מחקה רבע משוויה: החברה הישראלית שרשמה את היום ״הגרוע בתולדותיה״

יצרנית חיישני הרכב הישראלית צללה אחרי שצפתה נפילה של 50% בהכנסות ברבעון הקרוב והתכווצות של 9% בשנה כולה • למובילאיי צפויה שנה לא קלה, אך ההערכה היא שהמשקיעים בשלב מסוים יחזרו להסתכל גם על היעדים של החברה ל-2030

הנפקת מובילאיי בנאסד''ק / צילום: Nasdaq, Inc
הנפקת מובילאיי בנאסד''ק / צילום: Nasdaq, Inc

חברת  מובילאיי  קיבלה אתמול (חמישי) מכה לא קלה בפגוש ורשמה את "היום הגרוע בתולדותיה" כאשר המניה מחקה כרבע משוויה בעקבות אזהרת הרווח. מפתחת מערכות העזר לנהג (ADAS) של פרופ' אמנון שעשוע והישראלית הגדולה בעולם צפויה להתאושש אבל זה צפוי לקחת זמן. השאלה העיקרית שהמשקיעים שואלים את עצמם כעת היא כמה זמן מתי החברה תתאושש - ואת זה מנסים המשקיעים לתמחר במחיר המניה.

ביום האחרון של 2023: אקזיט תל אביבי - החברה שנמכרה ב-100 מיליון דולר 
UMI רוכשת מפימי את החזקותיה בחברת האבטחה G1 בכ-200 מיליון שקל 

מובילאיי, החברה הבת של אינטל (כ-88%) פרסמה אזהרה ודיווחה על מלאי גדול אצל הלקוחות שלה, חברות ה-Tier1, הספקיות ליצרניות הרכב בעולם, שהחליטו להגביר ביקושים כהפקת לקחים ממשבר שרשראות האספקה כדי למנוע חוסרים במלאי בעתיד. די מפתיע שחברה גדולה כמו מובילאיי לא זיהתה לאורך השנה האחרונה את ההאטה בביקושים למוצרים שלה, ולא נערכה לכך. בחודש אפריל האחרון מובילאיי אמנם דיברה על בעיות של ביטול סובסידיות וירידה במבצעים בסין, אך כעת מדובר בסיפור מורכב יותר. 

מובילאיי מעריכה כי היקף יחידות המערכת הבסיסית שלה, ה-EyeQ, שכבר סופק ללקוחותיה עומד על 6-7 מיליון יחידות והמשמעות היא שבעתיד הקרוב הן יזמינו ממנה פחות מוצרים. בהמשך לכך, מוביליאיי פרסמה תחזית עגומה לרבעון הראשון של השנה עם נפילה של 50% בהכנסות. 

כך, ברגע אחד הפכה מובילאיי מ"החטיבה הכי צומחת של אינטל" לחטיבה שמתכווצת,  לפחות באופן זמני. מובילאיי צמחה בשנתיים האחרונות בקצב מדהים של 35%-43% לשנה והייתה שווה רבע מאינטל כולה. כעת נראה שצמיחת החברה נעצרה בחריקת בלמים, כאשר בדוחות של שנת 2023 כולה החברה צופה צמיחה של 11% בלבד לעומת אשתקד, ובשנת 2024 היא מעריכה התכווצות בהכנסות של 9% (ירידה שנתית של 200 מיליון דולר ו-27% מתחת תחזיות האנליסטים).

האם המניה תחזור להתאושש?

ובכל זאת, אופטימיות מסוימת המשקיעים יכולים למצוא בצפי של מובילאיי להתאוששות מסוימת בהמשך השנה- צמיחה באחוז דו ספרתי. מובילאיי מקווה למכור בשנה הקרובה 31 עד 33 מיליון יחידות של מערכת ה- EyeQ שלה, לעומת 37 מיליון שמכרה אשתקד ומנגד, עליה ל-175 יחידות מתקדמות של מערכת ה-SuperVision , אך זו בינתיים רווחית הרבה פחות.

למשקיעים נותר להיתלות באופטימיות הזו של מובילאיי ולקוות שהאירוע לא ייגרר גם לרבעונים הבאים של השנה. אולם יש סיבות טובות להאמין שהחולשה עלולה להימשך גם לאחר מכן, כמו הריבית בארה"ב, שנמצאת בשיא של 22 שנה ומפחיתה את תיאבון הציבור לרכוש כלי רכב חדשים, תוך נטילת מימון יקר. ההאטה במכירות ניכרת הן בישראל והן בעולם, כאשר בישראל למשל המכירות של יבואניות הרכב נפלו בעשרות אחוזים, ואיתן גם המניות.

בסופו של דבר ההערכות מצביעות על כך שבמוקדם או במאוחר מובילאיי צפויה לחזור לצמוח. בטווח הארוך, אנליסטים מעריכים שהשוק שבו היא פועלת, שוק העזר לנהגים, נמצא עדיין בחיתוליו וצפוי להמשיך ולצמוח במהירות בשנים הקרובות. המתחרות של מובילאיי קיבלו כעת מתנה וזכו לצמצם את הפערים בשנה שנפתחה בפניהם, אבל האנליסטים נותנים למובילאיי הערכות שווי נדיבות הרבה יותר ממחיר המניה הנוכחי.

על פי יאהו פייננס, מתוך 24 אנליסטים שסיקרו את המניה בחודש דצמבר האחרון, 20 אנליסטים (83%) נותנים לה המלצת קניה, חמישה מתוכם בהמלצת קניה חזקה. רק ארבעה אנליסטים נתנו למניה המלצת 'החזק', ואף אחד מהם לא דיבר על מכירה. מחיר היעד שלהם הוא 48.5 דולר למניה, לעומת מחיר המניה כעת שעומד על 29.7 דולר, אפסייד של 63%, כך שלמרות שסביר בהחלט שהאנליסטים יורידו כעת את התחזיות שלהם, זו קריאת כיוון. במילים אחרות, אם מתעלמים מרעש הרקע הנוכחי, מנייתה של מובילאיי, בטווח של יותר משנה, צפויה להתאושש בצורה משמעותית.

ועם זאת, חברת מובילאיי נפלה אתמול לשווי של 23.9 מיליארד דולר. אמנם עדיין מעל השווי בהנפקה (16.7 מיליארד דולר) אך רחוק מאוד מהניסיון של אינטל להנפיק את החברה לפי שווי של 50 מיליארד דולר. גם הערכות האנליסטים לעיל מביאות אותה לשווי של 39 מיליארד דולר.

בשורה התחתונה, בהנחה שמדובר רק בבמפר נוסף במסלול הנסיעה של מובילאיי והיא תשוב לצמוח, היעדים שהציב פרופ' אמנון שעשוע לפני שנה בדיוק כנראה יידחו במקצת. עם זאת, הוא מכוון לצבר הזמנות של 21 מיליארד דולר בשנת 2030 בזמן שלפני שנה הצבר של מובילאיי גדל ל-6.7 מיליארד, כך שהחלום עדיין אפשרי, ואיתו גם צמיחת החברה והמניה. כשהמצב יירגע והעתיד יתבהר, סביר להניח שגם המניה כבר תהיה במקום אחר.