הכנסות אינטל ברבעון הרביעי זינקו ב-10%, אך התחזיות להמשך מאכזבות; המניה צונחת במסחר המאוחר

חברת השבבים היכתה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות אך פספסה את התחזיות לרבעון הראשון של 2024 • המניה צונחת בכ-7% במסחר המאוחר

מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

אינטל  מסכמת רבעון רביעי של התאוששות ושנה כספית מוצלחת מקודמתה. חברת השבבים הציגה הכנסות בסך של 15.4 ברבעון הרביעי של השנה. בכך היא מכה את תחזיות האנליסטים שחזו הכנסות של 15.14 מיליארד דולר. עם זאת, ההכנסות של החברה בשנת 2023 כולה עמדו על 54.2 מיליארד דולר - ירידה של 14% בהשוואה לשנה הקודמת. 

הרווח למניה עלה ל- 54 סנט, מעל לתחזיות האנליסטים שצפו רווח של 44 סנט למניה. ברבעון המקביל אשתקד, עמדו ההכנסות הרבעוניות על 14 מיליארד דולר בלבד והרווח למניה - 10 סנט בלבד.

אינטל דיווחה על רווח נקי מתואם של 2.3 מיליארד דולר לרבעון הרביעי, נתון חיובי בהשוואה רווח מתואם נקי של 600 מיליון דולר ברבעון המקביל. יחד עם זאת, בראייה שנתית, הרווח הנקי ירד ב- 36% ל- 4.4 מיליארד דולר בלבד. עם זאת, הנתון החיובי יאפשר לעובדי איטל ליהנות גם השנה מבונוס בן 2-3 המחולק לכלל עובדי החברה מדי חודש פברואר.

למרות שאינטל עקפה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות לרבעון, התחזית של החברה לרבעון הראשון של שנת 2024 אכזבה את התחזיות המוקדמות. החברה צופה כי תציג הכנסות  של 13.2-12.2 מיליארד דולר בעוד שהתחזיות עמדו על 14.5 מיליארד דולר.

טסלה פיספסה את התחזיות; הרווח השנתי ירד ב-23% 
הרווחיות של נטפליקס בשיא, אז למה היא רוצה להעלות מחירים דווקא עכשיו? 

כזכור, הרבעון הראשון של השנה החולפת התחיל ברגל שמאל עם הפסד למניה, שעמד על 4 סנט רק לפי שלושה רבעונים.  

בתגובה לדוחות, מניית החברה יורדת בכ-7% בנאסד״ק במסחר המאוחר. מתחילת השנה עלתה מניית החברה ב-3.8%, וסך הכל השלימה בשנה האחרונה עלייה של 67% סך הכל. אינטל נהנית מהנהירה למניות השבבים בחודשים האחרונים, מאמון המשקיעים באסטרטגיה של המנכ״ל פט גלסינגר להפוך אותה לחברה יצרנית עבור חברות שבבים אחרות, ומחזרה לשגרה במכירת מחשבים אישיים - לאחר השנים 2020-2022 שהיו רצופות בזעזועים. אלה כללו הצטיידות פתאומית במיליוני מחשבים עם התפרצות הקורונה, שייתרו עבור רבים את קנייתם של חדשים מיד לאחר מכן.  

הכנסות חטיבת הבינה המלאכותית אכזבו את התחזיות

אינטל הציגה שבבים חדשים שלדבריה מאפשרים העברת יכולות עיבוד בינה מלאכותית משרתים אל תוך המחשבים האישיים, מעבדי ״קור אולטרה״ שהושקו בחודש שעבר. הירידה במכירות אינטל ב-2022 נבעו מירידה בכל הפעילויות שלה, למעט מובילאיי, שמאז התפצלה ממנה. כעת, נראה שההתאוששות אכן קיימת בפעילות המחשבים האישיים אך לא בפעילויות אחרות, דוגמת חטיבת הבינה המלאכותית וחוות השרתים.

הכנסות החטיבה ירדו ל-4 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, בהשוואה ל- 4.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל, נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 4.1 מיליארד דולר. הדבר מעיד על הקושי המתמשך של אינטל להתחרות עם אנבידיה על מעבדי בינה מלאכותית המשובצים בשרתים או בחוות שרתים גדולות. עם זאת, לאינטל תכניות להשקת מעבדי בינה מלאכותית מתקדמים, כמו הגאודי 3, בהתבסס על מרכז הפיתוח הישראל המבוסס על רכישת הבאנה לאבס.

עוד חשפה אינטל בדיווח את מהלכיה לצמצומים וחסכון ארגוני, גם אם לא פירטה עד כמה הדבר השפיע על הוצאותיה. ענקית השבבים ציינה כי הטמיעה את חטיבת המחשוב המואץ והמעבדים הגרפיים בתוך החטיבות הקיימות של המחשוב האישי וחטיבת הבינה המלאכותית וחוות השרתים.

אינטל, שנמצאת בעיצומו של תהליך שינוי ארגוני על מנת להפוך לארגון המייצר עבור חברות שבבים אחרות, הזכירה בדיווח מספר מהלכים שקידמו אותה לכיוון היעד האמור: הכנסות פעילות הייצור שלה עבור חברות אחרות (״פאונדרי״) הכפילו עצמן לקרוב למיליארד דולר בכל שנת 2023 - בכך עקפה חטיבת הפאודרי את מובילאיי בשיעור הצמיחה שלה באינטל כולה. ההכנסות לרבעון עלו ל-291 מיליון דולר, קפיצה של 63% ביחס לרבעון המקביל, נמוך מתחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 343 מיליון דולר ברבעון. ביום רביעי שעבר הודיעה אינטל על פתיחה של מפעל שבבים חדש בניו מקסיקו.

בנוסף, הודיעה החברה על פריצות דרך טכנולוגית בייצור שבבים בטכנולגיות זעירות ובהתקנת מערכות יצור המבוססות על ליתוגרפיה אולטרה-סגולית במפעל באורגון, דבר שאמור לקדם אותה ליצור שבבים בטכנולוגיה של 18 אנגסטרם.