אונר"א | שאלות ותשובות

ההשתתפות בטבח ועצירת המימון: מהו ארגון אונר"א ומה גילו התחקירים?

אונר"א, הארגון של האו"ם שאמון על טיפול בפליטים הפלסטינים, נמצא בעין הסערה - לאחר שנחשף כי העלים עין מהיקף ענק של עובדים בארגון שנטלו חלק בפעילות טרור לפני מתקפת 7 באוקטובר, בטבח עצמו ואף אחריו • מה התקציב של אונר"א, מי מממן אותו, ומי הפסיק את המימון בעקבות הגילויים האחרונים? • גלובס עושה סדר

עזתים חוצים את הגדר ב-7 באוקטובר. עובדי אונר''א לקחו חלק בטבח / צילום: Reuters, Hani Alshaer
עזתים חוצים את הגדר ב-7 באוקטובר. עובדי אונר''א לקחו חלק בטבח / צילום: Reuters, Hani Alshaer

אונר"א, הארגון של האו"ם שאמון על טיפול בפליטים הפלסטינים, נמצא בעין הסערה - לאחר שהתגלה לעיני כל בעולם כיצד הארגון העלים עין מהיקף ענק של עובדים בארגון שנטלו חלק בפעילות טרור לפני מתקפת 7 באוקטובר, בטבח עצמו ואף אחריו. כעת מדינות רבות מפסיקות בתגובה את המימון של הארגון, שנראה כי הוא מתקיים על זמן שאול. גלובס עושה סדר בסערה. 

צה"ל יהפוך למכונת מלחמה? ההסכם הסודי שמסעיר את מערכת הביטחון 
דיווח: ארה"ב בוחנת את צמצום אספקת הנשק לישראל
מלחמת ישראל-חמאס: האם כבר רואים את הסוף?

מה זה אונר"א?

בניגוד לפליטים מכל רחבי העולם, האו"ם לא מטפל בפליטים הפלסטינים דרך נציבות האו"ם לפליטים (UNHCR) - אלא דרך אונר"א. הארגון שהוקם ב־1949 לא מטפל בפליטים פלסטינים רק ביהודה ושומרון וברצועת עזה, אלא בכל העולם. הוא מעסיק שכירים גם בירדן, בלבנון ובסוריה. 

משלוח של סיוע הומניטרי לעזה מטעם אונר''א / צילום: ap, Mohammad Abu Ghosh
 משלוח של סיוע הומניטרי לעזה מטעם אונר''א / צילום: ap, Mohammad Abu Ghosh

מה גילו התחקירים?

במשך שנים רבות עלו טענות אודות העלמת עין של אונר"א מפעילות טרור במתחמיה ושל אנשיה, אך במלחמת "חרבות ברזל" זה הגיע לשיא. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", כ־10% מתוך כ־12 אלף עובדי אונר"א ברצועת עזה בעלי קשר לארגוני הטרור. יתרה מכך, לפחות 12 עובדי אונר"א נטלו חלק במתקפת הטרור ב־7 באוקטובר.

מבין אותם 12 מחבלים שעובדים באונר"א ונטלו חלק במתקפת הטרור שפתחה את המלחמה, לפחות שישה נטלו חלק בטבח של כ־1,200 ישראלים. בד־בבד, שניים חטפו, שניים היו במקומות שבהם נרצחו ישראלים, ואילו אחרים נטלו בהיערכות הלוגיסטית למתקפה - כולל רכישת אמל"ח.

ברמה הרחבה יותר, כ־23% מהגברים מעובדי אונר"א הגברים בעלי קשר עם חמאס, ול־49% מבין כל עובדי הארגון יש קרובים בעלי קשרים לארגוני הטרור ברצועת עזה ככלל ועם חמאס בפרט.

בדיווח אחר, של "ניו יורק טיימס", סיפרו כי אחד העובדים מואשם בחטיפת אישה, אחד בריכוז תחמושת, ואחד השתתף בטבח 97 תושבי קיבוץ בארי. לפי מידע ישראלי שהוצג לגורמים רשמיים בארה"ב, קציני מודיעין ישראלים "התחקו אחר פעולותיהם של שישה עובדים בתוך ישראל ב־7 באוקטובר על סמך הטלפונים שלהם; אחרים היו במעקב בעת ביצוע שיחות טלפון בתוך עזה, שבמהלכן, אומרים הישראלים, הם דנו במעורבותם במתקפה של חמאס", נכתב.

מי הפסיקו את המימון לאונר"א?

מדינות בולטות - בהן ארה"ב, גרמניה, קנדה, אוסטרליה, איטליה, בריטניה, פינלנד ורומניה - הודיעו על החלטתן להפסיק את מימון אונר"א בעקבות התחקירים. בד־בבד, האיחוד האירופי השהה את המימון לאונר"א לכל הפחות לחודש הקרוב. מנגד, סקוטלנד הודיעה כי היא מתנגדת לצעד של בריטניה, כאשר גם ספרד עם הממשלה האנטי־ישראלית בה צפויה להמשיך לממן את אונר"א.

מיהן המממנות העיקריות?

ארה"ב (כ־344 מיליון דולר), גרמניה (כ־202 מיליון דולר) והאיחוד האירופי (כ־115 מיליון דולר) הן המממנות העיקריות של אונר"א, וכאמור כל אחת מהן הפסיקה, לכל הפחות לחודש, את תקצוב הארגון.

מה התקציב של אונר"א, וכיצד הוא מפולח?

תקציב אונר"א עמד בשנת 2023 על 1.63 מיליארד דולר, כאשר 311.4 מיליון דולר מתוכם הופנו לרצועת עזה. מתוך התקציב לרצועת עזה, 174 מיליון דולר הופנו למזון, 66.6 מיליון דולר לתוכנית Cash For Work שבה מקבלים שכר עבור עבודות, והיתר לתחומים כמו בריאות ומחסות. תקציב החינוך השנתי של אונר"א בעזה, שבתי ספר שלה שימשו מחבלי חמאס, עמדה ב־2023 על 10.2 מיליון דולר.

מה גודל מערכת החינוך של אונר"א בעזה?

ברצועת עזה מפעילים אונר"א 284 בתי ספר, פי שלושה מהכמות ביהודה ושומרון. באותם בתי ספר לומדים כ־294 אלף תלמידים, יותר מ־10% מכל אוכלוסיית הרצועה. לצורך ההשוואה, מספר התלמידים במוסדות החינוך של אונר"א ביהודה ושומרון קטן ביותר מפי שישה.

מה היקף העובדים של אונר"א?

יותר מ־10 אלף איש שכירים עובדים באונר"א ברצועת עזה, כאשר רובם אנשי חינוך. ככלל, אונר"א מעסיקה בכלל זירות פעילותיה כ־20 אלף אנשי חינוך וכ־3,000 אנשי רפואה.