תעלומה: מדוע זינקה מניית הפינטק הישראלית בכ־40% מתחילת 2024

שווי חברת נאייקס כבר מתקרב ל־900 מיליון דולר - אך הוא נמוך מזה שבו הנפיקה את מניותיה ב-2021 • החברה צומחת בהכנסות אך עדיין רושמת הפסדים

הנהלת נאייקס בתחילת המסחר במניה בנאסד''ק, ספטמבר 2022 / צילום: נאסד''ק
הנהלת נאייקס בתחילת המסחר במניה בנאסד''ק, ספטמבר 2022 / צילום: נאסד''ק

מניית נאייקס  סיימה את שנת 2023 עם ירידה של כ־3% בערכה, אך מתחילת 2024 היא כבר מציגה תשואה חיובית של 39%, כאשר רק בשבוע שעבר המניה טיפסה ב־28% וזאת ללא כל דיווח מהותי מצד החברה. העלייה במניה בנאסד"ק היא במחזורי מסחר קטנים, ושווי השוק של נאייקס מגיע כעת ל־881 מיליון דולר (בבורסה בת"א עומד שווי השוק שלה על כ־3 מיליארד שקל).

תעלומה בוול סטריט: מה הביא חברה ישראלית לזנק ב-30% בשבוע?
היא הייתה אמורה לקלוט את מאוכזבי בנק SVB, עכשיו היא מפטרת מאות עובדים
ההימור לא הצליח, ועכשיו באפט מוכר את כל ההשקעה בחברה הזו

נאייקס היא חברת פינטק המתמחה בהנגשת פתרונות סליקה חכמים בסלולר, אינטרנט, קופות ומכונות אוטומטיות. החברה הוקמה בשנת 2005, ומנוהלת על ידי המייסד המשותף יאיר נחמד. הנפקתה בבורסה של תל אביב בוצעה במאי 2021, לפי שווי שוק גבוה יותר מזה הנוכחי - 930 מיליון דולר. הנפקת נאייקס הייתה השנייה בגודלה בתולדות הבורסה המקומית, והיא נערכה במודל בינלאומי בהובלת החתם הזר ג'פריס, וכללה משקיעים זרים.

מהלך ההנפקה בוצע בתקופה של גאות בהנפקות הטכנולוגיה בת"א, וכלל גיוס של כחצי מיליארד שקל לקופת החברה, לצד הצעת מכר של בעלי מניות קיימים (בראשות האחים יאיר ואמיר נחמד) תמורת כ־200 מיליון שקל. לאחר כשנה וחצי הצטרפה נאייקס גם לנאסד"ק, ברישום למסחר שלא כלל הנפקה או גיוס.

יאיר נחמד, מנכ''ל חברת נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: יח''צ נאייקס
 יאיר נחמד, מנכ''ל חברת נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: יח''צ נאייקס

המלצות ניטרליות למניה

לפני שלושה חודשים נאייקס הודיעה על הרכישה הגדולה בתולדותיה, במסגרתה תשלם עד 36.5 מיליון דולר עבור Retail Pro מארה"ב, העוסקת בפתרונות תוכנה לנקודות מכירה, רכישה שלפי החברה תוסיף לה מעל 150 אלף נקודות מכירה ב־100 מדינות. התשלום הראשוני היה בסך 20 מיליון דולר במימון בנקאי, והיתרה תשולם במשך שלוש שנים במזומן או בהון, בכפוף לעמידה ביעדים.

נכון להיום, שלושה אנליסטים מסקרים את המניה ושלושתם ממליצים עליה בהמלצות ניטרליות, בהם גם אנליסטים מהבנקים שליוו אותה להנפקה בת"א, ג'פריס ואופנהיימר.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 הכנסות החברה צמחו ב־37.8% ל־169 מיליון דולר ולפי כללי החשבונאות המקובלים היא צמצמה את ההפסד הנקי ב־58% ל־12.6 מיליון דולר. ברבעון השלישי של השנה נאייקס עברה מ־EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שלילי לחיובי, בסך 3.5 מיליון דולר. החברה עוד לא פרסמה את דוחות 2023, אך לפי התחזית שמסרה בעבר היא אמורה לסיים את השנה עם צמיחה של 35% בהכנסות ל־235-240 מיליון דולר, ו־EBITDA מתואם של 4-7 מיליון דולר.