ביטקוין | ניתוח

"קנה בשמועה, מכור בידיעה": מאחורי צניחת הביטקוין בסוף השבוע

עם פתיחת קרנות הסל על מטבע הקריפטו המרכזי, הזדרזו משקיעים קיימים לממש רווחים • וגם: האם יש היגיון להחזיק במטבע או בקרנות הסל עליו?

צילומים: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
צילומים: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

יום רביעי האחרון בישר על ניצחון של חובבי הביטקוין על המערכת הממוסדת של וול סטריט. גארי גנסלר, יו"ר רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), נאלץ לאשר לבתי ההשקעות להקים קרנות סל שעוקבות אחר המטבע המרכזי בשוק הקריפטו. הוא עשה זאת כמי שכפאו שד ורק לאחר שנדחק לפינה, אחרי שבית משפט לערעורים אילץ אותו למעשה לפעול כך. ביום שני, רגע לפני כן, הוא פרסם בעמוד הטוויטר שלו את הנימוקים מדוע המשקיעים צריכים להיזהר מהביטקוין. עם פרסום האישור, הוא פרסם מכתב נוסף ובו הזהיר מ"הונאה" ואמר שהרשות תמשיך לפקח. 

היסטוריה בוול סטריט: רשות ניירות ערך האמריקאית אישרה השקעה ישירה בביטקוין. כך זה יעבוד
● 15 שנים לביטקוין: ה​מטבע זינק ב־156% השנה, והאנליסטים מעריכים שזו רק ההתחלה

אלא שההתלהבות מאישור קרנות הסל (11 במספר, לפי שעה), אשר הוביל לביקושים גדולים למטבע הדיגיטלי, לא עשה טוב למחיר הביטקוין עצמו. ביום חמישי בבוקר המטבע אומנם עוד הספיק לעלות לרמה של כ־49 אלף דולר - רמת שיא מאז דצמבר 2021 (עדיין רחוק משיא כל הזמנים של כ־69 אלף דולר למטבע), אך לאחר מכך הוא איבד כ־14% מערכו ובתחילת השבוע הנוכחי עמד שערו על קצת פחות מ־43 אלף דולר. 

מדובר ככל הנראה במקרה קלאסי של "קנה בשמועה ומכור בידיעה"; הביטקוין עלה בקרוב ל־60% מתחילת חודש אוקטובר, ובעוד 7% מתחילת השבוע שעבר בציפייה לאישור פתיחת קרנות הסל. משהתקבל האישור מכרו משקיעים שכבר החזיקו במטבע, ומימשו רווחים. בשני ימי המסחר הראשונים נרשמה בקרנות הסל על הביטקוין תנועה ערה, כאשר הקונים והמוכרים החליפו ביניהם סך של 7.7 מיליארד דולר (כ־4.6 מיליארד ביום חמישי והשאר ביום שישי). 

 

נציין כי כיאה למוצר השקעה ספקולטיבי, נפילה חדה בשיעור דו־ספרתי היא כמעט עניין שבשגרה בביטקוין. אם יש מי שמדמה את שוק המניות לרכבת הרים, הרי שהביטקוין על אחת כמה וכמה: במשך חצי שנה מאוגוסט 2020 ועד אפריל 2021, הביטקוין טס ב־480%, ואז בתוך חודשיים איבד כמעט 50% מערכו. אחר כך המחיר הוכפל שוב עד נובמבר2021, התרסק ב־75% עד שלהי 2022, ומהשפל ההוא זינק ב־180%.

גם הדעות לא תמימות לגביו. לצד משקיעים הבטוחים שהביטקוין הוא "הדבר הגדול הבא" בשווקים הפיננסיים, מטבע שהולך לשנות את העולם, ישנם לא מעטים שסולדים ממנו, עד כדי אמירות שהוא מהווה סכנה לאנושות (מאפשר מימון פשעים כמו טרור, זנות וסמים). ויש כאלה שפשוט לא מבינים מה הערך שלו, שכן הוא אינו מייצר רווחים מפעילותו, לא משלם דיבידנדים, וגם לא מגן מאינפלציה.

"הדינוזאורים" מזהירים

המשקיעים הגדולים בעולם, "הדינוזאורים" של וול סטריט, מתרחקים מהביטקוין ומזהירים מפניו. לא חסרות התבטאויות בגנותו מצידם של אנשים כמו ג'יימי דיימון, מנכ"ל בנק ג'יי. פי מורגן, שכינה את המטבע "הונאה ובועה חמורה יותר מפקעות הצבעונים בהולנד במאה ה־17", הבועה שנחשבת הראשונה בעולם המודרני, או וורן באפט ואחרים.

גם לארי פינק, מנכ"ל בלקרוק, מנהלת הנכסים הגדולה בעולם, שהנפיקה קרן סל על הביטקוין בשבוע שעבר, טען בעבר כי מדובר בשיטה להלבנת כספים. אבל אם אפשר להרוויח מהטרנד באמצעות עמלות - בלקרוק לא תישאר מאחור. גם פידלטי פתחו קרן כזו, וגם ARK, כאשר מנהלת הקרן, קת'י ווד, ממשיכה לפזר תחזיות אופטימיות במיוחד ואומרת כי מחירו של הביטקוין יגיע גם ל־1.5 מיליון דולר עד שנת 2030.

החזקה מזערית - נזק קטן

מי שבינתיים ממשיכה להתנגד לביטקוין ואף הצהירה שאין לה תוכנית להנפיק קרן סל על המטבע הדיגיטלי, היא ענקית ההשקעות ואנגארד, שטוענת כי "המוצרים הללו אינם מתיישבים עם התמקדות בסוגי נכסים כגון מניות ואג"ח, שוואנגארד רואה בהם אבני היסוד של תיק השקעות מאוזן היטב לטווח ארוך".

בתווך נמצאים משקיעים פרטיים ששואלים את עצמם האם יש היגיון בחשיפה מסוימת לביטקוין, שהפכה לקלה יותר בעקבות פתיחת הקרנות. בשוק יש מי שמאמצים גישה של פשרה ואומרים כך: אם יש לכם כסף שאתם יכולים להפסיד לגמרי, אולי כדאי להיות חשופים במידה מסוימת לביטקוין ולשוק הקריפטו בכלל בהיקף קטן מאוד מהתיק (למשל כ־1% או פחות). כך, אם הביטקוין יצליח וימשיך לזנק לשמיים, גם המשקיע הקטן ייהנה מכך. מנגד, אם הביטקוין ייפול, הנזק יהיה קטן.