החידושים המסקרנים שכדאי להכיר: סיקור מיוחד מתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם

משקפיים שמתאימים את עצמם, תיק תנור נייד, זריקה בלי מחט ו"נזר" לשליטה באמצעות המחשבה • גלובס מציג פיתוחים נבחרים מתערוכת הטכנולוגיה הגדולה ביותר בעולם, CES

רובוט מסייע אישי של LG, תיק תנור/מקרר נייד של WillTex WillCook, משקפי ראייה וקריאה של Vixion / צילום: יח''צ
רובוט מסייע אישי של LG, תיק תנור/מקרר נייד של WillTex WillCook, משקפי ראייה וקריאה של Vixion / צילום: יח''צ

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

תערוכת הטכנולוגיה הגדולה ביותר בעולם, CES, מתקיימת בימים אלו בלאס וגאס ומציינת 100 שנה לקיומה. למשך מספר ימים, יותר מ-4,000 חברות מציגות את הטכנולוגיות החדשות שלהן, ובהן 1,200 סטארט-אפים. גם לישראל יש נציגות בכנס, אם כי פחות מבדרך כלל, בשל המלחמה מול ארגון הטרור חמאס.

2024 מתחילה בפיטורים בהייטק הישראלי. האם אנו לקראת גל משמעותי חדש? 
האתגר הסיני החדש של אנבידיה: לקוחות לא רוצים את השבבים הפשוטים שלה

במהלך הכנס מציגות החברות את מרכולתן החדשנית לעיני 130 אלף משתתפים מרחבי העולם ועיתונאים רבים. הנה כמה מהטכנולוגיות המעניינות שראינו שם השנה.

LG: עוזר ביתי מבוסס AI

בחברת LG הכריזו על רובוט מסייע אישי מבוסס בינה מלאכותית לניהול סביבת הבית החכם. הרובוט יכול לנוע בתוך הבית, לתקשר עם מכשירים חכמים אחרים ולנהל שיחות מורכבות.

בשונה ממכשירי "האב" ששולטים על מוצרים חכמים אחרים בבית, כאן מדובר ברובוט שנע ברחבי הבית ומדבר עם הדיירים. בחברה מציינים שהרובוט יודע לזהות את הרגשות של הדייר כשהוא חוזר הביתה, ומגיב בהתאם לכך - לדוגמה, השמעת מוזיקה מרגיעה אחרי יום לחוץ.

לעוזר החכם ישנה טכנולוגיית נהיגה אוטונומית עם גלגלים דמויי רגליים, הוא יכול לייצר אינטראקציה מילולית עם משתמשים, ואף להביע רגשות באמצעות תנועות על ידי מפרק הרגליים. מעבר לשיח האנושי, בזכות המצלמה וניתוח המידע ב-AI, הוא יכול להוות מכשיר מעקב אחר חיות או לתפקד כמאבטח - משמע, לעבור בבית ולתת התרעה אם מתגלה פעילות חריגה כמו חלון פתוח או אורות דולקים.

ViXion01: משקפיים מותאמים

חברת Vixion מטוקיו הציגה את ViXion01 - משקפי ראייה וקריאה עם חיישן שמודד את האובייקט שעליו מסתכלים, ומשנה באופן מיידי את צורת העדשה ואת העובי שלה, כדי לעזור להתאים את המיקוד בראייה. בחברה מציינים כי עד שנת 2050 תגיע אוכלוסיית העולם ל-10 מיליארד אנשים, ועל פי ההערכות 5 מיליארד מתוכם יחוו קוצר ראייה, כשמיליארד עומדים בפני הסכנה של קוצר ראייה גבוה.

החברה מציינת שמדובר במשקפי ראייה לרחוק וקריאה במוצר אחד, שיודע לבצע פוקוס אוטומטי. זאת באמצעות שינוי הקימור של העדשות בהתבסס המרחק לאובייקט, מה שמאפשר להעביר את המיקוד בין אובייקטים קרובים ורחוקים.

למעשה, כל שנדרש הוא הגדרה ראשונית ידנית או דרך אפליקציה, ומאותה נקודה המשקפיים פועלים לבד. בגלל שתהליך הכיול וההגדרה מהיר ופשוט, אפשר לשתף אותו בין בני משפחה וחברים, והוא לא רק לאדם בודד.

מחיר המשקפיים עומד על 700 דולר, והחברה הגיעה לכנס כדי למצוא שותף מקומי לשיווק בינלאומי, כשמטרתה היא להיכנס לארה"ב בתוך שנתיים. השלב הבא יהיה משקפיים עם עדשה יותר גדולה, כמו במשקפי שמש - כדי לחסום קרני אור.

Anura: מעקב בריאותי ב-30 שניות

חברת Nuralogix הציגה בתערוכה את האפליקציה המקיפה שלה לניטור מדדי בריאות ואיכות חיים בשם Anura, שמתלבשת על מראה חכמה. האפליקציה משתמשת במצלמה במכשיר הנייד לצילום סרטון קצר כדי להעריך את המצב הבריאותי הכללי על סמך זרימת הדם בפנים, ומספקת מדידות רפואיות שנאספו מווידאו קצר.

לפי החברה, באמצעות מנוע Affective AI (אותו הם מכנים DeepAffex) ניתן לזהות תוך 30 שניות כ-100 פרמטרים רפואיים ולנטר אותם - קצב לב, נשימה, לחץ דם, פעימות לב לא סדירות, חרדה, מתח נפשי, גיל עור הפנים, סיכון לשבץ, סיכון להתקף לב ועוד. בחברה כמובן מדגישים כי המוצר אינו תחליף לבדיקה רפואית של איש מקצוע, אלא נועד לשפר את המודעות לבריאות הכללית של האדם.

WillCook: תיק תנור/מקרר נייד

חברת WillTex WillCook הציגה במתחם ייעודי של סטארט-אפים מיפן את תיק החימום והקירור העצמי שלה. מדובר במערכת מיוחד שפועלת על ידי סוללה נטענת שמייצרת חום, ופועלת למשך 9 שעות כשיש סוללה מלאה.

בחברה מתהדרים כי ניתן לחמם מזון ל-80 מעלות בתוך 5 דקות בלבד. בשיא, התיק יכול להגיע עד 250 מעלות צלזיוס. לצד זאת, התיק יודע לשמור על משקאות קרירים למשך 2-3 שעות. לפי החברה, ניתן לכבס את התיק כמו בד רגיל, והחלק הפנימי עמיד בפני מים ושמן. המוצר עדיין לא נמכר מחוץ ליפן, אך מחירו צפוי לעמוד על כ-200 דולר כשישוחרר לעולם.

Brain Waves: שליטה בעזרת המחשבה

החברה האיטלקית Brain Waves הציגה מכשיר שמתלבש כמו נזר על הראש, ומאפשר לשלוט על מוצרים טכנולוגיים בעזרת הפעילות החשמלית במוח. בדמו שהציגו לעיתונאים הודגמה שליטה בתנועה של רחפן באוויר, וניתן היה להתנסות במוצר ולשלוט בעכבר מחשב של מחשב נייד.

המכשיר למעשה ממפה את הפעילות המוחית, ומנטר את הפעילות החשמלית במוח (על ידי הצמדת אלקטרודות לקרקפת), ובעזרת תנועות הראש והעיניים (כמו מצמוץ) אפשר לשלוט על המוצרים הטכנולוגיים. מדובר במכשיר שהוא עדיין בוסרי ולא עובד ב-100%, אך לטענת החברה זה בגלל שאולם התצוגה היה גדול מדי ועמוס בקישוריות.

FlowBeams: זריקה בלי מחט

במתחם של הולנד, חברת FlowBeams הציגה פיתוח טכנולוגי של הזרקה בלי מחט, מה שיכול לסייע לכאלו שמפחדים ממחטים. הפיתוח נראה כמו מכשיר למדידת חום, הכולל מתקן להנחה על העור והחדרת הזריקה, כאמור בלי מחט. לפי החברה, במקום להשתמש מדי יום ב-44 מיליון מחטים בממוצע, ניתן לבחור במכשיר שלהם, שמשתמש בלייזר כדי למקד את אספקת הנוזל לשכבות העור השטחיות.

ORo: חברו הטוב של הכלב

חברת Ogmen Robotics הכריזה בתערוכה על ORo, רובוט שאמור להוות חברו הטוב ביותר והעוזר האישי של הכלב. מדובר ברובוט בעל יכולות אינטראקציה עם חיית המחמד כדי לשפר את רווחתה והטיפול בה. לדברי החברה, הרובוט יודע לנתח תפיסה חכמה יותר למודעות רגשית, חברתית ומרחבית - לדוגמה, הרובוט יודע לגרות כלבים פיזית ורגשית עם פעילויות אוטומטיות, וגם יכול לזהות סימני חרדה ולטפל בכך - עם השמעת מוזיקה מרגיעה.

לצד זאת, הרובוט יודע לנווט בתוך הבית עם מצלמה מתקדמת ומערכת מיפוי מבוססת LiDAR, ויודע להשאיר את הכלב בפעילות לאורך היום - כמו משחק בסגנון זריקת כדור.

המערכת מאפשרת גם חיבור מרחוק, כדי לראות מה קורה עם הכלב. לא רק זאת, לרובוט יש גם מערכת האכלה חכמה שעוקבת אחרי הרגלי התזונה של הכלב, ויודעת להבטיח תזונה מאוזנת. לצד זאת, המערכת יודעת לעקוב אחרי בריאותו של ההולך על ארבע, כמו היסטוריית חיסונים ורישוי - ובתוך כך לספק לו תרופות נדרשות. הרובוט צפוי להגיע לצרכנים שירכשו בחודש אפריל הקרוב, בעלות של 800 דולר לפי אתר החברה.

The Sphere: אולם מופעים מעולם אחר

אמנם לא מדובר בחברה שמציגה במיוחד ב-CES, אבל היא מציעה חוויה טכנולוגית בלאס וגאס. מדובר ב-The Sphere, או "הספירה" בעברית, אולם כדורי מיוחד שנבנה ביותר מ-2 מיליארד דולר ושאפשר לצפות בו בסרטים ובהופעות מיוחדות.

כשנוחתים בווגאס, וגם בהרבה נקודות לאורך הסטריפ, אפשר לראות כדור מואר שמחליף אנימציות ומושך את תשומת לב בשל 1.2 מיליון נורות חיצוניות - כאשר המבנה כולו מגיע לגובה של מעל ל-100 מטרים.

מדוע הפיתוח הזה מוזכר בכתבה? מדובר בשטח מסך בצורת כדורים, הכולל 580 אלף רגל רבוע של נורות LED - מה שיוצר תחושה אמיתית של אור יום וחוויה אימרסיבית במיוחד. באולם יש 160 אלף רמקולים כדי לתת את חווית הסאונד המקסימלית. לפי החברה, אפשר להכניס את כל פסל החירות לתוך האולם.

ההופעה הפופולרית שהתקיימה כאן היא של להקת U2, אז המסכים הציגו אנימציות מיוחדות שליוו את ההופעה, ויש גם סרטים מיוחדים שנוצרו או הותאמו במיוחד עבור המסכים האלו. בחוויה שלנו צפינו בסרט שמדבר על קיימות ומעבר לכוכבי לכת אחרים, וכשעל המסך הוצגו נופים, טבע ובניינים, היה אפשר להרגיש כאילו נמצאים ממש שם. החיות כמו קופצות מהמסך למושבים, כשקר יש רוח, וכשיש שמש, האור בוהק. תחושה מציאותית לחלוטין, גם אם התוכן עצמו היה פחות מוצלח.

Saft-Vest: הגנה מפני נפילות לקשישים

חברת Davenport SAF-T Systems הכריזה על וסט חכם קל שנועד לספק שמירה 360 מעלות נגד נפילת קשישים. בחברה מהדהדים את נתוני ה-CDC, ומספרים כי בשנת 2020 מעל ל-35 אלף אמריקאים קשישים מתו כתוצאה מנפילות. לכן, הם פיתחו וסט מיוחד שיכול לזהות בעזרת חיישנים כשהקשיש או הקשישה נופלים, ולפתוח במהירות כריות אוויר לכל אורך הבגד, כדי לוודא שאין פגיעות בירך או במפרקת. החברה נמצאת כרגע בשלב גיוסי כסף, והיא מעריכה כי המוצר יעלה 500 דולר.

השורה התחתונה: חדשנות מעבר לפינה

תערוכת CES מתקיימת לכל אורך הסטריפ בלאס וגאס, וחברות רבות מציגות במתחמים מיוחדים ואף בחדרי מלון את המוצרים והטכנולוגיות שלהן. המוניטין האמיתי של הכנס נובע מכמות הפיתוחים והחדשנות האמיתית, עד כדי כך שקשה לכסות אפילו שבריר מהכנס.

כאן הבאנו בשורות מחברות שהצליחו להתעלות על האחרות, ואולי אפילו יצליחו להניע שינוי אמיתי בתעשייה שבה הן פועלות. צריך לומר שלא מעט חברות מציגות בתערוכות האלו ואחרי מספר שנים נעלמות, ולעומת זאת, יש כאלו שהופכות למצליחות במיוחד. החדשנות נמצאת מעבר לפינה, ועל חברות ותעשיות שלמות להסתכל איך הן יכולות לשפר את עצמן, בשילוב בינה מלאכותית, מדיה וטכנולוגיות נוספות.

גילוי מלא: הכתב היה אורח CTA, הגוף המנהל של תערוכת CES