הדולר קפץ בתחילת השבוע, ואלה הסיבות לכך

המטבע האמריקאי מתחזק מול השקל בכ-1.3% בשל סיבות מקומיות וגלובליות • רונן מנחם, מזרחי טפחות: "סביר כי התנודתיות בשקל תהיה גבוהה למדי ולא מן הנמנע כי הפיחות הנוכחי יימשך" • וגם, האם בנק ישראל יתערב?

השקל צונח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השקל צונח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שבוע המסחר בשוק המט"ח נפתח בסערה, כאשר הדולר התחזק מול השקל (יום ב' אחר הצהריים) בכ-1.4% לשער של 3.70 שקלים. בכך משלים הדולר התחזקות של כמעט 3% מתחילת חודש ינואר. עם זאת מתחילת אוקטובר, ערב פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", נחלש המטבע האמריקאי מול השקל (עמד אז על 3.83 שקלים).

גם מול האירו השקל פוחת בכ-2% בתחילת השבוע הנוכחי. מתחילת ינואר התחזק האירו אל מול השקל ב-2% ושערו עמד ביום ב' 4.05 שקלים.

דוח יתרות המט"ח חושף: בנק ישראל לא מכר דולרים בדצמבר 
● אל תצפו שהריבית תחזור לאפס ותיזהרו מהבורסה בתל אביב: התחזית של מנהלי ההשקעות הגדולים בישראל 

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מצביע על מספר אירועים בזירה המקומית שגרמו לכך: "ההסלמה הביטחונית באזור הצפון ובשטחי יהודה ושומרון, ההיגררות של ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג והשלכות הורדת הריבית כאן בשבוע שעבר, הביאו לפיחות השקל ביחס לדולר, לאחר תקופה ממושכת של התחזקות במטבע המקומי", הוא כותב בהתייחס לסוגיות שגורמות לשווקים הזרים להיות אטרקטיביים יותר להשקעה.

ברקע הפיחות הנוכחי, פורסם בתחילת השבוע כי בנק ישראל לא מכר דולרים כלל בחודש דצמבר, למרות הכרזתו ומכירות שביצע בחודש אוקטובר בעיקר (בסך 8.3 מיליארד דולר). מנחם מעריך כי "אם וככל שהפיחות של השקל יימשך, אפשר שבנק ישראל יצטרך לשוב למכור דולרים החודש".

"השקל מאותגר מבית ומחוץ"

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית בבנק דיסקונט, מספקת הסבר נוסף לחולשה בשקל, הנעוץ בכך שהדולר מתחזק בעולם מתחילת החודש. "הביצועים העודפים של כלכלת ארה"ב בהשוואה למדינות מפותחות אחרות, צפויים להוביל להתרחבות פער הריביות ולתמוך בהתחזקות הדולר", לדבריה. את התחזקות הדולר ניתן לראות בעליית מדד ה-DXY, שאומד את ביצועי המטבע בעולם. המדד התחזק בנקודת בסיס שלמה מתחילת השנה, זאת לאחר צלילה שלו בחודשי נובמבר ודצמבר 2023.

הפיחות בשקל משפיע בראש ובראשונה על נתוני האינפלציה, כאשר עלייה בשער החליפין שלו עלולה לגרום להתייקרות במחירי המוצרים המיובאים. עליית המחירים תיצור קושי עבור בנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית, וכך גם התקציב ל-2024 שמעורר ביקורת בקרב בכירי בנק ישראל, שקוראים לביצוע התאמות והפעלת שיקול דעת ביחס להקצאת הכספים וניצולם. מנחם ממזרחי טפחות סבור ש"בבנק ישראל מקווים שהתקציב ישקף מסגרת ותעדוף הוצאות, וכן יכלול כוונה להורדת יחסי חוב-תוצר וגירעון בתום המלחמה".

המלחמה המתנהלת בדרום ממשיכה להוות סיכון עבור השווקים בישראל, כאשר הסלמה בצפון או התחממות הגזרה אל מול החות'ים מתימן יכולות לשנות את תמונת המלחמה, ולהגדיל את חוסר הוודאות סביב המשק הישראלי. בנוסף, פערי הריביות בין ישראל למדינות אחרות צפויים להימשך עוד זמן מה, לנוכח התמתנות התחזיות להורדת הריבית על ידי הבנק המרכזי האמריקאי וזה האירופי.

"לנוכח שורת הגורמים שיאתגרו את השקל מבית ומחוץ בתקופה הקרובה", מעריך מנחם, "סביר שיתאפיין בתנודתיות גבוהה למדי, ולא מן הנמנע שהפיחות הנוכחי יימשך עוד תקופה".