חות'ים | שאלות ותשובות

״מחיר כבד״: החות׳ים מאיימים להגיב על המתקפה נגדם. כך היא התבצעה

הקואלציה המערבית בראשות ארה״ב ביצעה הלילה תקיפה נרחבת נגד מטרות של החות׳ים בעקבות המצור הימי • איך נערכה התקיפה, מה חשבה עליה סעודיה ומה צפויה להיות התגובה? • גלובס עושה סדר

חות'ים בתימן / צילום: Associated Press, Hani Mohammed
חות'ים בתימן / צילום: Associated Press, Hani Mohammed

מי השתתף במתקפה נגד החות'ים?

כוחות הצי של ארה"ב ושל בריטניה תקפו בסיוע אוסטרליה, קנדה, הולנד ובחריין.

מה הותקף?

הכוחות תקפו אתרי רדאר, מערכות הגנה אווירית ומחסני כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים. האמריקאים השתמשו בכ-15 מטוסי F-18 שהמריאו מנושאת המטוסים דוויט אייזנהאואר. במתקפה הוטלו יותר מ-100 טילים מונחים שבאמצעותם הותקפו יותר מ-60 מטרות ב-16 בסיסים של החות'ים.

המדינה שסיפקה נשק למחבלים, כרתה ברית עם האיראנים ומפעילה לחץ על ישראל 
מאמצי המלחמה של אוקראינה תקועים. הכישלון ההירואי הזה בשדה הקרב מראה למה 

באילו אמצעים השתתפו?

האמריקאים והבריטים תקפו באמצעות מספר ספינות, צוללות ומטוסי קרב.

האם מדינות המפרץ נטלו חלק?

המדינה המפרצית היחידה שנטלה חלק פעיל עד עתה בקואליציה וגם במתקפה זו בחריין. אולם, דווח כי מדינות באזור כמו ערב הסעודית אישרו לכוחות הקואליציה להשתמש במרחב האווירי שלהן.

כמה פעמים תקפו החות'ים?

מאז ה-17 באוקטובר, ביצעו החות'ים 27 מתקפות על אוניות סוחר. ב-19 בנובמבר הם חטפו את אוניית הגלנוע ( Ro-Ro ) "גלקסי לידר" שבבעלות חברת "ריי" של רמי אונגר. שלשום, התרחשה המתקפה שלפי מומחים היא הרחבה ביותר נגד אוניות סוחר אי פעם, שבה ארה"ב יירטה 18 כלי טיס, שני טילי שיוט וטיל בליסטי של החות'ים.

מהם הנזקים הכלכליים מהמתקפות?

פעילות הנמלים בישראל נפגעה מאוד מפעילות החות'ים, אך מי שנפגעת אף יותר היא מצרים, שרכיב תעלת סואץ מהווה כ-2% מהתמ"ג שלה. בהשפעת החות'ים, הסחר בתעלת סואץ צנח ב-25% ומעבר המכולות ב-33% במחצית השנייה של דצמבר. כך דיווחה קרן המטבע הבינלאומית. מקצב מעברים כולל של יותר מ-70 ביום במחצית הראשונה של החודש, המספר ירד בשבוע האחרון של החודש עד לכדי ממוצע של כ-56.5 כלי שיט. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שיעור הירידה במחצית השנייה של החודש עומד על כ-17%.

מה המצב של ענקיות הספנות?

כפי שנחשף השבוע בגלובס, קוסקו הסינית, שמפעילה כ-11% מהסחר במכולות העולמי, הפכה לחברה הראשונה מבין חמשת הגדולות בעולם שאינה מגיעה לישראל. היא עשתה זאת ללא הודעה רשמית, עצם אי המתקפות החות'יות נגדה בשל יחסי סין-איראן, והיותה חברה ממשלתית סינית - מה שמבהיר כי מדובר בהחלטה של בייג'ין. מנגד, מארסק שחולשת על כמעט 15% מהסחר העולמי במכולות הספיקה להפסיק את השיט בים האדום, לחזור ולבטל שוב - כשראתה כי אוניות שלה ממשיכות לספוג מתקפות למרות נוכחות כוחות בינלאומיים.

מה מסרו כוחות הקואליציה לאחר המתקפה?

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הוא שהנחה על "המתקפה המוצלחת נגד יעדים בתימן שהחות'ים משתמשים בהם לפגיעה בחופש השיט". מפקד פיקוד מרכז האמריקאי, אריק קורילה, מסר: "אנחנו רואים בחמושים החות'ים והמממנים האיראנים שפוגעים ביציבות אחראים להתקפות הבלתי חוקיות וחסרות ההבנה על ספינות בינלאומיות שהשפיעו על 55 מדינות, כולל ארה"ב. הם יישאו באחריות על הפעולות הבלתי חוקיות והמסוכנות שלהם".

כיצד הקואליציה נערכת להמשך?

מערכות ההגנה האווירית במרחב הועלו לרמת הכוננות הגבוהה ביותר. מעבר לכך, האמריקאים דאגו להעביר מסר כי הכוחות מוכנים לתקוף שוב, במידת הצורך.

איך הגיבו החות'ים?

"אין ספק כי לונדון ווושינגטון יצטרכו להתכונן למחיר כבד", איים הבכיר החות'י, חוסיין אל-עזי. בה בעת, דווח על ניסיון של החות'ים לפגוע בספינות מלחמה אמריקאיות באמצעות טילי שיוט.

דובר החות'ים, מוחמד עבד אל-סלאם, אמר כי "המתקפות על אוניות ישראליות או כאלו ששטות לנמלי ישראל יימשכו".

מהי תגובת איראן ורוסיה?

רוסיה מיהרה להודיע כי היא מבקשת לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם כדי לדון במתקפה. בד בבד, ממשרד החוץ האיראני נמסר: "אנחנו מגנים את ההתקפות על החות'ים ורואים בהן הפרה של ריבונות תימן".