דיסקונט מבקש מהאוצר לדחות את מכירת כאל לסוף 2026

בנק דיסקונט מבקש לדחות בשנה את מכירת אחזקותיו בחברת כרטיסי האשראי כאל • בדיסקונט מסבירים כי קיים חשש שתזמון המכירה אינו מוצלח

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי
אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

בנק דיסקונט ביקש אישור ממשרד האוצר לדחות בשנה את מכירת אחזקות הבנק בחברת כרטיסי האשראי כאל. במידה והבקשה תאושר, המועד הסופי המעודכן לדיסקונט להשלמת העברת השליטה (72%) בכאל יעבור לסוף שנת 2026.

דוח יתרות המט"ח חושף: בנק ישראל לא מכר דולרים בדצמבר 
כשבבורסה חוגגים בעיקר החלטות ריבית, ברור למה הכסף עורק לוול סטריט 

הבקשה של דיסקונט מוסברת בחשש שהתזמון הנוכחי אינו מוצלח, בלשון המעטה, לניסיון למקסם את הרווחים על מכירת כאל. מלחמת חרבות ברזל, ההיערכות למשבר כלכלי וחוסר הוודאות הפוליטית מרחיקות משקיעים זרים מהשוק המקומי ומקשים למצוא רוכש פוטנציאלי.

זאת, בעוד שהשעון הרגולטורי למכירת החברה ממשיך לתקתק וכבר חלפה כמעט שנה מאז שוועדת הכספים של הכנסת אישרה את הפרדת כאל מדיסקונט, והקציבה לכך שלוש שנים.

במשרד האוצר החליטו להפריד את כאל מדיסקונט, בדומה לשתי חברות כרטיסי האשראי שהופרדו מבנק לאומי ובנק הפועלים. זאת, בהמשך לחקיקת החוק להגברת תחרות בשוק הבנקאות בשנת 2017.

לפני כחודש הוסר המכשול שימנע מאחד מהגופים המוסדיים לרכוש את השליטה בכאל, אם בנק דיסקונט המחזיק בשליטה בה יחליט למכור אותה ולא להנפיק אותה בבורסה. זאת לאחר שהאוצר ביטל את האיסור שמנע מגוף מוסדי לרכוש את חברת כרטיסי האשראי מהבנק באופן ישיר.

הסיבה לביטול האיסור היא ששתי המתחרות של כאל - ישראכרט ומקס, כבר בידיים או בדרך לידיים של חברות ביטוח. כזכור, מקס נמכרה לחברת כלל ואילו ישראכרט בהליך מכירה מתקדם להראל, כאשר התהליך נקלע באחרונה לתסבוכת בשל חשש ברשות התחרות מפני פגיעה בתחרות בעקבות העסקה.