טבע היכתה את תחזיות השוק ברבעון האחרון של 2023; מעמידה למכירה את חטיבת חומרי הגלם

טבע הודיעה על כוונתה להעמיד למכירה את חטיבת TAPI, המספקת חומרים פעילים (API) לתעשיית התרופות • בטבע מדגישים כי המכירה המיועדת תושלם במחצית הראשונה של 2025 • במקביל, טבע פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון, בהן הכתה את התחזיות בהכנסות וברווח

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ
ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

חברת טבע  הודיעה לפני זמן קצר על כוונתה להעמיד למכירה את חטיבת חומרי הגלם הגלובלית שלה - TAPI, המספקת חומרים פעילים (API) לתעשיית התרופות בתחום המולקולות הקטנות. הערכות בנושא דווחו כבר בשנה שעברה, אז בבלומברג העריכו כי מכירת החטיבה עשויה להכניס להגיע ל-2 מיליארד דולר.

החברה הגדולה בעולם הציגה תוצאות חיוביות ובכל זאת הצליחה לאכזב. והיא לא היחידה 
החברה הדנית שעקפה שווי שוק של 500 מיליארד אירו. בפעם השנייה בלבד בהיסטוריה 

בהודעת החברה נמסר כי "טבע צופה שהמכירה המיועדת תושלם במחצית הראשונה של 2025, בכפוף להשגת הסכם מספק בנוגע לתנאי עסקה עם רוכש פוטנציאלי, לעמידה בתנאי סגירת העסקה, וכן לאישור העסקה על ידי דירקטוריון טבע".

בחברה מדגישים כי מכירת 'TAPI' צפויה למקסם את זרמי ההכנסות הנוכחיים והפוטנציאליים של החברה, ותאפשר לה להתמקד בהקצאת הון מחודשת התומכת בצמיחה וחדשנות, ובכך לשרת טוב יותר את המטופלים: "המכירה המיועדת צפויה ליצור ערך נוסף לבעלי המניות של טבע ולבעלי עניין אחרים, בכך שהיא תאפשר לטבע לתת מענה טוב יותר לצורכי שווקים ספציפיים וצומחים באמצעות היצע המוצרים המובילים של טבע. במקביל, תוכל חטיבת ה-API הנמכרת לגבש וליישם אסטרטגיות צמיחה חדשות, שיאפשרו לה לנצל ולמקסם את מגוון ההזדמנויות בשוק ה-API העולמי, שמוערך בכ-85 מיליארד דולר", מדגישים בחברה.

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ"ל טבע התייחס למכירה המתוכננת וציין כי "מכירת TAPI תמלא תפקיד חשוב ביישום האסטרטגיה שלנו Pivot to Growth בעידן החדש שאנו בפתחו, שכן היא תאפשר לנו להגביר את המיקוד בעסקי הליבה שלנו, להמשיך להשקיע במנועי הצמיחה שלנו, להאיץ את פיתוח המוצרים האינובטיביים ומוצרי הביוסימילרס שלנו, ולמצב את צבר המוצרים הגנריים שבפיתוח, ואת הפורטפוליו המגוון של התרופות הגנריות שלנו, כדי להניע צמיחה לעתיד."

טבע הכתה את תחזיות השוק בדוחות הכספיים

לאחר מספר שנות שחיקה טבע חזרה סוף-סוף לצמוח, כשסיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 15.8 מיליארד דולר, גידול של 6.2% ביחס ל-2022. החברה מספקת לראשונה תחזית ל-2024, כשאמצע טווח התחזית מצביע על המשך צמיחה - בחברה צופים הכנסות של 15.7-16.3 מיליארד דולר, בעוד שתחזית האנליסטים היא ל-15.6 מיליארד דולר. הרווח התפעולי Non-GAAP יהיה ב-2024 בטווח של 4-4.5 מיליארד דולר, לעומת 4.36 מיליארד דולר ב-2023.

ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יגיע השנה ל-4.5-5 מיליארד דולר, לעומת 4.8 מיליארד דולר ב-2023. התזרים החופשי יפחת מרמה של כ-2.4 מיליארד דולר ל-1.7-2 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה, הרווח הנקי Non-GAAP יהיה 2.2-2.5 דולר למניה, כשתחזיות האנליסטים גבוהות מאמצע טווח התחזית ומדברות על 2.42 דולר.

בטבע מצפים להכנסות של 1.5 מיליארד דולר מאוסטדו, תרופה לטיפול בהפרעות תנועה, ב-2024 - גידול של 25% לעומת 2023. התרופה אג'ובי לטיפול במיגרנה תתרום חצי מיליארד דולר להכנסות השנה (עלייה של 15%), והקופקסון - בעבר תרופת הדגל - תתרום כ-400 מיליון דולר. בטבע מציינים שהעסק הגנרי ממשיך להתייצב וחוזר לצמיחה בהכנסות.

שיתוף הפעולה עם סאנופי הכניס לטבע 500 מיליון דולר

תוצאות הרבעון הרביעי של 2023 הושפעו גם מתשלום ראשון בסך 500 מיליון דולר שטבע קיבלה מסאנופי בגין שיתוף הפעולה עליו חתמו בנוגע למוצר בפיתוח anti-TL1A.

ברבעון הרביעי של השנה טבע רשמה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות השוק, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות לפי כללי החשבונאות המקובלים היה 461 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 1.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי ברבעון היה כ-1.13 מיליארד דולר, שהם 1 דולר למניה, בהשוואה לתחזית השוק ל-77 סנט בלבד.

בשנה כולה הרווח הנקי Non-GAAP היה 2.9 מיליארד דולר, שהם 2.56 דולר למניה. עם זאת, לפי כללי החשבונאות המקובלים טבע סיימה את השנה עם הפסד נקי של 559 מיליון דולר, צמצום של 77% ביחס להפסד ב-2022. הפער בין התוצאות לפי כללי החשבונאות ל-Non-GAAP נובע מהפחתות של נכסים בלתי מוחשיים, עלויות משפטיות, מחיקות מוניטין ועוד. בסוף 2023 עמד היקף החוב של טבע על 19.8 מיליארד דולר, ירידה של קרוב ל-1.4 מיליארד דולר בשנה האחרונה, והחוב נטו היה 16.6 מיליארד דולר.

ברבעון הרביעי, ההכנסות בצפון אמריקה צמחו ב-18.1% לכ-2.37 מיליארד דולר, עם רווחיות של 966 מיליון דולר, לעומת 633 מיליון דולר ברבעון המקביל. הגידול נובע בעיקר מהתשלום שקיבלה טבע מסאנופי, וגם מעלייה במכירות המוצר המקורי אוסטדו, בעוד שבמכירות הגנריקה נרשמה ירידה של 8% ל-754 מיליון דולר. לולא התשלום מסאנופי הרבעון היה מסתיים עם ירידה בהכנסות החברה מצפון אמריקה.

באירופה נרשמה צמיחה של 19% בהכנסות ל-1.34 מיליארד דולר, והרווחיות באזור צמחה ב-26% ל-461 מיליון דולר. טבע נהנתה מהשפעה חיובית של 100 מיליון דולר מצד שערי החליפין (כולל השפעות גידור) ברבעון הרביעי. בניגוד לארה"ב, הגנריקה באירופה צמחה ב-3% ברבעון ל-938 מיליון דולר. בשווקים הבינלאומיים המכירות עלו ב-4% ל-502 מיליון דולר והרווחיות הסתכמה ב-116 מיליון דולר.

ריצ'רד פרנסיס, מנכ"ל טבע, אמר: "שנת 2023 הייתה שנה של התקדמות משמעותית עבור טבע, שנה שבה צברנו תאוצה באסטרטגיית 'חוזרים לנתיב של צמיחה' שלנו. מוצרי המפתח האינובטיביים שלנו צמחו, האצנו את פיתוח המוצרים הנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים, והחזרנו את עסקי הגנריקה לצמיחה. בשנת 2024 נמשיך להתמקד במנועי הצמיחה העיקריים שלנו, תוך המשך התמקדות גם בתרופות גנריות מורכבות ובעלות ערך גבוה, עם השקות חדשות וצפי להגעה לאבני דרך קליניות מרגשות של מוצרים הנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים".

טבע נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי של 13.1 מיליארד דולר אחרי עלייה של 12.3% במחיר המניה מתחילת השנה.