הקפאה חלקית או חשש מקמפיין נגד הבנק: הפועלים הולך בין הטיפות סביב הקפאת החשבונות

בעוד שבנק לאומי ובנק הדואר חסמו את החשבונות של שני תושבי יו"ש שהוכנסו לרשימת הסנקציות הכלכליות של ארה"ב, מצב החשבונות של שני הישראלים האחרים, המנוהלים בבנק הפועלים, נותר עמום • יתכן כי הפער נובע מסוגי חשבונות שונים וממגבלות שונות, במקביל לקריאות ברשתות לעזוב את הבנקים שחסמו את החשבונות

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב
בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

סערת הקפאת החשבונות של ארבעה תושבי יהודה ושומרון ממשיכה להעסיק את המערכת הבנקאית. בעוד שחשבונו של ינון לוי הוקפא על ידי בנק לאומי ובנק הדואר הקפיא את חשבונו של דוד חי חסדאי בעקבות הכנסתם לרשימת הסנקציות הכלכליות של הממשל האמריקאי, שוררת עמימות סביב חשבונם של שלום זיכרמן ועינן טנג'יל, המנוהלים בבנק הפועלים ונכללים גם הם ברשימה של ארה"ב. 

אחרי לאומי: בנק הדואר הקפיא את חשבונו של מתנחל עליו הוטלו סנקציות כלכליות
"היו שנים מדהימות, הגענו לכל הישג אפשרי": גיל שויד פורש מתפקיד המנכ"ל
החברות שמציעות שכר ומענקים של עד מיליון שקל לעובדים חדשים

נכון לרגע זה אף אחד מהבנקים לא אישר באופן רשמי את ההקפאה. בלאומי סרבו להתייחס לאירוע ודבר מעורבותם נודע בעקבות סערה שעורר לוי ברשתות החברתיות. בבנק הדואר ציינו כי הם לא מתייחסים לחשבונות ספציפיים. בפועלים ציינו כי "הבנק מכבד את הסנקציות הבינ"ל ויקיים כל צו משפטי", אך סרבו לכל בקשה להתייחס לשני החשבונות.

גם היום (ג'), יומיים אחרי חשיפת האירוע, במערכת הפיננסית מתקשים לאמוד את מצב החשבונות ולהסביר את העמימות סביבם. נראה כי שני החשבונות בבנק הפועלים לא הוקפאו באופן מוחלט כפי שנעשה בלאומי ובבנק הדואר. זאת כיוון שיש מנעד שלם של דרגות הקפאת חשבון שנובע מאופיים השונה (לדוגמה הרשאות לביצוע פעולות רק בארץ או גם בחו"ל) וכל אחת מדרגות אלה מחייבת סנקציות שונות. 

כך לדוגמה, יתכן שבחשבון אחד יתנו ללקוח למשוך כסף מהעו"ש, אבל הוא לא יוכל להיכנס לחריגות או שיוכל למשוך סכום מוגבל בלבד מהחשבון. 

חשש מביצוע הקפאה מלאה של החשבונות 

לעומת זאת, בהקפאת חשבון מלאה כל הפעילות בחשבון נעצרת כך שללקוח אין גישה לחשבון או לכסף המוחזק בו. נדגיש כי הקפאה מלאה בחשבון זוגי תתרחש גם אם כלפי בן הזוג אין חשד לביצוע העבירה. ברגע שאחד מבני הזוג נמצא ברשימת הסנקציות החשבון נחסם וגם בן הזוג לא יכול לפעול בו. במקביל, אם יש פיקדונות בחשבון הם ממשיכים לצבור ריבית ואם יש הלוואה ויש יתרה בחשבון היא ממשיכה להיפרע. 

גורמים בשוק ההון העריכו כי ״בבנק הפועלים חששו לבצע הקפאה מלאה של החשבונות מלחץ שמופעל מימין". זאת לאחר שמאז הפרסום על הקפאת החשבון שביצע לאומי עלו ברשתות החברתיות קריאות להעביר את החשבון מהבנק לבנקים אחרים. 

"הלחץ לא מובן במיוחד, מכיוון שהיה ברור שבנק ישראל יגבה את המהלך של לאומי ושל בנק הדואר, ולראיה - לאחר ההודעה של בנק ישראל, גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מיתן את התבטאויותיו, אחרי שהבין שהבנקים פעלו נכון״.