15 שנים לביטקוין: ה​מטבע זינק ב־156% השנה, והאנליסטים מעריכים שזו רק ההתחלה

המטבע הדיגיטלי החזק ביותר בשוק אינו עוצר גם בתחילת 2024, כאשר השבוע חצה את רף ה-45 אלף דולר ורשם את רמתו הגבוהה ביותר מאז אפריל 2022 • לצד זאת, מקודמים השנה תהליכים רגולטוריים, שייכללו גם קנסות כבדים על עבירות מרמה והונאה

15 שנה לביטקוין / צילום: Associated Press
15 שנה לביטקוין / צילום: Associated Press

אף אחד לא ציפה לזה, אבל שוק הקריפטו חזר למרכז הבמה ב־2023. השוק אמנם חווה טלטלות עזות בעקבות נפילת בורסת FTX, ותביעות מתוקשרות נגד מייסד הבורסה וכן נגד בורסת בייננס (הגדולה בעולם), אך נראה שהשוק הצליח להיחלץ מהמשבר. כך המטבעות המבוזרים נסקו בחדות במהלך השנה שעברה, כשבראשם הביטקוין, המטבע החזק ביותר בשוק, שקפץ ב־156% לשווי של 42 אלף דולר. והוא אינו עוצר גם בתחילת שנת 2024, כשרשם השבוע את רמתו הגבוהה ביותר מאז אפריל 2022. זאת בעת שהמטבע מציין ממש בימים אלה יום הולדת 15 להיווסדו.

גם מטבע האת'ריום (השני בגודלו בשוק הקריפטו) זינק אשתקד ביותר מ־100%.

לאחר שנה חיובית כזו, מצפים בשוק הקריפטו להמשך המגמה, על בסיס מספר אירועים חשובים שעתידים להתרחש במהלך השנה. מנגד, חקיקה רגולטורית ואי ודאות לגבי מתווה הריבית בארה"ב, יכולים להעיב על האופטימיות בענף.

 

"האירוע שכולם מצפים לו בשוק המבוזר, ותרם רבות לאופטימיות של המשקיעים במהלך 2023, הוא כמובן אישור תעודת סל מבוססת הביטקוין", אומר לגלובס אילן שטרק, מנכ"ל הוריזון מבית אלטשולר שחם. לפחות 10 חברות הגישו בקשה להנפקת תעודה על מטבע הקריפטו. "אישור כזה יסלול את הדרך לתעשייה הפיננסית ולמיינסטרים הכלכלי", מעריך שטרק.

אירוע נוסף שעתיד להתרחש השנה, הוא אירוע החצייה של הביטקוין (halving). באלגוריתם של המטבע מוטמע קוד שחוצה את היקף ייצור מטבעות הביטקוין בכל 4 שנים. כתוצאה מכך, יצטמצם בקרוב מספר המטבעות בשוק. "אירוע החצייה אמור להתרחש באפריל", אומר שטרק. השוק תופס את אירוע החצייה כגורם התומך בשווי המטבע, כאשר בפעמים הקודמות הביטקוין נסק לאחר החצייה לאור ההיצע הנמוך יותר בשוק.

כתוצאה מהאירועים הללו, אתר CNBC הראה ניתוחים החוזים נסיקות שווי המגיעות אף למאות אחוזים ויותר ביחס לשווי הביטקוין כעת. זאת בעיקר לנוכח התחושות בשוק כי ה־SEC תאשר את תעודת הסל.

רגולציה - לטוב ולרע

לצד זאת, כאמור, מקודמים השנה תהליכים רגולטוריים הנוגעים לקריפטו. לדברי שטרק, הרגולציה האירופית, 'MICA', העתידה להיכנס לתוקף בשלבים במהלך 2024, אמורה לספק בהירות עבור השחקנים בשוק ביבשת, כשתכלול גם קנסות כבדים על עבירות מרמה והונאה.

בארה"ב המצב בעייתי יותר. ישנם כמה גופים העוסקים בהסדרת השוק, אך תקנות ברורות עדיין אין. לדברי שטרק, "ה־SEC מנהלת מספר תביעות נגד חברות קריפטו, שמצידן דאגו לכך שפעילותן בשוק תהיה מוסדרת. כל אלו מביאים לתסכול בקרב החברות".