בנק וואן זירו מאיץ את ההתרחבות לאיטליה ומפטר 10% מעובדיו בארץ

הבנק הדיגיטלי מתכנן להפוך לחברת אחזקות שבראשה יעמוד מנכ"ל הבנק כיום, גל בר דעה, ותחתיה יפעלו הבנק בישראל והבנק המתוכנן באיטליה - כחברות נפרדות • המהלך צפוי להעמיס על הוצאות הבנק, ובמקביל אליו מתוכננים פיטורים של כ-10% מעובדי החברה

גל בר דעה, מנכ''ל הבנק הדיגיטלי וואן זירו / צילום: איל יצהר
גל בר דעה, מנכ''ל הבנק הדיגיטלי וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי וואן זירו שבשליטת פרופ' אמנון שעשוע עומד להתרחב לאיטליה, והוא נמצא במגעים מתקדמים עם קבוצת ג'נרלי האיטלקית. המגעים שהחלו בקיץ האחרון בחתימה על מזכר הבנות, עלו שלב ו"התחממו" בימים האחרונים. הצדדים נמצאים כבר במו"מ מתקדם על תנאי ההסכם, כאשר כחלק ממנו מתכנים לבצע גיוס כספי ממשקיעים, למטרת יישום ההתרחבות.

ככל שיבשיל ההסכם, שיציאתו לדרך גם תלויה בקבלת אישור מהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, תוקם חברת אחזקות שבראשה יעמוד מנכ"ל הבנק כיום, גל בר דעה. חברה זו תחזיק בשלוש חברות בנות - הראשונה היא הבנק בישראל, השנייה תהיה חברת טכנולוגיה שתספק את שירותיה לשאר החברות הבנות, והשלישית תהיה הבנק הדיגיטלי שיוקם באיטליה.

לשם הקמת הבנק האיטלקי סוכם על הבאת מנכ"ל בכיר בבנק N26 הגרמני (שפועל גם באיטליה), מתיאו קונקאס (Matteo Concas). בבנק האיטלקי החדש תחזיק גם קבוצת ג'נרלי האיטלקי, שבעברה שלטה בחברת הביטוח מגדל בישראל. המבנה החדש של וואן זירו, כחברת אחזקות שמתחתיה פועלים בנקים נוספים, יאפשר התרחבות למדינות נוספות ככל שהשת"פ באיטליה יוגדר כהצלחה. לפי גורמים במערכת הבנקאית, זהו מודל נפוץ של ארגון חברות בנקאות דיגיטליות.

את מקומו של גל בר דעה כמנכ"ל בנק וואן זירו בישראל צפוי להחליף מי שמכהן כיום כסמנכ"ל הכספים של הבנק, אייל גפן. בר דעה לא צפוי לעזוב את ישראל לצורך התפקיד וימשיך לנהל את חברת האחזקות מהארץ.

פיטורים של 10% ממצבת כח האדם

ההתרחבות לאיטליה צפויה להעמיס על הוצאות הבנק, משום שיהיה צורך בגיוס עשרות עובדים באיטליה למטרת ההתרחבות. לכן צפוי הבנק בארץ לבצע מהלכי התייעלות שיכללו פיטורים של כ-10% מעובדיו. מדובר בפיטורים של בין 35 ל-45 עובדים מתוך כ-400 עובדים שמעסיק הבנק כיום.

לפרופ' אמנון שעשוע כאמור, היתר השליטה מבנק ישראל. בנוסף אליו, מספר בעלי מניות מחזיקים לא יותר מ-5% ממניות החברה, זאת לפי תנאי הרגולציה הישראלית. בין המשקיעים נמצאת קבוצת טנסנט הסינית, הכשרה ביטוח, בנק צרפתי בשם מיי מאני, בנק ההשקעות השוויצרי יוליוס בר, פלטפטורמת הגיוס ממשקיעים כשירים - אאור קראוד וגופים נוספים.

בסוף אוקטובר האחרון דיווחנו כי הבנק נערך לגייס בחו"ל בין 75 ל-100 מיליון דולר. ככל הידוע, השווי שאליו כיוון הבנק גבוה לעומת סבב הגיוס הקודם שביצע (320 מיליון דולר). הבנק אומנם תכנן בתחילת השנה לגייס סכום גבוה יותר (100-200 מיליון דולר) אך נאלץ להוריד את הרף.

בנק וואן זירו עדיין הפסדי, ככל הידוע. כאשר על פי התחזית שהציג הבנק למשקיעים בגיוס, הוא שם לעצמו יעד של מעבר לרווחיות בתוך שנתיים. במצגת למשקיעים מעריך הבנק ש־75% מכספי הגיוס הנוכחי מיועדים להשקעה בפעילות בישראל, והשאר בפעילותו באירופה. השקת הפעילות באיטליה, לפי מה שהוצג למשקיעים באוקטובר, צפויה במחצית השנייה של שנת 2025. זאת לאחר שבחודש יוני האחרון הבנק החל בתהליך השגת האישורים הרגולטוריים באיטליה.