקשיים הנלווים למלחמה, למשל גיוסי עובדים ובני משפחותיהם, לצד הצרכים הגוברים של הלקוחות שלנו - רק מגבירים את הצורך בשילוב מהיר יותר של אוכלוסיית המתמחים במקצוע עריכת הדין. לכן אנחנו סבורים כי להחלטה על קיצור תקופת ההתמחות יש אינטרס משותף של המעסיקים ושל המתמחים, והיא תאפשר לנו לשלב את האחרונים מהר יותר במעגל עורכי הדין, מבלי לוותר על הכשרה איכותית ויעילה".