הכירו את יחידת הרפאים של צה"ל שרוצה לשנות את פני המלחמה

עם סדר כוח מצומצם פועלת יחידה 888 בלחימה בעזה כצבא קטן: בעצמה היא מפעילה להקות רחפנים, כטב"מים, טנקים וצוותי חי"ר ביחד ובתיאום מלא • למרות הביקורת על תקציב העתק שנדרש להקמתה לפני ארבע שנים, בצבא מקווים להטמיע את שיטות הלחימה החדשות שלה ביחידות השונות של צה"ל

יחידה 888 / צילום: דובר צה''ל, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
יחידה 888 / צילום: דובר צה''ל, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כמעט ארבעה חודשים שצה"ל מתנסה בעזה בשיטות לחימה חדשות - חיילי יבשה שמזעיקים סיוע אווירי בתוך דקות מהרגע שבו גילו מחבל, או צוות איסוף קרבי שמעדכן בתוך שניות מטרות על מפה ומזמין ירי ארטילרי מסיבי שלא מותיר סיכוי רב לחשודים באזור. "סגירת המעגלים" הקצרה הזו, כפי שהיא מכונה בצה"ל - מונח המתאר את הזמן הקצר שעובר בין זיהוי המחבלים על ידי כוח אחד לבין הירי עליהם על ידי כוח אחר - נולדה ביחידה אחת קטנה שגודלה לא עולה על גדוד. האמצעים המיוחדים שהיא מתנסה בהם ומפעילה מאז שפרצה המלחמה מהווים מעין פיילוט לאופן שבו רוצה הצבא לראות את עצמו בעוד כמה שנים.

איך מטעינים רחפן בלב עזה: פתרונות האנרגיה היצירתיים של צה"ל במלחמה
"ציפורים זועמות": התשובה של ישראל לטרור הרחפנים ועוד כמה כלי נשק חדשים

כעת, תוך כדי לחימה, משנה יחידה 888, שכונתה במקור "יחידה רב־ממדית" וכיום מכונה "יחידת רפאים", את שיטת הלחימה הצה"לית על ידי הפיכת היחידה עצמה לצבא קטן וחכם. את השיטות שבהן היא מתנסה היא מעבירה בהדרגה ליחידות אחרות במטרה לשנות את פני הצבא בטווח הארוך, כך שהוא יפעל בצלמה ובדמותה. אלא שלא כמו יחידות אחרות, יש לה הכל: בסדר כוחות מצומצם מפעילה היחידה בעצמה להקות של רחפני תקיפה וסיור, כלי טיס בלתי מאוישים, טנקים וצוותי חי"ר שמסתערים, אוספים מודיעין ועוסקים בהכוונת הרחפנים אל המטרה.

ה"רב־ממדיות" של היחידה נגזרת, כפי שמכנים זאת ביחידה, מממד אופקי ומאוזן. בכל אחד מהם פרוסים חיילים, חיישנים ואמצעי לחימה, שעל רבים מהם לא ניתן לפרט. הממד האופקי הוא כזה שבו חיילים הנמצאים בשטח יכולים לגלות מטרות באמצעי תצפית אופקיים מסווגים, כמו ה"עמית", ולהזעיק, למשל, חיפוי של שריון הנמצא כמה מאות מטרים מאחוריהם. בממד האנכי, פועלים החיילים והרחפנים במשותף אלה עם אלה על מנת לאסוף מודיעין, להשליך רימונים ממעל או לרסק רחפן על קבוצת מחבלים. במקביל לכל זאת, מתמרנת "רפאים", כמו כל יחידת חי"ר אחרת בעזה, ובחודשים האחרונים אף צברה כמה הישגים מבצעיים כמו חיסול של מאות מחבלים, עמדות שיגור נ"ט, מחסני אמל"ח, והייתה זו שחשפה את המנהרה שבה הוחזקו החטופים יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה.

חיילי יחידת 888 ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
 חיילי יחידת 888 ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הראשונה להפעיל את ארסנל הרחפנים

היחידה הרב־ממדית הוקמה ב־2019 כחלק מפרויקט אישי של הרמטכ"ל דאז אביבי כוכבי, מתוך כוונה לאפשר לכוחות הטקטיים בשטח יכולות מודיעין ואש שעד כה היו נתונות אך ורק בידיהן של מפקדות מרוחקות בקריה או בפיקודים המרחביים. כעת, לאחר חבלי לידה שכללו לא מעט ביקורת על תקציבי העתק שדרשה היחידה על האמצעים מסלולי האימון המיוחדים שלה, מתנסה היחידה לראשונה לאחר ארבע שנים, בתמרון קרקעי. ההתחלה הייתה קשה: ב־7 באוקטובר שהו חיילי היחידה בביתם - ועם פרוץ המלחמה הוזעקו לדרום, ארבעה מהם נהרגו, בהם מפקד היחידה, אל"מ רועי לוי.

כחלק מהלחימה, הייתה היחידה הראשונה להפעיל יחד את ארסנל הרחפנים השונים שפותחו בצה"ל בשנים האחרונות במשותף עם חברות כמו אלביט ורפאל: "להקת חשיפה" - להק של שישה רחפני תצפית מתוצרת אלביט שטסים יחד באוויר במטרה לאתר חשודים, פירים או מבנים בעלי חשיבות. הרחפנים מצוידים בגלאים המסוגלים לזהות תנועות חשודות של מחבלים או לגלות שיגורים; הרחפן היורה "קרנף", רחפן בעל שישה מנועים המצויד במטול רימונים, ובימים האחרונים פורסמו סרטונים שלו יורה רימון רסס לעבר חלון דירה שבה מסתתרים מחבלים ברצועה. והרחפן המתאבד "מעוז", מתוצרת רפאל, הנושא על גבו מטען של 350 גרם חומר נפץ ומסוגל להתרסק בעוצמה לעבר כל מטרה.

הרחפן המתאבד, שגם נושא עליו מצלמה המאפשרת למפעיל לוודא שהוא אינו יורה על חפים מפשע, פותח תוך שיתוף פעולה עם התעשייה האווירית, מפא"ת וסוכנות החלל האמריקאית. במקרים רבים, מציבים אותה החיילים בנקודות מסתור, עוזבים את המקום, ומפעילים אותה מרחוק ממחשבים ניידים הנישאים אל שטח הקרב. ביחידה מופעלים רחפנים שמסוגלים להיכנס למבנים, לסרוק אותם, ולוודא שהם ריקים ממחבלים, או לחלופין לאתר אותם על מנת להשמידם.

על מנת לבצע את סגירת המעגלים המהירה ולשתף זה עם זה את מלוא המידע הקיים על מיקום מטרות ומודיעין, כמו גם מיקום הכוחות בשטח, מתבססים חיילי היחידה על המערכת "צי"ד 750" מתוצרת אלביט, מפה דיגיטלית רב־שכבתית, שניתנת לצריכה גם דרך "עמוד האש", מכשיר דמוי טלפון חכם המצויד בגישה למפות הצי"ד, ומאפשר ניווט בשטח, בין השאר על בסיס מסלולים שמוצאים באפליקציה, בדומה לאופן שבו ווייז או גוגל מפות מציעות נתיב מומלץ לנסיעה.

יחידה קטנה עם יכולות משולבות

"היחידה הרב־ממדית נוסדה מתוך תפיסה צבאית שאומרת שיחידה קטנה עם יכולות משולבות יכולה להביס כוחות גדולים ממנה בהרבה", אומר לגלובס תא"ל במיל' ערן אורטל, חוקר צבא ואסטרטגיה ומחבר הספר "המלחמה שלפני". "ראינו זאת, למשל, במלחמת המפרץ הראשונה, שבה האמריקאים מביסים על הקרקע צבא גדול בהרבה מהכוחות שהם שלחו. באמצעות הרבה חיישנים שפרוסים בשדה הקרב, תקשורת אלחוטית ניידת ויכולות עיבוד מידע מתקדמות, אוכל לסגור בשטח על האויב ברמת דיוק של הבית שבו הוא מסתתר ובתזמון מיידי - משימה שבעבר היה ניתן לעשות רק בקריה עם תיאום בין מודיעין לבין תקיפות חיל אוויר. כך הדגש עובר מהמפקדות המרוחקות לדרג הטקטי בשטח, עם יכולות שצמודות ללוחם עצמו".

"מדובר בסד"כ שקטן אפילו מזה של גדוד, ובכל זאת הוא מצליח להביא תפוקות גבוהות לשדה הקרב", אומר לגלובס רס"ן ח', קצין האמל"ח של היחידה. "אבל הידע לא נשאר אצלנו - המטרה היא להעביר אותו בסופו של דבר לצה"ל הגדול".

"זו לא פעם ראשונה שבה צה"ל משתמש בשיטה שבה יחידה חלוצית מתנסה בשיטת לוחמה חדשה ומעבירה את הידע לצבא", אומר אורטל. "יחידה 101, למשל, פעלה באופן עצמאי פחות משנה בלוחמת פעולות התגמול לפני שהוכפפה לחטיבת הצנחנים. יחידת אגוז התמחתה בלחימה בשטח סבוך ברצועת הביטחון והעבירה את השיטות שלה לכלל הצבא".

הקמת היחידה לא עברה ללא ביקורת מתוך הצבא ומחוצה לה. האלוף במיל' יצחק בריק אמר בעבר לגלובס כי "כדי להקים את היחידה נדרשו מיליארדי שקלים, אבל קיצוץ סד"כ היבשה, בעיקר בכוחות המילואים, הביא לירידה באימונים של היחידה הזו, למחסור במומחים אנשי קבע שאינם מתחלפים, ולאי־הטמעה של אמל"ח חדש עד כדי אי־הכנסתם לתוכנית תנופה בשנה הראשונה. כתוצאה, מספר היחידות שנלחמות כיום בשיטה הזו קטן משתוכנן". אלא שכעת, טוענים ביחידה כי היא הוכיחה את עצמה בשדה הקרב. גם אם צה"ל לא ישכפל את הגדוד ויהפוך אותו לחטיבה או לאוגדה, הרי שהוא עשוי להסתפק באימוץ שיטות לחימה ממנו בשאר החטיבות המתמרנות.