קרן העושר הנורבגית חשפה רווחים דמיוניים. במה היא השקיעה השנה?

הקרן הנורבגית, שנחשבת לאחת מקרנות העושר הגדולות בעולם, גרפה רווח של 213 מיליארד דולר בשנת 2023 • בדוח שמפרט את פרוטפוליו ההשקעות דווח כי הקרן הגדילה את השקעותיה במניות הטכנולוגיה בשנה החולפת • ומה התחזית של המנכ"ל להמשך השנה?

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters
ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters

קרן העושר הנורבגית מדווחת היום (ג') כי גרפה רווחי שיא של 213 מיליארד דולר בשנת 2023. מדובר בתשואה הגבוהה ביותר אותה הניבה הקרן (16.1%) אי פעם, וזאת לאחר שהפסידה כ-157 מיליארד דולר בשנת 2022.

יו"ר נטפליקס תורם מניות בשווי של יותר ממיליארד דולר. וזו הטבת המס שהוא יקבל 
שיחת המשקיעים כונתה "תאונת רכבת": טסלה לא עומדת בקצב של שבע המופלאות 

הקרן הנורבגית, נחשבת לאחת מקרנות העושר הגדולות בעולם והוקמה בשנות ה-90 על מנת לנהל את הכנסות העתק של המדינה הסקנדינבית מדלקי המאובנים שהיא מפיקה בכמויות גדולות. הקרן משקיעה ביותר מ-8,500 חברות ב-70 מדינות ברחבי העולם. 

מה עומד מאחורי התשואה הפנומנלית?

בראיון ל-CNBC, ניקולאי טנגן, שמכהן כמנכ"ל הקרן, מסביר כי רווחי השיא שרשמה הקרן מיוחסים ברובם להשקעה שלה במניות הטכנולוגיה. הוא מדגיש כי: "למרות האינפלציה הגבוהה והסערה הגיאופוליטית, שוק המניות ב-2023 היה חזק מאוד, בהשוואה לשנה חלשה ב-2022, בפרט מניות הטכנולוגיה שרשמו ביצועים טובים מאוד". 

כ-71% מהפורטפוליו של הקרן התמקד בהשקעה ב-8,859 מניות ברחבי העולם, שהניבו תשואה של 21.3% ב-2023. במקביל, הקרן הגדילה את החשיפה שלה למניות הטכנולוגיה, שכוללות בין היתר את מיקרוסופט , אפל  ואלפאבית , ל-22.3% מסך ההשקעות שלה, לעומת חשיפה של 14.5% למניות הטכנולוגיה בשנת 2019.

בכל הנוגע לחשיפה לאג"ח, הקרן הניבה תשואה של 6.1% בשנת 2023. במקביל, בגין השקעותיה במניות הנדל"ן, רשמה הפסדים של כ-12.4% על רקע עליית שיעורי הריבית ברחבי העולם והירידה בביקוש בענף. לצד זאת, הקרן השקיעה בפרויקטים לא רשומים של אנרגיה מתחדשת, שהניבו תשואה של 3.7% במהלך השנה החולפת. 

התחזית להמשך

לפני כשבועיים, טנגן התארח בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס והדגיש כי "אינו אופטימי במיוחד" בנוגע לשווקי המניות בשנים הקרובות. להערכתו, הלחצים האינפלציוניים ימשיכו לפעול ולדכא את התשואות בשווקי המניות. "אנחנו לא אופטימיים במיוחד בכל מה שנוגע לתשואות. ישנו לחץ אינפלציוני ואני חושב שהוא יישאר שם במשך תקופה", אמר מנכ"ל הקרן הנורבגית.

לעומת התחזיות בשווקים לפיהם בשנה הקרובה גם הפד האמריקאי וגם הבנק המרכזי האירופי יורידו את הריביות במהירות יחסית, הציג טנגן דעה הפוכה. "אני סבור שהבנקים המרכזיים הגלובליים יהיו מאוד מאוד זהירים מהפחתה מהירה מדי של שיעורי הריביות, משום שהם היו אטיים מדי בהעלאה שלהם", אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה של סוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג, שהתקיים ערב פתיחת הכינוס. 

לצד זאת, טנגן נשאל בראיון ל-CNBC על הנושאים הגיאופוליטיים שעשויים להשפיע על שוק המניות ב-2024. להערכתו, ברחבי העולם ישנם מספר מוקדים בעלי רגישות גיאופוליטית שצריך לשים אליהם לב. הוא מזכיר את המתיחות בין ארה"ב לסין שעלולה להעיב על הצמיחה הכלכלית ועל הסחר העולמי. להערכתו, עצם העובדה שמדינות רבות עוברות לייצור מקומי במטרה לנטרל את התלות שלהם בסחר העולמי, עלולה להשפיע על הכוחות האינפלציוניים.

במקביל, הוא מתייחס לאירועים במזרח התיכון ומדגיש כי המתיחות הגיאופוליטית באזור מובילה להארכת נתיבי הסחר וגורמת לעלייה בעלויות ההובלה. לבסוף הוא מדגיש כי "המצבים הגיאופוליטיים המפחידים ביותר הם אלה שאתה לא יודע עליהם, שעדיין לא קרו".