הדולר מטפס ל-3.69 שקלים. מה הוביל להיחלשות החדה בשקל?

בתחילת השבוע נסחר הדולר ברמה של 3.6 שקלים, וכעת הוא כבר מתקרב ל-3.7 שקלים • מה הוביל לכך? מביקורת על התנהלות הממשלה ועד החלטת הריבית • רפי גוזלן כלכלן ראשי ב-IBI: "דיון 'היום שאחרי המלחמה' יכול להוסיף נדבך של אי וודאות שישפיע על השווקים ועל השקל בעתיד"

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

תחילת שנת 2024 מאותת שגם שנה זו תהיה סוערת במיוחד עבור השקל. בתחילת השבוע הדולר נסחר סביב 3.6 שקלים, אך בהמשך נרשם פיחות חד במטבע המקומי והדולר הגיע עד לשער של 3.65 שקלים. היום (ו') הפיחות של השקל אף מחריף. הדולר מזנק כעת ביותר מאחוז ומגיע לסביב 3.69 שקלים, ובכך המטבע האמריקאי משלים התחזקות של 2% השבוע מול השקל. מה גורם לכך?

"השקל ייפול, ענף הנדל"ן יתאושש": האנליסט שמעריך מה יקרה ביום שאחרי המלחמה  
הריבית תרד אבל אי הוודאות גדולה: מה חושפים הפרוטוקולים של הפד? 

הבוקר פורסם כי ישיבת קבינט המלחמה התפוצצה הלילה בעקבות עימות בין שרי הימין עם הרמטכ"ל, לאחר שהרצי הלוי מינה צוות בדיקה פנים צה"לי לבחינת כלי ה-7 באוקטובר. פיצוץ הקבינט הוביל לביקורת על התנהלות הממשלה בניהול המלחמה.

בנוסף השבוע האחרון היה עמוס אירועים. רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI, מסר לגלובס כי האירועים שהשפיעו על שוק המט"ח השבוע נבעו בעיקר מהזירה המקומית. האירוע הראשון היה הורדת הריבית של בנק ישראל. לפי גוזלן, "השוק ציפה להורדת הריבית ע"י הבנק, ולא היה מופתע מעצם ההורדה, אך השוק לא תמחר זאת באופן מלא ולכן ראינו את השקל פוחת אל מול הדולר בעקבות ההחלטה". פערי הריביות משפיעים אל אטרקטיביות השוק, ריבית יורדת הופכת את המדינה לרווחית פחות להשקעה לעומת מדינות אחרות.

מעבר לכך, גבול הצפון התחמם מאוד במהלך השבוע. גוזלן מציין כי החיסול של בכיר חמאס  סאלח אל עארורי  שהתרחש בביירות השפיע על השוק: "ההסלמה בגזרה הצפונית הביאה לתגובה בכלל השווקים, השקל נחלש, שוק המניות צלל ופרמיית הסיכון של ישראל בעולם עלתה".

האיומים על ישראל אינם רלוונטים רק לגזרה הצפונית. רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, ציין בשיחה עם גלובס כי "החות'ים ממשיכים להעיב על סחר החוץ העולמי וזה נכון בייחוד בהיבט הישראלי".

פרט לאירועים אלו, גוזלן מציין כי שנת 2023 הסתיימה בחולשה של הדולר ברמה העולמית: "סוף השנה מאופיינת במסחר דליל בשווקים בעקבות החגים, המסחר של הדולר נחלש בעולם והביא גם להתחזקות השקל בסוף השנה. עכשיו אנו רואים את הדולר חוזר לרמתו המקורית". מה שמסביר חלק מהתחזקות המטבע האמריקאי ללא קשר לנעשה בישראל.

מה יקרה בהמשך?

התחום הביטחוני ימשיך להוות מקור לדאגה עבור השווקים, "הסקטור הביטחוני הוא אחד האלמנטים המרכזיים המשפיעים על השוק הישראלי", הדגיש גוזלן והוסיף כי "דיון 'היום שאחרי המלחמה', המתקשר לא רק לסביבה הגיאו-פוליטית אלא גם להיבט הפוליטי והאם ישראל הולכת לבחירות בסוף המלחמה, יכול להוסיף נדבך של אי ודאות שישפיע על השווקים ועל השקל בעתיד".

מנחם מציין כי האירועים המשפטיים, קרי, החלטות בג"צ השבוע על פסילת ביטול עילת הסבירות והחלת חוק הנבצרות מהכנסת הבאה, יכולות להביא למתיחות עתידית: "חלק לא קטן מהתחזקות השקל מאז פרוץ המלחמה קשור להנחה כי הנושא עשוי לרדת מסדר היום ולא לשוב לעצימות שהייתה קודם. אמנם בתקופת הלחימה הנושא אכן יקבל תהודה נמוכה, אבל עלול לאתגר שוב את השווקים, והשקל בתוכם, בהמשך".