זו המדינה שתקים את נמל החלל הראשון במזרח התיכון

עומאן פרסמה לאחרונה את תוכניותיה להקים את נמל החלל "אטלאק", אשר צפוי להתחיל לפעול כבר בשנת 2030 • העובדה שהמדינה לא סונית ולא שיעית מאפשרת לה לתמרן מבחינה דיפלומטית בתוך העולם המוסלמי הסבוך

נמל חלל בגיאנה הצרפתית / צילום: ap, Stephane Corvaja
נמל חלל בגיאנה הצרפתית / צילום: ap, Stephane Corvaja

עומאן פרסמה לאחרונה את תוכניותיה להקים את נמל החלל המסחרי הראשון במזרח התיכון, "אטלאק". לפי הרשויות במוסקט, הנמל צפוי להתחיל לפעול כבר בשנת 2030.

טורקיה תפרוס מערכות רדאר בסמוך למים הכלכליים של ישראל
90 אלף חיילים: נאט"ו תבצע את תרגיל הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה
דין שמואל אלמס, פרשנות | כך איראן דוחפת את מוחמד בן סלמאן לזרועות נתניהו

נמל החלל מיועד לקום בעיר הנמל דוקאם, בהתאם לתוכניות מנהל התעופה האמריקאי. יו"ר תאגיד החלל העומאני (NASCOM), עזאן אל־סעיד, סיפר לעיתון ה"נשיונאל" כי שלב התכנון והפיתוח יחל בשנה הבאה. "התוכנית היא לנמל חלל גדול שיכול להתאים לכל כלי השיגור, ממיקרו ועד למסלול גדול וטיסה תת־מסלולית", הסביר אל־סעיד. "הנמל יכלול שלושה מתחמי שיגור: אחד לבינוניים עד גדולים, אחד לקטנים עד בינוניים, ואחד למיקרו".

אתגר מרכזי שעומד בפני בכירי מוסקט הן המגבלות שמטילה וושינגטון על יצוא טכנולוגיות, תחת רגולציית ITAR. זו הסיבה שבגינה חברות כמו וירג'ין ובלו אוריג'ין אמנם שקלו להשיק את טיסות התיירות לחלל משכנתה של עומאן, איחוד האמירויות, אבל לבסוף נמנעו. "נפעל להסרת המחסום הזה", הכריז אל־סעיד.

בעומאן מציינים כי נמל החלל בדוקאם יהיה אידיאלי לשיגורים בשל מיקומו בקרבת קו המשווה, באמצעותו תוכל הרקטה לנצל את מהירות הסיבוב של כדור הארץ. נמל החלל היחיד שקרוב לקו המשווה נמצא בגיאנה הצרפתית, אך ברור כי לחברות בין־לאומיות יהיה נוח יותר לשגר מעומאן - ולא מהמדינה מאמריקה הלטינית, בשל מיקומה.

לכן, כבר עם ההצהרה הראשונית על הכוונה להקים נמל חלל בעומאן לפני שנה, חברת Launch Services הבריטית סגרה חוזה עם נאסקום על יצירת תוכניות הנדסיות לנמל החלל. עבור לונדון זו הזדמנות פז לבלום את היתרונות של ארה"ב ורוסיה.

לא סונית ולא שיעית

עומאן רואה בעצמה מדינה רלוונטית להקמת נמל החלל הראשון במזרח התיכון, בין השאר, מעצם היותה המדינה המוסלמית האיבאדית היחידה בעולם. עצם היותה לא סונית ולא שיעית מאפשרת לה לתמרן מבחינה דיפלומטית בתוך העולם המוסלמי הסבוך. המדינה מעוניינת להוות גם בעצמה שחקנית משמעותית בחלל כאשר שר התחבורה, התקשורת וטכנולוגיות המידע, סעיד אל־מוואלי, סיפר כי בכוונת המדינה לשגר לווין לחלל בשנה הבאה.

זכר לימי מסך הברזל, וושינגטון ומוסקבה מפעילות את נמלי החלל הוותיקים ביותר בעולם: נמל החלל קייפ קנברל האמריקאי, ממנו שוגרו אילן רמון ז"ל ותייר החלל איתן סטיבה, הוקם כבר בשנת 1940. כ־15 שנים לאחר מכן, ברית המועצות חנכה את קוסמודרום בייקונור בקזחסטן. מי שצוברת תאוצה בתחום היא סין, שבשנת 2016, למשל, חנכה את נמל החלל וונצ'אנג. מבחינת שיגוריים פרטיים, חברת רוקט לאב אמנם משתמשת בנמל חלל בצפון ניו זילנד, אך מרבית החברות - וירג'ין, ספייס X ובלו אוריג'ין - משתמשות בנמלי חלל מסחריים בארה"ב.