פורטפוליו | ראיון

היזמת שפיתחה כוונת שמבטיחה פגיעה בכדור הראשון, וכבר משמשת את לוחמי צה"ל

"האלגוריתמיקה מאתרת מטרות. לאחר הלחיצה על ההדק המערכת מוציאה כדור בתזמון מושלם, שבו מתכנסות כל המשוואות הבליסטיות", מספרת מייסדת ומנכ"לית סמארט-שוטר על הטכנולוגיה שפיתחה וכבר משמשת את צה"ל וצבאות נוספים בעולם • לאחר שגייסה לפי שווי של 100 מיליון דולר, היא גם מתכננת הנפקה בנאסד"ק • שיחה קצרה עם מיכל מור

מיכל מור, מנכ''לית ומייסדת סמארט שוטר / צילום: מאיה חבקין
מיכל מור, מנכ''לית ומייסדת סמארט שוטר / צילום: מאיה חבקין

מיכל מור (49)

אישי: נשואה + 2, גרים בחיפה
מקצועי: מייסדת ומנכ"לית סמארט-שוטר, מפתחת כוונת "פגיון" לפגיעה מדויקת במטרה בניסיון הראשון

פורטפוליו | המנתח הפלסטי שאיבד את הרגל מירי נ"ט בלבנון 
פורטפוליו | פרצו לי לטלפון ותצפתו לי על הבית"
פורטפוליו | "אף אחד בעולם לא עשה את זה": מנכ"ל התעשייה האווירית מספר איך זה ליירט טיל איראני בחלל

ילדות ומשפחה: נולדתי בחיפה וגדלתי בקריית מוצקין לאבא רואה חשבון ואמא אחות מוסמכת. המגורים בפריפריה לא מציעים הרבה אפשרויות על השולחן, אבל אף פעם לא הרגשתי בנוח עם עמידה במקום, מגיל צעיר היה לי דחף חזק להתקדם.

צבא ולימודים: הייתי מאבחנת ומראיינת פסיכוטכנית ובהמשך גם מדריכה. על סמך פגישה אחת עם צעירים בני 16 הייתי צריכה להחליט אם הם יהיו חיילים קרביים. יש אחריות גדולה בהחלטה כזו, שעשויה להשפיע על חייהם עד סוף שירות המילואים. לאחר השירות למדתי לתואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה ואחריו לתואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית בטכניון. שם למדתי הנדסת אנוש, על הגורם האנושי בסביבות ממוכנות.

רפא"ל: במסגרת התואר השני הנחיתי עבודות גמר של מהנדסים, וכמה מהם שכנעו אותי להצטרף לרפא"ל. התפקיד הראשון שלי שם, ב־1999, היה להוביל צוות פיתוח בחטיבת הטילים בכל הקשור להנדסת אנוש ופסיכולוגיה קוגניטיבית. עבדתי כמעט שמונה שנים בחברה - מקום עבודה מרתק, עם דנ"א ציוני וערכי מוסר גבוהים.

המעבר ליזמות: בשלב מסוים התעורר אצלי הצורך להתנסות בסביבה חדשה ובתחומי אחריות חדשים. עזבתי את רפא"ל עם מהנדס תוכנה שעבד איתי שם, אבשלום ארליך. בתחילה עברנו לסטארט־אפ בתחום הדפוס, זה פתח אותי לעולמות חדשים של מוצר ושיווק אחרי שנים שבהן התרכזתי רק בתחום הפיתוח. אבל בסופו של דבר החלטנו להקים סטארט־אפ משלנו. כך, בשיתוף עם ד"ר אברהם מזור, לשעבר בכיר ברפא"ל, נוסדה סמארט־שוטר ב־2011.

סמארט-שוטר: טכנולוגיית SMASH שפיתחנו מאפשרת יכולת פגיעה במטרות קרקעיות ואוויריות, סטטיות ונעות, בלי תלות ברמת הכשירות והניסיון של המשתמש. האלגוריתמיקה מאתרת מטרות ומאפשרת ללוחם לבחור במטרה הרצויה. המערכת ננעלת עליה ולאחר הלחיצה על ההדק מוציאה כדור בתזמון מושלם שבו מתכנסות כל המשוואות הבליסטיות. הדיוק אולטימטיבי, בכדור הראשון. ניתן לפגוע במטרה גם מ-300-200 מטר.

מוצר הדגל: כוונת "פגיון" שלנו הוכחה כיעילה ביותר נגד רחפנים תוקפים. אם עד המלחמה הנוכחית היא סופקה רק לרובאים בסדיר, הרי שמיד לאחר 7 באוקטובר הרחבנו את האספקה גם לחיילי המילואים. גדוד 51 הסדיר של גולני הוריד שבעה רחפנים בשבעה כדורים. הסוללה מספיקה לקרב של 72 שעות, וכל רובאי מצויד בשתיים־שלוש סוללות גיבוי. ​

לא לכל צבא: אנחנו מתמקדים בצבאות שמעריכים טכנולוגיה מתקדמת ושחשוב להם להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. בשלב זה מדובר, מלבד צה"ל, על ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צבאות נוספים באירופה וחיל הים ההודי.

גיוסים: גיוס ההון האחרון בוצע ב־2019 לפי שווי של 100 מיליון דולר. התחלנו עם משקיעים פרטיים ציונים מחו"ל, חלקם הגדול מקנדה וארה"ב. בהמשך הצטרפו המשקיעים המוסדיים שלנו: הפניקס, אלטשולר שחם והכשרה ביטוח. הנפקה היא כלי נהדר להמשיך לגדול. יש לנו כיום 80 עובדים ומשרדים בארץ ובחו"ל, אבל ברור לנו שכדי לגדול בארה"ב, באירופה ובמזרח הרחוק נצטרך עוד כסף. נרצה להנפיק גם בתל אביב וגם בנאסד"ק.

תעשייה גברית: אני עובדת בתעשייה הכי גברית שיש. רוב הבכירים בתחום הזה הם גברים שמכירים את מי שצריך להכיר מהשירות הצבאי. לא עשיתי איתם טירונות וגם לא מילואים, אבל בניתי מולם אמון, הם יודעים שאני יכולה לתת להם מענה. אין תחליף להבאת ערך. ברגע שאנחנו פותרים בעיה אמיתית, המערכות שלנו אמינות ואנחנו זמינים לפידבקים - היותי אישה כבר לא עניין. גם סמנכ"לית המוצר שלי שעובדת מול צה"ל לא הייתה לוחמת בגולני או בקומנדו, אבל היא מובילה פתרון ודרך מנצחים.

אגו: תחום הקליעה מאוד קפוץ. במטווחים מדברים על הזמן על נשימות ועל אחיזת הנשק, ופתאום אני באה ופוגעת בול במטרה, מ־300 מטר, בכל כדור. זה משהו שאנשים שם לא מוכנים לו. אפילו להראות את זה היה קשה בהתחלה, כי זה תחום שיש בו הרבה אגו.

מבט לעתיד: אני רוצה להפוך את הטכנולוגיה של סמארט־שוטר לסטנדרט בצבאות הכי מתקדמים בעולם, לחבר את חיילי החי"ר לעולמות הטכנולוגיים שאני מכירה. ברמה האישית אני שואפת לפעול לשיפור החברה הישראלית, לקרב אותה למה שהיא צריכה להיות.