הסקטור שמכה את המדדים המובילים של וול סטריט

בזמן שמדד הנאסד"ק זינק ב־43% ב־2023, מדד השבבים של פילדלפיה הציג תשואה של כמעט 65%, ובחמש השנים האחרונות עליות של פי 2 מהמדדים הגדולים בבורסות ניו יורק • מומחים טוענים כי מדובר ב"רכיב חובה בתיק מניות". האם הוא צפוי לעלות גם השנה?

האם 2023 הייתה שנה חריגה להשקעה בתחום השבבים? אילוסטרציה: shutterstock
האם 2023 הייתה שנה חריגה להשקעה בתחום השבבים? אילוסטרציה: shutterstock

שנת 2023 חייכה כידוע למשקיעים במניות בוול סטריט, ועל אחת כמה וכמה למי שהשקיע במניות סקטור השבבים. כך, בזמן שמדד S&P 500 סיים שנה עם עלייה של 24% ומדד נאסד"ק קפץ ב־43%, יש מדד שמשאיר אבק לשני אלה ואחרים עם ביצועי יתר מהדהדים: מדד השבבים של פילדלפיה (PHLX) הציג תשואה של כמעט 65% בסיכום השנה, וכן ישנן תעודות סל של סקטור השבבים שעלו בשיעורים גבוהים אף יותר.

אחרי הורדת הריבית: האם זה הזמן לשנות את מסלול החיסכון?
ביטקוין, נאסד"ק ומדד ת"א נפט וגז: השקעות שהניבו תשואה חלומית בשנה החולפת
ההמלצה על המניה שירדה ב-27%: העדפות ההשקעה של הבנקים ל-2024 

אז האם 2023 הייתה שנה חריגה להשקעה בתחום השבבים? מומחי השקעות מנסים להעריך מה צפוי לסקטור בהמשך.

את העליות של עשרות אחוזים בתעודות הסל העוקבות אחר מניות שבבים ב־2023 ניתן להסביר בעיקר בהתפתחות עולם ה־AI - הבינה המלאכותית. יותר ויותר יישומי AI מפותחים ודורשים כוח עיבוד משמעותי, שמבוסס על שבבים, מה שיוצר ביקוש בהווה וצפי לביקוש עתידי, שבתורו יביא להמשך צמיחה בחברות השבבים. אך העלייה במניות ב־2023 לא הייתה מקרה חד פעמי. לדברי ליאור שחר, ראש אשכול הייטק בפירמת הרו"ח והייעוץ העסקי BDO, בכל אחת מעשר השנים האחרונות סקטור השבבים היה בין שלושת הסקטורים המובילים בהשקעה בוול סטריט, ועקף את התשואה של מדד S&P 500. "אם מסתכלים חמש שנים אחורה, תקופה שכוללת את הירידות בתחילת 2020 עם פרוץ מגפת הקורונה ואת השוק הדובי של 2022, עדיין מדד השבבים עשה קרוב ל־300%, לעומת כ־90% ב־S&P וכ־120% בנאסד"ק", אומר שחר.

גם נתונים שמפרסמת חברת ההשקעות האמריקאית פידליטי, המתבססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P, מציגים תמונה חיובית למניות השבבים וציוד השבבים, עם עלייה של 684% ב־10 השנים האחרונות. אם נשווה לסקטורים אחרים, לדוגמה השקעה בסקטור הבנקים באותה תקופה הניבה למשקיעים תשואה של 68%, בחברות תרופות הניבה 102%, במניות שירותי טכנולוגיית מידע תשואה של 195% ובמניות תוכנה הניבה 666%.

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות, אומר כי "העשור האחרון היה עשור השבבים. ביצועי החברות במדד פילדלפיה עולים גם על חברות התוכנה וגם על הנאסד"ק בכללותו, וסיכוי לא רע שזה ימשיך כך".

לדברי שחר מ־BDO, "סמיקונדקטור (שם כולל למוליכים למחצה, או לענף השבבים, ש'ח'ו) הוא מדד מוביל כבר עשור וצריך לדעתי להיות בכל תיק מניות של כל משקיע סביר, שחושב על התקדמות הכלכלה העולמית ומניח שהטכנולוגיה היא תשתית לכלכלה. השבבים הם 'צוואר בקבוק' בכל קדמה טכנולוגית. כל וריאציה של AI, בין אם צ'ט, עיבוד אודיו או כל דבר אחר, עומד מאחוריה תחום השבבים. וכך גם כל ענף אחר בעולם הטכנולוגיה - סייבר, ענן, 5G, מדיקל, IoT". הוא מזכיר שההנפקה הגדולה של השנה האחרונה הגיעה מהתחום, חברת השבבים ARM שהונפקה בשווי 54.5 מיליארד דולר.

 

מתח עם סין - טוב לתחום

כרמי מפסגות מזכיר שבתחילת 2023 הציפיות בשוק היו לירידה בביקושים וביצועים פחות טובים, ובהתאם התמחור היה יחסית נמוך, כשמכפיל המדד היה כ־17. "בפועל, השוק לא פספס בגדול, למעט אלמנט אחד משמעותי והוא צמיחת ה־Generative AI (בינה מלאכותית יוצרת, ש'ח'ו') שנתנה בוסט רציני לציפיות, ובמידה מסוימת גם לביצועים. זה הרים את הענף והיום אנחנו על מכפיל של כמעט 24".

מלבד התפתחות ה־AI, גורם נוסף שהשפיע על עולם השבבים בתקופה האחרונה היא היריבות עד כדי מלחמת סחר בין ארה"ב לסין. כבר לפני כעשור החלה ארה"ב לראות בסין מתחרה על ההובלה הכלכלית העולמית ובשנים האחרונות הטון החריף. בקיץ האחרון, משרד המסחר של סין הטיל הגבלות חדשות על יצוא מתכות שהוגדרו כאסטרטגיות וחלקן חיוניות לעולם השבבים. המהלך נתפס כתגובה למגבלות יצוא שהטיל ממשל ארה"ב מספר חודשים קודם לכן, ואסר על יצוא שבבי AI מתקדמים לסין. ישנו גם המאבק של סין על טייוואן שאולי נעוץ בכלל בעולם השבבים, לנוכח התעשייה המפותחת בטייוואן בהובלת חברת TSMC (טייוואן סמיקונדקטור). להערכת שחר, מלחמת הסחר הזו לא מהווה גורם סיכון להשקעה בענף, אלא דווקא טריגר להזרמת עוד כספים לפיתוח שבבים. "מספר החברות האמריקאיות בתחום עצום - אנבידיה, AMD, ברודקום. גם אינטל חוזרת לעצמה", הוא אומר.

כרמי מציין זווית אחרת: "דווקא החרם האמריקאי שאסר על חברות אמריקאיות למכור לחברות סיניות מוצרים מסוימים, בעיקר מערכות לשבבים מתקדמים, יצר בסין ביקוש ענק למערכות אחרות, לא המתקדמות ביותר. התוצאה היא שיצרניות הציוד שלרוב מוכרות 25%-30% לסין, מכרו לה ברבעון השלישי 45%. אולי בשלב מסוים כשהסינים יפתחו כושר ייצור גדול שייתן תחרות לחברות המערביות, תיווצר מלחמת מחירים".

רו''ח ליאור שחר, ראש אשכול הייטק, BDO / צילום: עידן גרוס
 רו''ח ליאור שחר, ראש אשכול הייטק, BDO / צילום: עידן גרוס

אחת התופעות הבולטות של העליות בשוק ההון האמריקאי הייתה העובדה ששבע מניות, המכונות "שבע המופלאות", הובילו את העליות במדד S&P 500, ולולא הזינוקים באותן מניות המדד היה עולה באופן מתון בהרבה. המופלאות מגיעות מתחומי הטכנולוגיה, ובולטת בהן חברת השבבים אנבידיה, שבשנה החולפת עקפה לראשונה את רף טריליון הדולר בשווי. לא במפתיע, אנבידיה מושכת כלפי מעלה גם את המדד הסקטוריאלי, שבו משקלה מהווה כ־10% וכפי שמגדיר זאת שחר: "במדד השבבים, 'המופלאות' הן אנבידיה, טייוואן סמיקונדקטור, ברודקום ו- AMD".

איך כדאי להיחשף

אז איך משקיעים במדד השבבים, והאם לא עדיף לבחור מספר מניות בולטות ממנו? שחר סבור שהתשואות במדד כל כך יפות, שלא צריך לעשות "cherry picking" - כלומר, אין הצדקה לחפש מניות ספציפיות. "המדד נותן תשואה יפה, גם אבסולוטית וגם ביחס למדדים אחרים, שלטעמי לא צריך לבחור מניות אלא ללכת למדד עצמו, שנותן יחס תשואה־סיכון יפה. 'תישן על המדד', זו המסקנה שלי", הוא אומר.

ניתן להשקיע במדד באמצעות קרנות או תעודות סל ישראליות, שחלקן עם חשיפה לדולר וחלקן בלי. בארה"ב, תעודת הסל הכי גדולה היא SMH, שבה מחליפות מדי יום ידיים מניות בהיקף מיליוני דולרים לדברי שחר, וישנה גם תעודת SOXX. "צריך להביא בחשבון את החשיפה לדולר", הוא מדגיש. ואמנם במקרה של 2023, משקיע ישראלי בתעודות האלה השיג תשואה של קרוב ל־90% ולא של 75% כמו תשואת תעודת הסל, בזכות הרווח על עליית הדולר.

כרמי מצידו ממליץ לשים לב למספר מניות בסקטור: "בתחום ה־memory מחירי המכירה עלו משמעותית בחודשים האחרונים, ולצד הביקוש הגובר מיישומי AI זה כנראה יביא לביצועים יותר טובים השנה. שלושה שחקנים שולטים בשוק - מיקרון, סמסונג ו־SK Hynix, ולמניותיהם יש עוד מהלך יפה לעשות, לדעתי. כיוון אחר הוא ה־Edge AI, שמעביר חלק מעומסי עיבוד הנתונים לנקודות הקצה, סמארטפונים ומחשבים אישיים. מי שיכולות ליהנות מכך הן קוואלקום, אינטל ו־AMD".

ומה צופן העתיד

באשר לשנה שבפתח, יצוין כי השוק השורי במדד השבבים החל עוד ברבעון האחרון של 2022, ונמשך מאז, למרות מימושים מסוימים לאורך התקופה. שחר מעריך כי המגמה החיובית תימשך גם ב־2024 כשכל הפרמטרים המאקרו־כלכליים תומכים בכך.

"אני מעריך שהפיתוחים החדשים יימשכו, כי עולם ה־AI דורש את זה. כן ייתכנו שיתופי פעולה בנוגע למעבדים לתחום הענן, ואף כניסה של החברות הגדולות כמו אפל לפיתוח עצמי של שבבים". עם זאת, שחר מפחית ציפיות: "המדדים המובילים ימשיכו לעלות, אך התשואות ב־2024 לא יהיו כמו אלה של 2023".

כרמי מציין שקונצנזוס האנליסטים הוא לצמיחה של 13%-14% בתחום השבבים השנה, "ובלבד שהמשק העולמי לא יגלוש למיתון חריף". עם זאת, הוא מציין שבמכפיל 24 "התמחור כבר גבוה, וזה יוצר אתגר".