זו תחזית הבנק העולמי לשנים הקרובות, והיא לא אופטימית

הצמיחה העולמית תאט זו השנה השלישית ברציפות ותגיע עד כדי 2.4% לעומת 2.6% ב-2023, כך לפי דוח הבנק העולמי האחרון • "ללא תיקון רציני, העשור שהחל ב-2020 יחשב כהזדמנות מוחמצת", אומרים בבנק

מחירי המזון והאנרגיה באנגליה מזנקים / צילום: Shutterstock, Elena Rostunova
מחירי המזון והאנרגיה באנגליה מזנקים / צילום: Shutterstock, Elena Rostunova

הצמיחה בכלכלה העולמית נמצאת בדרך הבטוחה לרשום את חצי העשור הגרוע ביותר ב-30 השנה האחרונות, כך לפי דוח של הבנק העולמי שפורסם היום (ג'). השנה, הצמיחה העולמית תקטן זו השנה השלישית ברציפות ותרד ל-2.4% לעומת צמיחה של 2.6% שנרשמה ב-2023.

בבנק העולמי מציינים שהאטת הצמיחה ב-2024 לא תביא למיתון עולמי. "נדיר שמדינות מורידות את שיעור האינפלציה ונמנעות ממיתון. אבל הפעם, נחיתה רכה נראית כאפשרות מאד סבירה", נכתב בדוח. 

השנה האלקטורלית ביותר בהיסטוריה: מחצית מהאנושות תלך לבחירות ב-2024, כך זה יעבוד 
למשקיע שחזה את משבר 2008 יש תחזית חדשה, והיא לא אופטימית במיוחד 

לפי הדוח, "אפשרויות הכלכלה העולמית" שמו, ב-2025 תהיה צמיחה מתונה של 2.7%, אבל בסך הכל, הצמיחה הכוללת של חמש השנים שבין 2020-2025 תהיה נמוכה ב-0.75% מהממוצע.

למרות שהכלכלה העולמית הפגינה ב-2023 עמידות לנוכח הסיכונים למיתון, עלייה במתח הגאופוליטי תציב בקרוב אתגרים, כך לפני הבנק. לכן, רוב הכלכלות יצמחו לאט יותר ב-2024 וב-2025.

"יש את המלחמה במזרח אירופה, הפלישה של רוסיה לאוקראינה, יש קונפליקט מאוד רציני במזרח התיכון. לאסקלציה של הקונפליקטים הללו תהיה השפעה משמעותית על מחירי האנרגיה ואלו מצידם ישפיעו הן על האינפלציה והן על הצמיחה", אמר איהאן קוס (Ayhan Kose), סגן הכלכלן הראשי ודירקטור בפרוספקטס גרופ בשיחה עם כתבת CNBC סילביה אמרו.

הבנק העולמי מזהיר שללא מהלכים מהותיים לתיקון המסלול, "אנחנו עומדים בפני עשור של החמצת הזדמנות".

המלכודת של המדינות המתפתחות

האזורים שיחלשו השנה יותר מהאחרים הם צפון אמריקה, אירופה, מרכז אסיה ואסיה פאסיפיק - בעיקר בגלל הירידה בצמיחה של סין, הכלכלה הגדולה באסיה והשנייה בגודלה בעולם. לכשעצמה, סין תצמח ב-4.5% השנה לעומת 5% בשנה הקודמת, זהו שיעור הצמיחה הנמוך הנמוך ביותר מזה 30 שנה (חוץ משנת הקורונה). 

בבנק העולמי צופים שיפור קל בכלכלות אמריקה הלטינית והקאריביים מאחר שהן גם כך במצב לא טוב, שיפור יתכן גם בכלכלות המזרח התיכון ואפריקה.

ועדיין, במבט לטווח הבינוני, הכלכלות המתפתחות יפגעו הכי קשה - הן בגלל ירידה בסחר העולמי והן בגלל שהתנאים הפיננסיים מקשים על הצמיחה.

כך או כך, "בזמן הקרוב, הצמיחה תהיה נמוכה ותותיר רבות מהמדינות המתפתחות, בעיקר העניות שבהן, תקועות בתוך מלכודת: רמות גבוהות של חוב וגישה מוגבלת למזון אצל לפחות אחד מתוך שלושה אנשים", אמר אינטרמיט גיל, הכלכלן הראשי וסמנכ"ל הבנק העולמי.

לפי הבנק העולמי, הצמיחה המצופה מהכלכלות המתפתחות עומדת על 3.9% בלבד ב-2024, אחוז אחד יותר מתחת לצמיחה שנרשמה בעשור הקודם. עד סוף השנה אנשים ברבע מהמדינות המתפתחות וכ-40% מבעלי ההכנסה הנמוכה במדינות האלה יהיו אפילו עניים יותר משהיו בערב מגפת הקוביד-19 ב-2019.

נתוני הבנק מראים שהעולם לא עומד במטרתו להפוך את עשור ה-2020 ל"עשור מעבר" בכל הקשור לעוני קיצוני, מגפות ושינוי אקלים. למרות זאת, עדיין ניתן לעשות זאת, אם הממשלות יפעלו מהר, יגדילו את ההשקעות ויחזקו את התשתית הפיסקלית.

"סערת השקעות יכולה לשנות את הכלכלות המתפתחות ולעוזר להן לזרז את המעבר לאנרגיות ירוקות ולהשיג מספר גדול של יעדים", אמר קוס.

הדוח פורסם לקראת הפורום הכלכלי העולמי שיערך בשבוע הבא. הפורום הזה הוא פגישה שנתית בין אנשי עסקים מובילים ופוליטיקאים מכל העולם שמתכנסים כדי לדון על פוליטיקה, כלכלה ועל נושאים חברתיים שונים.

"כדי להצית מחדש את מגמת ההשקעות, המדינות המתפתחות צריכות ליישם ולהנהיג מדיניות כוללת שתשפר את התנאים הפיסקליים והמוניטריים, להרחיב את הסחר הגלובלי שלהן, לאפשר תנועות הון ביתר קלות, לשפר את אקלים ההשקעות ולחזק את איכות המוסדות שלהן", אמר קוס, "זאת עבודה קשה, אבל מדינות מתפתחות רבות הצליחו בכך בעבר. אם יעשו זאת שוב, אפשר שההאטה הצפויה תתחלף בצמיחה".