ארה"ב | דעה

עם תותחים טעונים: עמוס ידלין מזהיר משני תרחישים עם פוטנציאל נפיץ במיוחד

התקיפות של ארה"ב ובריטניה נגד מטרות של החות'ים בתימן סימנו שלב חדש במלחמה, והגבירו את הפוטנציאל להצתת חיכוך צבאי אזורי • לשתי התפתחויות פוטנציאל מסוכן במיוחד: מלחמה רחבת היקף בצפון מול חזבאללה, או תקיפה חות'ית נגד סעודיה והאמירויות • סדר עולמי נפיץ, פרויקט מיוחד

עמוס ידלין / צילום: אלן צ'פלסקי
עמוס ידלין / צילום: אלן צ'פלסקי

הכותב הוא ראש אמ"ן לשעבר, מייסד ונשיא MIND Israel, גוף המייעץ לגופים ביטחוניים ומדיניים

המלחמה בעזה היוותה קו שבר במאבק בין "ציר הרשע" בהובלת איראן, שלצידה התייצבו רוסיה וסין, לבין מחנה מערבי־ערבי־ישראלי החותר ליציבות ולביטחון, בהובלת ארה"ב. התקיפות של ארה"ב ובריטניה נגד מטרות של החות'ים בתימן מסמנות שלב חדש במלחמה, המתרחבת לאורך "ציר ההתנגדות" בהובלת איראן לכדי חיכוך צבאי אזורי. העימות באזור עדיין בעצימות נמוכה אך גלום בו פוטנציאל להסלמה בין החות'ים למדינות המפרץ, בין ישראל לחזבאללה ובסבירות פחותה בשלב זה, בין ארה"ב לאיראן. לתרחישים אלה יהיו השלכות כבדות על הכלכלה הגלובלית ושוק האנרגיה, והם צפויים להגביר מתיחות גם בין מעצמות העל.

האמריקאים ימכרו לטורקים F-16 ב-20 מיליארד דולר בתמורה לקבלת שבדיה לנאט"ו
WSJ|ארה"ב מאתגרת את ההשפעה הסינית באפריקה דרך מדינה לא צפויה

בליל 11 בינואר כוחות אמריקאיים ובריטיים, בתיאום עם אוסטרליה, קנדה, הולנד ובחריין, ביצעו תקיפה נרחבת נגד 60-70 מטרות בתימן. ארה"ב הפעילה מטוסי F-18 שהמריאו מנושאות מטוסים ושיגרה טילי טומאהוק; בריטניה שיגרה מטוסים מקפריסין. המטרות שהותקפו, ושימשו את החות'ים בהתקפות לשיבוש השיט בים האדום, מצרי באב אל־מנדב ומפרץ עדן, כללו מערכות מכ"מ, סוללות טילים נגד מטוסים, מתקני פיקוד ושליטה, ואתרי אחסון ושיגור טילים ומל"טים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ממשל ביידן סימן כל סעיף בצ'ק ליסט הדיפלומטי לפני הפעלת כוח. וושינגטון שיגרה לחות'ים אזהרות, העבירה החלטת גינוי לתקיפותיהם במועצת הביטחון, ואף שחררה הדלפות מוקדמות על התקיפה. כל אלה אפשרו לחות'ים להיערך לתקיפה ולפנות ציוד, אתרים ונכסים, ולפי הערכות הפגיעה שספגו לא הייתה כואבת מדי, כנראה 20%-30% מיכולותיהם הרלבנטיות, ו־6-7 הרוגים. סביר שארה"ב ביקשה לצמצם אבידות אויב ואת סיכוני ההסלמה הכרוכים בהן.

עם זאת, התקיפה לא הייתה אירוע בדיד. הקואליציה בהובלת ארה"ב ממשיכה לתקוף יעדים חות'ים, שממשיכים לתקוף כלי שיט. בהפצצות נגד החות'ים בתימן נרשמו 75 הרוגים, ולפי סקיי ניוז בערבית אלה כללו 3 אנשי משמרות המהפכה ו־6 פעילי חיזבאללה. עוד נחשף כי טהרן וארגון הטרור הלבנוני שלחו "יועצים" לתימן, לפקח על המתקפות בים האדום. בוושינגטון פוסט דיווחו: ארה"ב נערכת לקמפיין תקיפות ממושך בתימן.

"אנחנו מוכנים היטב"

ארה"ב מטילה את האחריות להסלמה על "החות'ים הנתמכים בידי איראן", שמאז 17 באוקטובר תקפו למעלה מ־30 ספינות במים בינלאומיים, והבהירה כי לא תסבול את פעולותיהם שמערערות את יציבות האזור. גם בלילות 22 ו-23 בינואר נתקפו בסיסי שיגור וסירות של החות'ים בחוף הים האדום. ביידן התחייב כי במקרה הצורך, ארה"ב תרחיב את התקיפות, והחזיר אותם לרשימת ארגוני הטרור של משרד האוצר האמריקאי (SDGT). בנוסף ציין כי הועבר "מסר חשאי" לאיראן לפיו "אנחנו מוכנים היטב". ארה"ב מאשימה את איראן במעורבות עמוקה בתכנון תקיפות החות'ים, ובהעברת מודיעין טקטי ואספקת נשק.

התקיפות האמריקאיות נועדו לפגוע ביכולת של החות'ים לתקוף, ונראה כי לארה"ב אין אשליות שהן יביאו לשינוי מהיר במדיניותם. עם זאת זהו מסר ברור: ארה"ב מסירה את הכפפות ולא תסבול המשך פגיעה בחופש השיט ובנתיבי הסחר.

עליית המדרגה האמריקאית לא נועדה להגן על ישראל, אלא היא צעד בהתמודדות ארה"ב ובעלות בריתה עם בעיה אזורית־גלובלית, שבהינתן הצלחה תסייע בעקיפין גם לישראל, למצרים ולירדן.

גל תקיפות החות'ים נגד ספינות המפליגות דרך מצרי באב אל־מנדב וים סוף הוביל ענקיות ספנות, כמו מארסק הדנית, להעתיק את מסלולן מאסיה לאירופה, העובר בים סוף, לנתיב ארוך בהרבה המקיף את אפריקה ועובר דרך מצרי גיברלטר לדרום אירופה. שגרירת ארה"ב באו"ם מסרה כי יותר מ־2,000 ספינות נאלצו לסטות ממסלולן מאז החלו החות'ים לתקוף. מסלול עוקף אפריקה מאריך את הדרך בין אסיה לאירופה בכמעט 40%, מייקר את עלות ההפלגה בשליש בממוצע וכתוצאה גם את מחיר הסחורות המשונעות. השיבוש משפיע גם על מחירי האנרגיה והנפט, ועומד ברקע להחלטת ארה"ב להשיק כוח משימה רב־לאומי (כחלק ממבצע Prosperity Guardian) שיסכל את ההתקפות במצרי באב אל־מנדב וים סוף.

כל הצדדים נזהרים

עם הפנים קדימה יש לשים לב לחמישה היבטים מרכזיים.

תגובת החות'ים ומדינות המפרץ: החות'ים מאיימים להגיב בעוצמה נגד ארה"ב ולהמשיך לפגוע בספינות. שאלת המפתח היא האם לחות'ים ולפטרוניהם בטהראן יש אינטרס להרחיב את ההתקפות לעבר סעודיה ואיחוד האמירויות. אם החות'ים יחזרו לשגר טילים נגד מדינות במפרץ, כפי שעשו בשנים האחרונות עד הפסקת האש בתימן, ציפיות בעלות בריתה של ארה"ב להגנתה יהיו גבוהות מאוד, ויעמידו את הממשל במבחן, במיוחד בשנת בחירות.

מהלכיה הבאים של ארה"ב: ישראל מתמודדת, בעוצמה ובכלים משתנים, מול שבע חזיתות: עזה, לבנון, איו"ש, סוריה, עיראק, תימן ואיראן. התקיפה בחזית התימנית משלימה את מעורבותה ההולכת ומעמיקה של ארה"ב בכל שבע הזירות בהקשרים מדיניים, לוגיסטיים והגנתיים.

הזירות הלבנונית והתימנית: אלה מועדות להתרחב יותר מאחרות, ועלולות להוביל לעימות איראני־אמריקאי. תיתכן השפעה שלילית על הכלכלה והגיאו־פוליטיקה העולמיות, ולהתפשט לאוקיאנוס ההודי ולמצרי הורמוז במפרץ הפרסי. סביר שהאמריקאים יהיו זהירים, יעדיפו הכלה על מהלך מניעה רחב, ועשויים להגביר את הלחץ על ישראל להימנע מחזית כוללת בלבנון ולהרגיע את המלחמה בעזה.

הזווית האיראנית: תפקיד איראן בהסלמה בלבנון, בתימן ובעיראק ברור היטב לארה"ב, אולם היא מעדיפה להתמקד בשלוחים האיראנים (כולל בעיראק, שם תקפה מליציות שיעיות ואף סיכלה אחד מראשיהן) במקום ב"ראש הנחש". נראה שמסרי האזהרה שהועברו לאיראן כוללים איום בהטלת אחריות להסלמה במפרץ ישירות עליה. ועדיין, ללא "מסרים קינטיים" נגד נכסים איראניים, לא בטוח שהם ייקחו את האזהרות ברצינות. מניסיון העבר, הסיכוי לחיכוך צבאי אמריקאי־איראני ישיר יגבר נוכח פגיעה חמורה בכוחות או בנכסים אמריקאיים באזור, או אם תישקף סכנה חמורה לחזבאללה, הנכס המרכזי של איראן. תקיפות קודמות ישירות של ארה"ב נגד אינטרסים איראניים, בעיראק למשל, גרמו לאיראן לסגת ולרסן את שלוחיה.

הזווית המצרית: מצרים נפגעת מאוד מהתקפות החות'ים. דווח על ירידה של 30%-20% במעבר ספינות בתעלת סואץ, שבה משונעים כ־12% מהמטען העולמי. למרות זאת המצרים נמנעים מלפעול נגד החות'ים, בעיקר בשל חשש מתגובת הרחוב (אליה רגישות גם סעודיה והאמירויות).

השלכות על תחרות המעצמות: למעט הימנעותה בהחלטת מועצת הביטחון, סין לא פעלה לייצב את המצב בים סוף ובמפרץ, ונדמה כי היא מתמרנת בין אינטרסים סותרים. הישאבות ארה"ב למזרח התיכון על חשבון הזירה הפסיפית משרתת את בייג'ינג, אולם פוטנציאל לשיבוש נתיבי התובלה לאסיה, עליית מחירי הנפט והתחזקות מעמד ארה"ב באזור - עלולים להזיק מבחינתה. הסיכוי שסין תפעל לרסן את טהרן אינו גבוה. זאת חרף רצונה לשמור על הדימוי כמעצמה שנתנה חסות להסכם הפיוס בין איראן לסעודיה.

בשורה התחתונה, כל הצדדים נוקטים גישה זהירה כדי להישאר בדרגה נמוכה של חיכוך, אבל העימות עלול להתרחב מיידית לכדי חיכוך אזורי. זאת במיוחד בצל שתי התפתחויות אפשריות: מלחמה רחבת היקף בגבול הצפון בין ישראל לחזבאללה, או תגובה חות'ית על מהלכי ארה"ב באמצעות תקיפות נגד סעודיה והאמירויות.