עם 38 אלף חיילים: התשובה האיראנית לקואליציה נגד החות'ים

באיראן ידעו שמדובר רק בעניין של זמן עד שארה"ב תתקוף בתימן, ולכן כבר בשבוע שעבר העביר המשטר האיראני את המשחתת "אלבורז" לים האדום • ד"ר מאיר ג'בדנפר: "משטר חמינאי יודע שביידן לא רוצה מלחמה ישירה, אז מבחינתם אין סיכוי רב שהאמריקאים יירו על המשחתת שלהם" • כך נראה הכוח הימי האיראני

הספינה האיראנית Alborz / צילום: By Fars Media Corporation, wikimedia
הספינה האיראנית Alborz / צילום: By Fars Media Corporation, wikimedia

כוחות הקואליציה להגנת השיט בים האדום נקטו יוזמה נגד החות'ים, לראשונה, במתקפה שביצעו אתמול (ו') לפנות בוקר. אולם, הציפייה למתקפה הזו הייתה כה ברורה, שכבר לפני כשבוע הספיקו האיראנים להציב משחתת נוספת בשם "אלבורז", בים האדום - לצד הספינה "בושהר" שכבר מוצבת בו.

שאלות ותשובות | ״מחיר כבד״: החות'ים מאיימים להגיב על המתקפה נגדם. כך היא התבצעה 
המתקפה הלילית: משפט אחד שהושמט מהודעת הבית הלבן מגלה מה באמת רוצה ארה"ב 

מהלך זה עשוי ללמד כי בניגוד לעמדת איראן בתחילת רצף התקריות בים האדום, הם כבר לא ממש מנסים להרחיק את עצמם מהחזית הימית - אפילו לא תדמיתית. בזמן שאלבורז עברה את באב אל־מנדב, שר החוץ האיראני אמיר עבדלליהאן אירח את דובר החות'ים והממונה הבכיר על תחום המו"מ, מוחמד עבד אל־סלאם. "אני מודה לחות'ים על עמידתם החזקה והסמכותית לצד העם הפלסטיני", אמר עבדלליהאן. עבד אל־סלאם השיב לו: "אנחנו מודים לאיראן על תמיכתה הפוליטית המתמשכת בחזית ההתנגדות".

"המשטר באיראן שלח את המשחתת אלבורז כדי להגיד לחות'ים שהם לא לבד", אומר לגלובס ד"ר מאיר ג'בדנפר, מרצה לאיראן בבית ספר לאודר לממשל ועמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור ,(ICT) אוניברסיטת רייכמן. "איראן לא משאירה את בני הברית שלה לבדם. משטר חמינאי יודע שביידן לא רוצה מלחמה ישירה, אז מבחינתם אין סיכוי רב שהאמריקאים יירו על המשחתת שלהם. הם גם לא הולכים להתחיל קרב עם האמריקאים וספינות ממדינות אחרות".

הגנה על חודיידה - בסיס הפעילות החות'י

בעוד שבמערב מאמינים כי שליחת המשחתת לים האדום נועדה להגביר את החששות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכניסה למלחמה כוללת במזרח התיכון בשנת בחירות, בטהרן מצדיקים את החצייה הבלתי שגרתית של אלבורז אל הים האדום בכך ש"אוניות מלחמה איראניות פועלות בים הפתוח לשמירה על קווי השיט, מאבק נגד פיראטים ומשימות נוספות".

לא מן הנמנע כי ההתמקדות של אלבורז, במקרה של תקיפה מערבית נגד החות'ים, יהיה בראש ובראשונה להגן על עיר הנמל האסטרטגית, חודיידה, שהיוותה את אחד מארבעת יעדי תקיפות הקואליציה. זאת, לצד טאיז, צנעא וצעדה. את חודיידה כבשו החות'ים במלחמת האזרחים, ומאז הפכה לסמל. במהלך המלחמה הם היו קרובים לאבד אותה לאיחוד האמירויות ולשותפיה, מועצת המעבר הדרומית, אך הפסקת אש אילצה אותם לסגת.

חודיידה היא בסיס הפעילות של הכוחות הימיים החות'יים. אם היא תיפגע באופן אנוש, אף מבלי להיכבש - החות'ים ייוותרו בעיקר עם איום טילים ומל"טים נגד ספינות. ובים האדום, ההבדל בין הסכנה לפגיעה מטילים וכלי טיס לבין הסכנה מחטיפה הוא מהותי.

"האיראנים מודאגים שהקואליציה הבינלאומית נגד החות'ים תוכל לפגוע ביכולת שלהם. יותר מכל, קואליציה נגד בני ברית של איראן היום בתימן יכולה לקבוע את התקדים עבור מיליציות אחרות של איראן במזרח התיכון מחר", אומר ד"ר ג'בדנפר.

הכוח האיראני: 55 אלף מתנדבים ו-38 אלף חיילים

איראן מחזיקה בשני כוחות ימיים שונים: הצי האיראני שמשויך לצבא איראן, והצי של משמרות המהפכה שפועל תחת מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, שחטף ביום חמישי האחרון את מכלית הנפט "סנט ניקולס" בסמוך למיצר הורמוז.

לכל אחד מהכוחות הללו תחומי אחריות שונים. הצי של איראן אמון על הים הכספי ומפרץ עומאן, קרי הים הפתוח. בעוד הצי של משמרות המהפכה אחראי על שליטה במפרץ הפרסי ובמיצר הורמוז, שדרכו עוברים כ־30% מכלל הסחר העולמי בנפט. לכן, כל כניסת כוחות ימיים משמעותית של האמריקאים למפרץ, מלווה בפרובוקציות איראניות.

בניסיון להרחיב את השורות, משמרות המהפכה הקימו לאחרונה את הבסיג' הימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים. "ימאים מקומיים יורשו לבצע משימות על סירות חמושות בטילים", אמר מפקד הצי של משמרות המהפכה, עלירזא טנגסירי. "הבסיג' הימי יכלול גם ספינות גדולות שיכולות לשוט עד טנזניה".

על אף הבידול בין הציים האיראניים "על הנייר", המטרה של שניהם היא לסייע לקידום האינטרסים של המשטר. זו הסיבה שטהרן מממנת משכורות ל־18 אלף חיילים בצי האיראני ולכ־20 אלף נוספים בצי של משמרות המהפכה.

אמצעי הצי האיראני: אוניות סוחר המשמשות לריגול

האמצעים של הציים האיראניים מותאמים למשימותיהם, כשעיקר הכוחות הימיים של משמרות המהפכה מתבססים על סירות מהירות עבור הביטחון השוטף במפרץ הפרסי.

לצד זאת, מפעיל הצי של צבא איראן שלוש צוללות תקיפה, וכ־15 צוללות ננס, משחתות ונחתות. מי שככל הנראה מסייעת למספנות האיראניות בידע בבניית הספינות היא קוריאה הצפונית.

משמרות המהפכה מפעילים גם מערך של אוניות סוחר תמימות למראה, שבתוכן הן ספינות איסוף מודיעין לכל דבר ועניין. את שימוש האוניות סוחר אלה אפשר לראות בחטיפת אוניית "גלקסי לידר" שבבעלות חברת ריי של רמי אונגר. האונייה חלפה בבוקר 19 בנובמבר ליד ספינת הביון "בהשאד", ובשעה 13:05 השתלטו עליה החות'ים. הנוכחות של המערך האיראני המודיעיני הימי אינו חדש. אונייה אחרת במערך, "סאביז" שמוגדרת כאוניית מטען כללי, הותקפה מול חופי אריתריאה ב־2018. לפי פרסומים זרים, את הפעולה ביצעה ישראל.

"לאיראן יותר קשה לקנות ספינות מתקדמות בגלל הסנקציות", מסביר ד"ר ג'בדנפר שמציין כי משטר האייתוללות מייחס אף חשיבות רבה יותר לכוחות היבשה. "באיראן יש צבא ויש כוחות של משמרות המהפכה כי התפקיד של הצבא הוא לשמור על איראן ותפקיד של משמרות המהפכה הוא לשמור על המשטר נגד אויבים מבחוץ ומבפנים".