רגב בתביעת לשון הרע של חולדאי: "הוא רוצה להראות לחברים שלו שהוא ליברלי"

שרת התחבורה העידה בתביעת לשון הרע שהגיש נגדה ראש עיריית ת"א בשנת 2020, לאחר שהאשימה אותו באיסור הנחת תפילין ברחבי העיר • חולדאי טוען כי אמירותיה של רגב הן שקריות, מאחר שמדובר בהגבלה לפי התקנות על הצבת דוכנים מכל סוג במרחק 100 מטר ממוסד חינוכי • עורך דינו לרגב: "דבריך מהווים הסתה" • רגב: "אי-אפשר להניח תפילין בלי משטח"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

שרת התחבורה מירי רגב התייצבה היום (ד') בבית משפט השלום בתל אביב ונחקרה במסגרת תביעת לשון הרע שהגיש נגדה ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בשנת 2020. התביעה הוגשה בשל אמירות פומביות של רגב במהלך קמפיין הבחירות, לפיהן חולדאי אסר על הנחת תפילין ברחבי תל אביב. חולדאי טוען כי קיים איסור על הקמת דוכנים באשר הם בטווח של 100 מטר ממוסדות חינוך. חולדאי דורש פיצוי של חצי מיליון שקל, בטענה כי מדובר על פרסום שקרי. 

ארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, הודה והורשע במרמה והפרת אמונים
בית המשפט הורה למזרחי טפחות להעביר את תרומתו של רומן אברמוביץ' לזק"א 

עורך דינו של חולדאי, טל שפירא, חקר את רגב בחקירה נגדית. "אני מבקש ממך להסכים איתי שלא היה איסור על אדם פרטי להניח תפילין בכל מקום ברחבי העיר תל אביב".

רגב לא הסכימה עם האמירה. "אתה פעם הנחת תפילין?", שאלה. "אם היית מניח תפילין, היית מבין שעל-פי ההלכה אי-אפשר להניח תפילין באוויר. חייבים משטח. הדוכן הוא משטח להנחת תפילין".

לכן טענה רגב כי ההגבלה על דוכן תפילין היא הגבלה על הנחת תפילין. "אתה לא יכול להניח תפילין ללא המשטח. אתה לא יכול להחזיקו באוויר, זה אסור לפי ההלכה. זה כמו שתגיד לאדם מוסלמי שיתפלל בלי השטיח".

כאשר עורך דינו של חולדאי הציג בפני רגב אפשרויות להנחת תפילין בבית ספר, על ספסל ברחוב ועל כל משטח שטוח, היא השיבה: "היהודי שרוצה לזכות אדם אחר ולהניח תפילין זקוק למשטח, וזה הדוכן שאתה מונע את זה ממנו. היום לא מאפשרים לשים דוכן 100 מטר מבית ספר, כשהוא לא מאפשר את זה, אז זו הבעיה. הוא לא צריך לקבוע לאדם איפה להניח תפילין. זה לא תפקידו של ראש העיר". 

עו"ד שפירא הציג תצהיר של עיריית תל אביב משנת 2019, לפיו נאסר להקים במרחק של 100 מטר מבית ספר דוכן שאינו להנחת תפילין אלא לגיבוש של יחידה צבאית, על-מנת להראות שהאיסור לא מכוון נגד הנחת תפילין. רגב חזרה על טענתה כי יש צורך בדוכן, וטענה כי התביעה נגדה הוגשה מכיוון שהיו אז בחירות. "הוא רוצה להראות לחברים שלו שהוא ליברלי", אמרה. 

רגב: מדובר בתביעת השתקה

"אני חברת כנסת נבחרת ציבור פוליטית כמו רון חולדאי", הוסיפה רגב." חובתי כחברת כנסת לדבר על סוגיות שהן מתוקף האג'נדה שאני מאמינה בה כאישה מסורתית וכחברת ליכוד כמפלגה ששומרת על הערכים היהודיים".

רגב המשיכה וטענה כי מדובר בתביעת השתקה שמהותה הנושא היהודי, וכי חולדאי התבטא בנושאים הקשורים לדת ודיבר נגד החרדים.

עו"ד שפירא טען בפני רגב כי האיסור היחידי של עיריית תל אביב הוא הצבת כל סוג של דוכנים במרחק של 100 מטר ממוסד חינוכי: "על יסוד האיסור הזה נאמר באותו כנס טיעון המשווה את המצב הזה למדינות בהן רדפו יהודים. אני אומר לך שהדברים האלה לא רק מבוססים על אמירה כוזבת אלא מהווים הסתה".

רגב השיבה כי אין לה דבר נגד חולדאי, והתייחסה לסוגיה שלדבריה הטרידה אותה כאישה מסורתית בעת שהייתה שרת התרבות והזדעזעה מההגבלה. "ברגע שיש הגבלה 100 מטר ממוסד ציבורי, אין הנחת תפילין בכל מקום. יש מקום שאתה לא יכול להניח בו תפילין", אמרה.

במרץ 2023 העיד חולדאי בבית המשפט ואמר כי אין איסור להניח תפילין בתל אביב-יפו, ומעולם לא היה. "מתנהל נגדי מסע הכפשה. כשאני מסתובב בארץ שלא בתל אביב, אומרים לי אנשים: 'אתה זה שאוסר על תפילין?' זה שקר, ולכן הוגשה התביעה". 

באשר לדרישה להסרת החסינות, רגב השיבה היום כי היא לא מוותרת עליה. "החסינות מיועדת לאפשר לנו להגיד מה שאנחנו חושבים ולהביע את עמדתנו ללא חשש. תפקידה של החסינות היא לאפשר לחברי הכנסת לייצג את ציבור הבוחרים שלהם בצורה רחבה ומהותית, כי זו הדרך שלנו להתבטא. אם אסיר את החסינות, כל אחד יאיים עליי. הדרישה שלך היא חוצפה".  

38966-05-20